Verbal Hologram Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Hei jeg har lest nå i snart en time på nettet med det matcher ikke med hva læreren sier. Han sier at det hele startet med at en serbisk student avfyrte skudd mot noen folk fra østeriket-ungarn så fikk de grunn til å krige. Men på nettet leser jeg noe annet. Hva er grunnen. Kan noen fortelle meg det på en simpel måte? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Den utløysande faktoren var skuddene i Sarajevo, derimot kva som leda fram og grunnen til at skuddene blei utløysande faktorern er ganske kompleks og går inn på korleis europa var tegna opp den gongen. The assassination, on 28 June 1914, of Archduke Franz Ferdinand of Austria, the heir to the throne of Austria-Hungary, is seen as the immediate trigger of the war, though long-term causes, such as imperialistic foreign policy, played a major role. The archduke's assassination at the hands of Serbian nationalist Gavrilo Princip resulted in demands against the Kingdom of Serbia.[5] Several alliances that had been formed over the past decades were invoked, so within weeks the major powers were at war; with all having colonies, the conflict soon spread around the world. Så har du masse bakgrunnsmateriale for kvifor WW1 braut ut: http://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_World_War_I Edit: No kjem det ein god del ann på kva klassenivå historieundervisninga di er på. Det eg refererer til er ca VGS-nivå. Endret 8. november 2009 av Jankee Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 8. november 2009 Forfatter Del Skrevet 8. november 2009 Da var det litt for høyt. Her snakker jeg om 9. klasse Men læreren sier at det var disse partene som var: Trippelalliansen: Tyskland, Østerrike- Ungarn og Italia Trippelenteten: Storbritania, Frankrike, Russland, Finland, Serbia og USA Mens på wikipedia står det mange fler http://no.wikipedia.org/wiki/Ententemaktene De heter og entenemaktene og ikke trippelentene. Hva bør jeg skrive? Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 8. november 2009 Forfatter Del Skrevet 8. november 2009 Hva er hoved forløpet i første verdenskrig? Er ikke det skuddene i sarajevo? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Sidan dette er 9-klassepensum så bruk begrepa som læraren bruker. At trippelententen inneholdt fleire land er ein uvesentleg del. f.eks Brasil sendte sikkert berr eit nokre 100 soldater av det 45 millionene som var mobilisert. Dei landa læraren nevner er dei viktigaste, og korrekte. Forløpet til WW1 er den politiske situasjonen og grensene som finnes i europa rundt 1900-1914. Skuddene i Sarajevio blei brukt som argumentasjon for eit angrep på Østerrike-Ungaren av Serbia. Serbia var alliert med andre land som då erklærte Østerrike-Ungaren krig for deira krigserklæring mot Serbia. Derav dei to alliansene. Det er nok ikkje feil det læraren din seier, men det han gjer er å forenkle materialet slik at det passer meir til det nivået undervisninga foregår på. Om han skulle tatt med alt som er relevant for problemstillinga så hadde nok det blir for mykje å få med seg, i tillegg hadde nok dere ikkje komme noko vidare i historiefaget Endret 8. november 2009 av Jankee Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 8. november 2009 Forfatter Del Skrevet 8. november 2009 Takk for svar skrivd og sendt inn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå