palie Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Sett at man tar et bilde med 5D MkII med EF 24-70mm eller EF 24-105mm og et med 7D med EF-S 17-55mm, samme motiv, samme lysforhold og cropper til samme utsnitt. Vil det i praksis (blindtest) være mulig å se forskjell på disse bildene? Grunnen til at jeg spør er at jeg (som mange andre) sikler etter en 7D. Håpet i det lengste at tester skulle vise at det egentlig ikke var spesielt bra, ble imidlertid skuffa der. Har i dag 40D med EF-S 17-55mm og er på nippet til å bestille EF-S 10-22mm som generelt får veldig bra omtale. Så kommer det forferdelige dilemmaet: Kjøpe 7D i julegave til meg selv (i tillegg til 10-22mm). Eller: Vente til 5D MkIII kommer, forhåpentligvis oppgradert med mye av de samme finessene som 7D har (dog lavere skuddtakt). I så fall må også objektivene skiftes ut noe som gir en kraftig ekstrakostnad. Verken EF 17-40mm eller 16-35mm får toppkarakter på alle områder i tester. Vil 10-22mm være minst like bra på 7D som disse er på fullformat (med unntak av byggekvalitet)? Eller: Et (fornuftig?) alternativ er jo evt. å vente på 7D MkII men det er så lenge til… Hvilke forbedringer kan man i så fall forvente her? Marginalt bedre på høy ISO og autofokus på video? Skuddtakt er for min del ikke det vesentlige, tar i hovedsak bilder av landskap og stillestående objekter samt barn - da er hurtig autofokus greit å ha. Ekstremt høy ISO er ikke kritisk - 7D’s 6400 vil normalt holde i massevis. Forferdelig stor vil vel ikke forskjellen på neste modell bli heller, om det ikke skjer en revolusjon på sensorfronten? Fullformat har vel litt bedre dynamisk område men er dette noe som en entusiastfotograf vil merke i praksis? Ble mange spørsmål på en gang dette. Er det noen som greier å overtale meg til å vente på kommende modell (fornuft foran begjær)? Går ut fra at jeg ikke er den eneste som vurderer fram og tilbake her… Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 det er ikke fornuftig å vente på 7D mk2 (eller 5d mk3) i hvertfall det fornuftige er å se på behovene dine i forhold til hva du kan ta deg råd til. Høres ut som om du vil komme til å like 5d bra til det du skal ta bilder av. Hvis du kan ta deg råd. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Etter hva jeg har lest, så har ikke 5D MKII verdensledene AF hastighet. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Kjenner meg litt igjen, dvs om jeg skal oppgradere fra 50D til 7D eller kjøpe canon 100-400, har råd til begge deler dersom fornuften legges litt til side, men med fornuften kun enten huset eller objektivet i denne omgang, de begge koster omtrent det samme pr i dag. Hadde ff blitt levert med omtrent samme bps og nesten lik pris som er crop ville jeg kanskje vurdert det. I motsetning til det du sier så er jeg avhengig av høyest mulig bps, dessuten har crop fordeler i teleavdelingen som betyr mye for min del. Men fakta er at f.eks 5DII er en sinke, koster noen tusinger mer enn 7D, og vil ikke gi meg den telen jeg ønsker uten at jeg da må nesten sagt bytte bilen mot objektiver og ansette en bærer. Dermed faller ff for min del bort pr i dag. Joda, kunne mer enn gjerne hatt det når jeg tar landskapsfoto, men crop funker bra der og tross alt. Å ha begge deler med sine objektiver blir for min del en galskap å bruke på en hobby - selv om jeg nok hadde hatt råd dersom fornuften ble lagt i en skuffe mens bestillinger ble foretatt. Jeg tror at du vil bli veldig fornøyd med 7D til den bruken du nevner, og ikke minst blir kontoen din antagelig hyggeligere å besøke etterpå. Kanskje er promblemstillingen litt lettere for min del da jeg har 50D og forskjellene mellom det og 7D er nok mindre enn til din 40D. Nå kjenner ikke jeg din økonomiske situasjon, men selv liker jeg ikke å se på dingsene mine og føle et snev av dårlig samvittighet pga fornuften ble lagt til sides da kjøpene ble foretatt. F.eks er objektiver en vanvittig orgie i tapping av kontoer. Bruk fornuften, og tenk seriøst heller på hva du egentlig klarer deg med, og ikke hva som kunne vært kjekt å ha. Å gå fra crop til ff betyr for de fleste og en rimelig stor ekstrakostnad i nye objektiver. Tor Lenke til kommentar
palie Skrevet 8. november 2009 Forfatter Del Skrevet 8. november 2009 AF hastigheten på 5D MkII kan etter det jeg har lest ikke måle seg med hastigheten på 7D, nei. Skal jeg tenke litt fornuft og økonomi i det hele så bør jeg vel egentlig se bort fra 5D MkII. Den kostnaden som vil gå med til nye objektiver for FF samt merkostnaden for kamerahuset er vel snart nok til å kjøpe 7D MkII i tillegg (når den engang kommer så vil sikkert den friste forferdelig også). Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Sett at man tar et bilde med 5D MkII med EF 24-70mm eller EF 24-105mm og et med 7D med EF-S 17-55mm, samme motiv, samme lysforhold og cropper til samme utsnitt. Vil det i praksis (blindtest) være mulig å se forskjell på disse bildene? Med de forutsetningene, så vil du ikke kunne se forskjell. Før du løper og kjøper noe som helst, så bør du sette deg ned og se hva det du egentlig savner med dagens utstyr, og hvor du egentlig vil videre. Fordeler 1.6 crop Større dybdeskarphet på en gitt blender og bildevinkel. Smalere bildevinkel på en gitt brennvidde er gunstig for de som bruker mye tele. Fordeler FF Mindre dybdeskarphet på en gitt blender og bildevinkel. bredere bildevinkel på en gitt brennvidde er gunstig for de som bruker mye vidvinkel. Legg merke til at jeg ikke nevner flere fordeler (og ingen ulemper); da alle andre argumenter har rot i de spesifikke kamerahusenes implementasjon. For det første, søkeren. 5D Mk II har en nydelig søker. Men det har faktisk også 7D. Pikselstørrelse: FF kameraene har større piksler enn crop. Det vil være en fordel i noen situasjoner; men som DPreview testen av 7D viser, så er forskjellen meget små. Ettersom du (TS) lister opp en del forskjellige bruksområder, så vil jeg si at en 7D vil passe bedre, da det et et meget godt allroundkamera. 5D MkII kan bli for tregt i enkelte situasjoner; f.eks. fotografering av barn. Så istedet for å overtale deg til å ikke kjøpe 7D, så anbefaler jeg deg å kjøpe det. Tom Lenke til kommentar
se# Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Det som jeg ikke forstod ut fra spørsmålene dine er hvorfor du vil oppgradere. Jeg har selv 30D og vurderer også 7D, da først og fremst for raskere autofokus, mulighet for å justere autofokusen for hvert objektiv, live view og mulighet for video. Flere piksler gir meg dessuten litt større beskjæringsmuligheter på for eksempel fuglebilder hvor jeg ofte ikke kommer nærme nok. Ut fra det du beskriver burde 40D holde lenge når det gjelder autofokus, du har ikke det helt store cropbehovet og da ser jeg rett og slett ikke den store fordelen med 7D fremfor 40D som fortsatt er et meget bra kamera på mange måter. For natur/landskap kan jo flere piksler være en fordel, men da skal du lage ganske store forstørrelser før du ser forskjellen. Så jeg vil anbefale at du kjøper et objektiv til og ser om det kommer noe nytt i løpet av det nærmeste året som kan dekke behovet til en lavere pris. Forøvrig burde både 500D og 50D også gjøre nytten hvis du vil ha litt høyere oppløsning. Endret 8. november 2009 av se# Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Nikon D300s har råere fokus og lysmålersystem, noe de hadde for over 2 år siden når D300 også ble lansert. Strange Lenke til kommentar
palie Skrevet 8. november 2009 Forfatter Del Skrevet 8. november 2009 Det som jeg ikke forstod ut fra spørsmålene dine er hvorfor du vil oppgradere. Jeg har selv 30D og vurderer også 7D, da først og fremst for raskere autofokus, mulighet for å justere autofokusen for hvert objektiv, live view og mulighet for video. Flere piksler gir meg dessuten litt større beskjæringsmuligheter på for eksempel fuglebilder hvor jeg ofte ikke kommer nærme nok. Ut fra det du beskriver burde 40D holde lenge når det gjelder autofokus, du har ikke det helt store cropbehovet og da ser jeg rett og slett ikke den store fordelen med 7D fremfor 40D som fortsatt er et meget bra kamera på mange måter. For natur/landskap kan jo flere piksler være en fordel, men da skal du lage ganske store forstørrelser før du ser forskjellen. Så jeg vil anbefale at du kjøper et objektiv til og ser om det kommer noe nytt i løpet av det nærmeste året som kan dekke behovet til en lavere pris. Forøvrig burde både 500D og 50D også gjøre nytten hvis du vil ha litt høyere oppløsning. Joda, 40D er et meget bra kamera og strengt tatt så vil det vel duge i flere år framover. Jeg tviler vel egentlig på at flesteparten av de som kjøper 7D virkelig trenger å oppgradere, heller ikke jeg. Men så var det dette med lysten og begjæret etter det nyeste og (trolig) det beste da... 50D vil ikke være aktuell, skal jeg oppgradere så blir det til en modell med mulighet for videoopptak. Tror ikke at det vil bli mye brukt men kan være kjekt å ha i noen situasjoner. I tillegg er muligheten for å bruke den innebygde blitsen som master, visning av rutenett i søkeren samt større og bedre søker som tomsi42 nevner, det som frister. Objektiv vil bli anskaffet med det første. Så får jeg gruble litt mer før jeg bestemmer meg for om jeg skal oppgradere nå eller senere. FF blir trolig ikke aktuellt, 7D MkII vil vel friste like mye når den engang kommer... æsj - hvorfor skal disse produsentene til stadighet komme med noe som er mer fristende enn det vi allerede har Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Blablabla kjøp deg et kamera for f*** og kom deg ut å ta bilder fremfor å sitte her å runke til allaskens informasjon. Lenke til kommentar
Leifsol Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Blablabla kjøp deg et kamera for f*** og kom deg ut å ta bilder fremfor å sitte her å runke til allaskens informasjon. Det var da en særdeles uvanlig reaksjon. Kan jeg spørre hvorfor du da sitter her og ikke er ute å fotograferer? Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Har vært ute i 8 timer med (flere) kamera i aktivt bruk. Noe uvanlig kanskje, men se litt humoristisk på det. Folk her inne spekulerer mer i et enkelt kameravalg enn en aksjemegler gjør med større investeringer. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 hikste - vel Shcoktrauma har jo ett poeng Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Blablabla kjøp deg et kamera for f*** og kom deg ut å ta bilder fremfor å sitte her å runke til allaskens informasjon. Huff ja,vi skulle bare lagt ned hele forumet utenom BK Har også lyst på og oppgradere,fra 30D til 7D noe jeg sannsynligvis gjør en gang på nyåret.50D var veldig interessant helt til den kom på markedet,men syntes at forskjellen til 40D var for liten for og oppgradere da,nå som 7D er en såpass stor oppgradering at jeg synes det er forsvarlig og bytte kamera. 5DII var egentelig aldri aktuell grunnet treig seriehastighet og fullformat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå