Sjefern Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Selv ser jeg liten forskjell på en blu-ray og en rippet mkv. Men har egentlig ikke lest så mye rundt om det. MKV er jo ikke tapsfritt? Hvor stor forskjell er det egentlig på billedkvaliteten på mkv og en blu-ray? Noen som f.eks har skjermbilder der man kan sammenligne? Endret 8. november 2009 av Sjefern Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 MKV er en container. Du kan butte mange slags lyd/bilde-format inni der, så kvaliteten kan variere masse. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Alt kommer ann på hvordan den som har laget rippen har gjort det. Hvis man omgjør en BD på 50 GB ned til 4 GB så er det en del ting som går tapt. Har testet en slik rip, og det ser greit ut med det første. Men hvis man ser litt nøyere på ting, så er bakgrunner mindre detaljert. Og noe av det første man kvitter seg med er HD-lydsportet. For meg så er dette like viktig som selve bildet. Det er like stor forskjell der. Trodde ikke det selv, da jeg ikke hører forskjell på MP3-256 og CD, men merket enorm forskjell på vanlig Dolby Digital og Dolby True HD. Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Man beholder jo gjerne DTS sporet på en film. Der er det jo ikke like stor forskjell fra HD-lydsporene. Så det du sier er at så lenge man ripper filmen slik at den er stor nok, så er det ingen forskjell mellom mkv og en blu-ray film? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Har du faktisk lyttet til HD-lyd? Jeg hadde faktisk ingen ambisjon om å kunne høre forskjell på det, da jeg ikke hører noe forskjell mellom MP3 256 Kbps og CD. Men har gang på gang blitt overrasket over hvor stor forskjellen faktisk er.. Selv vanlig DTS i 1.5 Mbps til full DTS Master. Husk at både Dolby Digital og DTS Core på Blu-ray har høyere bitrate enn på DVD (DTS på DVD kan ha lik bitrate, men det er meget meget sjeldent brukt, av mine over 2000 DVDer, så har jeg 1 slik). Lenke til kommentar
Spielhaug Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Da er det et paradoks at nesten ingen filmstudioer har investert i HD-lydkompatibel hardware ennå. Misforstå meg rett nå, det er HD-lyd på Blu-ray discen, men kilden til HD-lyden er "vanlig" DTS/DD. Rett og slett oppskalert lyd. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Hvor har du dette i fra? For å lage HD-lyden så bruker de de original masterene som ligger på 24bit. Dette nedskaleres normalt til 16 bit for BD, selv om det også er enkelte med 24 bit (men tar mye plass). Man greier ikke å oppskalere lyden på samme måte som bildet. Hvis du hører på HD og ikke HD lydspor så hører man lett forskjell, det er mye mer ro i HD lyden. Vanlig DVD lyd kan sammenlignes med dagens CDer, hvor de altfor ofte bruke loudness for å få det høyt. Hvem husker ikke Metallicas siste album med tidenes dårligeste lyd. Det er nok en del av de mindre studioene som nok lager om lossy lyd til True HD osv, og kaller det HD lyd. Men de store gjør det ikke. Det enkelte gjør er å omgjøre 5.1 til 7.1. Lenke til kommentar
Terje0 Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 HD lyd er noe av det mest oppskrytte som finnes. Hører ikke forskjell Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 DU hører kanskje ikke forskjell, men andre gjøre det. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 HD lyd er noe av det mest oppskrytte som finnes. Hører ikke forskjell Hvilke komponenter har du i anlegget ditt da? BD-spiller, forsterker og høytallere, hvilke merke og type? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Hvor har du dette i fra? For å lage HD-lyden så bruker de de original masterene som ligger på 24bit. Dette nedskaleres normalt til 16 bit for BD, selv om det også er enkelte med 24 bit (men tar mye plass). Man greier ikke å oppskalere lyden på samme måte som bildet. Hvis du hører på HD og ikke HD lydspor så hører man lett forskjell, det er mye mer ro i HD lyden. Vanlig DVD lyd kan sammenlignes med dagens CDer, hvor de altfor ofte bruke loudness for å få det høyt. Hvem husker ikke Metallicas siste album med tidenes dårligeste lyd. Det er nok en del av de mindre studioene som nok lager om lossy lyd til True HD osv, og kaller det HD lyd. Men de store gjør det ikke. Det enkelte gjør er å omgjøre 5.1 til 7.1. Isåfall er det ikkr formatet sin feil, men udugelig mastering. AtW Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Da er det et paradoks at nesten ingen filmstudioer har investert i HD-lydkompatibel hardware ennå. Misforstå meg rett nå, det er HD-lyd på Blu-ray discen, men kilden til HD-lyden er "vanlig" DTS/DD. Rett og slett oppskalert lyd. Som AndersT2 sier: Hvor har du dette fra? HD-lyden på bluray er som regel en lossless utgave tatt rett fra 24bit-masteren etter final mix. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå