Gå til innhold

Hjelp til kjøp av pc deler

Anbefalte innlegg

Heisann.

Vet det er mange tråder om dette på forumet allerede, men fant ingen som svarer direkte på det jeg er ute etter, så jeg spør allikevel..

Har planer om å bygge meg en ny pc. Pcen skal brukes til gaming, men først og fremst photoshop og java-koding.

Har fra før:

24" skjerm

650W PSU

harddisker i bøtter og spann

lydkort

Trenger:

god firekjerners prosessor

hovedkort

RAM

skjermkort

enkel og grei dvd-brenner

Har sett mye på socket 775 og 2,83ghz Core 2 Quad. Der får jeg prosessor, hovedkort, ram og skjermkort til rundt 5000,-

Men jeg har null peiling på AMD og lurer på om det finnes noe der som gir mer for pengene?

Socket 775 er jo på vei ut og 2,83ghz'en maxxer vel socketen såvidt jeg har forstått.

Ser for meg at jeg bruker ca 1000,- på skjermkort i førsteomgang, også skaffer jeg meg noe bedre senere når jeg har bedre råd.

Noen som har noen gode forslag til hva jeg bør kjøpe?

MAX 5000 i første omgang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ASUS S1156 P55 DDR3 SATA2 FW 8-CH

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2546527

ASUS S1156 P55 DDR3 SATA2 FW 8-CH

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2555844

His ATI HD4850 IceQ 4

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2585162

HP SATA SuperMulti LightScribe-stasjon (GF343AA)

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1665055

A-DATA DIMM 4 GB DDR3-1333 Kit

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2515775

= 4 673,- eks frakt

Lenke til kommentar

Ikke kjøp fra amentio (burde legge det i sig snart.. :p) Eller, hvis pris er alt, så må du bare handle derfra! ;)

Ellers er det et greit oppsett Danny har gitt, under har du et AMD forslag. Der får du hele maskinen for rett rundt 5k.

522502.jpeg

Ytelses messig ligger den på linje/litt under hans forslag(mangler skjermkort...) Et i5 blitt litt vanskelig å få under 5k (ink skjermkort) Går vel akkuratt når jeg regner på det.

Slik ble det:

522503.jpeg

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Hvor er det oppsettet du satt opp fra? Hva anbefaler du istedet for Amentio?

Vil vel egentlig si at pris er "alt", men såklart gjør det ikke noe om jeg får litt support om noe skulle gå galt senere.

Bra du huska kabinett også, for det hadde jeg glemt :-P

Er det kabinettet du har tatt med sånn passe stille og greit i forhold til prisen?

Satt og leste noen tester i går, og fant ut at 2,66ghz i5 slår AMD sin 3,4ghz x4 i de fleste tilfeller. Så da går jeg såklart for Intel når prisen er tilnærmet lik. Å "nedgradere" til 2,66ghz AMD er ihvertfal ikke interessant. Selv om amd sine er utrolig billige og sikkert gir mye for pengene så tenker jeg at det skal vare en stund.

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar

Den handlekurven jeg har vist er fra Dustinhome De har så langt vist seg å gi både god pris og support, er aktive i denne tråden.

At jeg lager handlekurv der er litt tilfeldig, mest pga den nye prisguiden er helt bæsj! Du får vurdere selv hvor du kjøper, skal ikke legge meg opp i det ;)

Ingen kabinett er stille, eller alle er det (alt etter hvordan du ser på saken). Det er jo innholdet som bråker. Forskjellen ligger i hvor god støydemping det er o.l. Antec har levert mange GODE kabinett. HW oversatte en test på dette kabinettet for en stund siden og ble godt fornøyd. Det har god kjøling, noe som reduserer viftestøy fra skjermkort, CPU og PSU. Bytting av vifter kan vuderers, men er ikke et must.

Ang CPU tror jeg du vil ende opp ganske likt ytelses messig. Mulig du vil se noen forskjell i poeng hvis du kjører 3Dmark, men ved spilling vil du ikke merke noe. En fordel med i5, er at P55 ikke er bundet til CF eller SLi. Så du har valget ;)

Lenke til kommentar

Takker for god tilbakemelding.

Går nok for i5 ja. Er litt mer fan av Intel i utgangspunktet.

Regner med at en 650W psu holder for dette oppsettet?

Og radeon HD 4850 VS HD 5750? Hørt rykter om at 4850 yter bedre men 5750 støtter dx11?

Siden jeg uansett kommer til å kjøpe meg et skikkelig kort om et års tid eller noe sånt så kan jeg vel kjøpe det som yter best nå?

Lenke til kommentar

Hvis du ser på denne testen ser du at HD5750 er bedre det høyere du går i oppløsning, men ved 1600 og 1900, så vil HD4870 være bedre (dette var forgjengeren til HD58xx serien) Jeg klarte desverre ikke å finne noen tester med HD4850 nå desverre. Men tipper at det vil være veldig close..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sitter og tenker på å bestille pc snart. Men det er en ting jeg ikke klarer å forstå helt. Når jeg først kjøper meg ny pc så kan jeg vel like greit kjøpe hovedkort med crossfire støtte. Men klarer ikke å bli helt enig med meg selv om hovedkortene jeg ser på støtter crossfire eller ikke. Noen steder står det 2xpcie x16 og det skulle vel i mine øyne være det jeg leter etter, men når jeg går inn og ser på specsa på kortet så er det plutselig 1x pcie 16x og 1x pcie 4x. Hva betyr dette?

Noen som kan linke til et kort til i5 socket som har crossfire støtte? Helst "billigste" type.

Endret av Bullfrog_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...