Gå til innhold

MKV vs blu-ray


Anbefalte innlegg

Selv ser jeg liten forskjell på en blu-ray og en rippet mkv.

Men har egentlig ikke lest så mye rundt om det. MKV er jo ikke tapsfritt? Hvor stor forskjell er det egentlig på billedkvaliteten på mkv og en blu-ray?

 

Noen som f.eks har skjermbilder der man kan sammenligne?

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt kommer ann på hvordan den som har laget rippen har gjort det. Hvis man omgjør en BD på 50 GB ned til 4 GB så er det en del ting som går tapt. Har testet en slik rip, og det ser greit ut med det første.

 

Men hvis man ser litt nøyere på ting, så er bakgrunner mindre detaljert. Og noe av det første man kvitter seg med er HD-lydsportet. For meg så er dette like viktig som selve bildet. Det er like stor forskjell der. Trodde ikke det selv, da jeg ikke hører forskjell på MP3-256 og CD, men merket enorm forskjell på vanlig Dolby Digital og Dolby True HD.

Lenke til kommentar

Har du faktisk lyttet til HD-lyd?

 

Jeg hadde faktisk ingen ambisjon om å kunne høre forskjell på det, da jeg ikke hører noe forskjell mellom MP3 256 Kbps og CD. Men har gang på gang blitt overrasket over hvor stor forskjellen faktisk er..

 

Selv vanlig DTS i 1.5 Mbps til full DTS Master. Husk at både Dolby Digital og DTS Core på Blu-ray har høyere bitrate enn på DVD (DTS på DVD kan ha lik bitrate, men det er meget meget sjeldent brukt, av mine over 2000 DVDer, så har jeg 1 slik).

Lenke til kommentar

Hvor har du dette i fra?

 

For å lage HD-lyden så bruker de de original masterene som ligger på 24bit. Dette nedskaleres normalt til 16 bit for BD, selv om det også er enkelte med 24 bit (men tar mye plass).

 

Man greier ikke å oppskalere lyden på samme måte som bildet. Hvis du hører på HD og ikke HD lydspor så hører man lett forskjell, det er mye mer ro i HD lyden. Vanlig DVD lyd kan sammenlignes med dagens CDer, hvor de altfor ofte bruke loudness for å få det høyt. Hvem husker ikke Metallicas siste album med tidenes dårligeste lyd.

 

Det er nok en del av de mindre studioene som nok lager om lossy lyd til True HD osv, og kaller det HD lyd. Men de store gjør det ikke. Det enkelte gjør er å omgjøre 5.1 til 7.1.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvor har du dette i fra?

 

For å lage HD-lyden så bruker de de original masterene som ligger på 24bit. Dette nedskaleres normalt til 16 bit for BD, selv om det også er enkelte med 24 bit (men tar mye plass).

 

Man greier ikke å oppskalere lyden på samme måte som bildet. Hvis du hører på HD og ikke HD lydspor så hører man lett forskjell, det er mye mer ro i HD lyden. Vanlig DVD lyd kan sammenlignes med dagens CDer, hvor de altfor ofte bruke loudness for å få det høyt. Hvem husker ikke Metallicas siste album med tidenes dårligeste lyd.

 

Det er nok en del av de mindre studioene som nok lager om lossy lyd til True HD osv, og kaller det HD lyd. Men de store gjør det ikke. Det enkelte gjør er å omgjøre 5.1 til 7.1.

 

Isåfall er det ikkr formatet sin feil, men udugelig mastering.

 

AtW

Lenke til kommentar
Da er det et paradoks at nesten ingen filmstudioer har investert i HD-lydkompatibel hardware ennå. Misforstå meg rett nå, det er HD-lyd på Blu-ray discen, men kilden til HD-lyden er "vanlig" DTS/DD. Rett og slett oppskalert lyd.

 

Som AndersT2 sier: Hvor har du dette fra? HD-lyden på bluray er som regel en lossless utgave tatt rett fra 24bit-masteren etter final mix.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...