Gå til innhold

Touch-skjerm på Acer Aspire One

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt inn en touch-skjerm på min AAO men jeg sliter med å installere driveren til skjermen.

I en driverpakke som det er ment at man skal bruke (link, velg filen Touch-controller-drivers.rar om du vil se nærmere på disse driverene) er det en masse *.sh filer som jeg ikke er helt sikker på hva jeg skal gjøre med!

Jeg har forsøkt å installere driverene på Linux Mint og fedora,skal strks prøve på Windows XP for å se om det fungerer i det hele tatt,men jeg vil aller helst få det til på linux.

Jeg er en nybegynner innen Linux, og jeg trenger nå litt hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.sh er normalt scripts som skal kjøres. Install-scripts. Det ser ut som om det er install-scipts for mange forskjellige systemer (Sues 9.0, red hat 9, osv.). Kanskje fdr er fedora?

I alle fall; har du forsøkt å kjøre et av disse scriptene, slik:

./touckit.setup_fdr.sh

Hva skjer da?

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Jeg trodde disse kitene skulle gjenkjennes som et "pointer device" automatisk av linux? Mener det er det jeg leste på den jeg kikket på, i hvert fall. (Men i og med at jeg ikke HAR en minibærbar, har jeg ikke sat meg så godt inn i det) :p

Lenke til kommentar

Ja, det ble et lite opphold i prosjektet siden jeg hadde et annet (studierelatert) prosjekt som måtte leveres, i tillegg til at Acer'n plutselig fusket veldig med den trådløse forbindelsen til omverden.

Men nå er at som det skal, og slik ligger det altså an per dags dato:

Operativsystemet jeg bruker er Ubuntu 9.10. Jeg har en haug med drivere som jeg ikke vet hvordan jeg skal kjøre (jeg har enda ikke prøvd Tingos tips) og jeg vet heller ikke hvilken av disse driverene det er jeg skal kjøre.

Ståle; jeg er som nevnt en nybegynner innnen linux så du er nok nødt til å utdype.

Og til slutt NgZ, det hadde vært flott om det var slik, men det er tilsynelatende ikke tilfellet hos meg iallfall. Ikke med mindre jeg har koblet det til feil, og jeg er nesten desperat nok til å ta ifra hverandre Acer'n for å finne ut

Lenke til kommentar

Det Ståle mener er at du kan gjøre:

chmod +x ./navn_på_script
./navn_på_script

Altså: først forteller du at dette er et script som kan kjøres ("eksekveres"), deretter kjører du det.

En annen måte å gjøre det på er å bruke

sh ./navn_på_script

da trenger du ikke å gjøre det eksekverbart.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Etter å ha snakket med selgeren har det visst kommet nye drivere for ubuntu "and it's ilk". Jeg får til å installere driveren men nå har jeg et problem.

For å installere driveren må jeg endre xorg.conf. Som jeg har forstått det finnes ikke denne filen i den nyeste versjonen av ubuntu (9.10) slik at jeg starter med en blank fil. Så langt er alt vel.

Jeg plotter følgende inn i den nye filen:

Section "Serverlayot"
 Inputdevice "EETI" "SendCoreEvents"
EndSection

Section "InputDevice"
 Identifier "EETI"
 Driver "egalax"
 Option "Device"   "usbauto"
 Option "Parameters" "/var/lib/eeti.param"
 Option "screenNo" "0"
EndSection

Når jeg da restarter får jeg kun opp en svart terminal. Når jeg Prøver å starte X får jeg en beskjed som ender med cannot connect to x server

Når jeg fjerner filen xorg.conf som jeg opprettet starter maskinen fin igjen.

Kan noen fortelle meg hva problemet med filen jeg forsøker å lage er? Jeg er temmelig grønn på området (det eneste jeg kjenner til av "programmering" er MATLAB :roll: )

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...