Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Informasjon om Telenor

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om jeg har plassert denne på rett sted, men da får dere bare flytte den.

Jeg har som oppgave å gjøre en SWOT-analyse av Telenor i faget Markedsføring i VG2. Til det har jeg noen spørsmål jeg håper noen kan svare på.

Først; Telenors distributører. Hvem er Telenors distributører, og hva distribuerer de?

I tillegg lurer jeg på hva myndighetene og politikken i Norge har å si for Telenor.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet ikke om jeg har plassert denne på rett sted, men da får dere bare flytte den.

Jeg har som oppgave å gjøre en SWOT-analyse av Telenor i faget Markedsføring i VG2. Til det har jeg noen spørsmål jeg håper noen kan svare på.

Først; Telenors distributører. Hvem er Telenors distributører, og hva distribuerer de?

I tillegg lurer jeg på hva myndighetene og politikken i Norge har å si for Telenor.

Takker for svar!

Telenors distributører er veldig mange. Man kan si at distribusjon er alle de aktiviteter som går med på å få en vare levert ut til kunde, for eksempel transport, oppbevaring og salg. De har jo mange produkter, her er noen raske eksempler:

- Mobil vil for eksempel være alle kjeder som selger abonnementene dere med mobiltlf: Elkjøp, Expert, Mobildata osv.

- Bredbånd: Firmaer som selger/kobler opp bredbåndet ditt. Det kommer som regel et lokal firma og monterer opp hvis du ikke bor i storbyen.

- Telenor og andre teleselskaper outsourcer ofte salgs-jobben for produktene sine. Folk som ringer og skal selge deg abonnement eller stopper deg på gata er ofte ansatt i firmaer som tar på seg salgsoppdragene. Standard tv2-hjelper deg "situasjon" er når kunder har blitt lovt gull og grønne skoger hvis de bytter abonnement til andre operatører, og når det ikke blir noe av så kan ikke operatøren svare for seg siden selgeren "bare jobbet der for en kort periode" osv. Neste uke solgte kanskje selgeren for salgs-byrået fargeblyanter til barnehager. Styrke ved denne type distribusjon vil være at man får proffe selgere til å gjøre jobben. Svakhet er at de ofte får dårlig opplæring men fet provisjon, som kanskje ikke er en helt heldig kombinasjon :)

Myndighet og politikk vil ha noe og si for Telenor i gjennom den forstand at Televerket (som de het før) var statseid helt inntil 1994 da det ble omgjort til et statsaksjeselskap (staten har fortsatt aksjemajoriteten). I 1998 mistet de eneretten på det offentlige telenettet, og siden da har de fått mange konkurrenter. Mer kan du lese Her. Her til lands vil denne politikken som ble ført ha hatt veldig stor innvirkning, igjennom tapte markedsandeler til konkurrerende selskap som blomstret opp (Netcom, tele2 etc etc).

For å motvirke monopol har også telenor en klausul som gjør at de ikke har lov til å være markedsleder på pris. De kunne jo lett gå tilbake til dette da staten kunne spyttet inn aksjekapital nok til at de kunne sakte men sikkert "sultet" ut konkurrentene. Man ser ofte derfor at de spiller på faktorer som "trygghet, kvalitet, familie" i reklamene sine. Jeg har aldri sett de i teten på noen av klassene på telepriser.no heller. Jeg har desverre ikke noen kilde til denne lovgivningen som begrenser de i å være billigst, jeg bare har det i bakhodet i fra jeg jobbet i et konkurrerende teleselskap. Kanskje google hjelper deg :)

Hvis du vil ha mer kjøtt på oppgaven din kan du søke litt utenfor våre landegrenser, feks Pakistan og Bangladesh som Telenor har satset mye. Ser man utenlands vil deres politikk også ha store innvirkninger. Typisk eksempel er land der barnearbeid er fullt lovlig, til stor kontrast her. De siste årene har det vært store mediaoppslag om dette, spesielt der barn arbeidet i livsfarlig syre for å produsere produkter til Telenors distribusjon. Farlig arbeid til slavelønn i blant distributører skader den legitimitet Telenor forsøker å skape og opprettholde, og de er livredde for at slikt skal komme frem i media.

Håper at det hjalp deg noe :)

/pixl

Endret av pixl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...