esc_cos Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 hei. har noen spm. jeg har kjøpt en pc av en som bygde den. med kopiert windows xp. og da får en jo som kjent ikke tatt i mot oppdateringer fra microsoft. jeg har prøvd og fått lastet ned servic pakkene,og andre opppdateringer manuelt,men jeg tror ikke jeg får installert dem skikkelig. kom over uåpnet og org vista til 500 kr.tenkte da på og kjøpe det og installerer det, vill vista da "overstyre" mitt nåværende xp system samt de oppdateringene jeg har prøvd og lastet ned, og så laste ned de viktige oppdateringene for meg?automatisk skjer vel det. kan vel også kansje være slik at når jeg installerer vista så sletter den xp samt de oppdateringene jeg har lastet ned? og så laster vista ned selv alle oppdateringer? eller hvordan fungerer dette? takker Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 ... kan vel også kansje være slik at når jeg installerer vista så sletter den xp samt de oppdateringene jeg har lastet ned? og så laster vista ned selv alle oppdateringer? Ja, det er nok slik. PS: har endret emnetittel og flyttet til rett kategori. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Hei ! Du har noen ulike valg ved installasjon av Vista. 1) Installere på en annen partisjon enn XP . Man får da dual/multi boot system , hvor man kan boote inn i både gamle XP og ny Vista. 2) Installere clean "over" XP partisjonen men uten formattering. Alt av gamle filer fra XP vil da plasseres (flyttes) i en folder som kalles C:\Windows.old Alt av programmer instillinger og slikt er scratchet og ma settes opp pånytt i Vista. Men du vil ha en kopi av alle "C:\Programfiler\.." filer og "C:\dokumenter og instillinger\"brukere" " tilgjengelig i C:\Windows.old slik at du kan ta vare på filer du trenger i din nye Vista installasjon før "Windows.old" mappen slettes. 3) Installere clean "over" XP partisjonen MED formattering av partisjon. Samme operasjon som over MEN ingen gamle data/filer blir ivaretatt. 4) Upgrade installasjon (in-place upgrade). Brukerprofiler og installerte programmer og instillinger blir migrert fra XP til Vista. Og man vil fortsatt ha sine programmer installert og intillinger samt bruker profiler fra C:\Documents and Settings med dokumenter bilder register data osv med seg til Vista. Denne "upgrade install" virker kun når "fra OS" er likt med "til OS". Dvs XP 32bit -> Vista 32bit. XP Norsk -> Vista Norsk . XP English -> Vista English . XP Home -> Vista Home/Premium/Business/Ulimate. XP Professional -> Vista Business/Ultimate . Mye har vist seg å skape trøbbel med alt.4 med programmer som ikke funker skikkelig lengre osv. Denne varianten er egentlig bra på papiret men frarådes av de aller fleste å gjøre i praksis. Personlig har jeg alltid benyttet med av alt.2. Da kan man i ro og mak gå igjennom \Windows.old å legge tilbake i ny mappestruktur de filer man vil beholde i det nye OSet. Automatic updates funker selvfølgelig både på XP/Vista/Win7 om man har en legal installasjon som er aktivert over internett med en legal produktnøkkel. Alle updates er OS avhengig. Så med et nytt OS (Vista) må selvfølgelig "det" oppdateres på nytt. Default instilling på automatic updates er vel å laste ned + installere på alle tre OS kl.02-00. Men fom Vista kan man overstyre ved å starte manuelt fra kontroll panel "Windows updates" -> "Look for new updates" Endret 8. november 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
esc_cos Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 takker da blir det nok alternativ nr 2. men denne vista versjonen er 32 bit. var det vel. er det bra? er usikker hva jeg har. hvofdan finner jeg ut det? og hvis jeg ikke har 32 bit kan jeg da likevel bruke denne vista versjonen på 32? takker så meget for eksperthjelp Lenke til kommentar
Brotato Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 32 bit os = opp til 3,4 gb ram 64 bit os = over 3,4 gb ram... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 og hvis jeg ikke har 32 bit kan jeg da likevel bruke denne vista versjonen på 32? takker så meget for eksperthjelp Har PC-en din 32bit eller 64bit prosessor? Lenke til kommentar
esc_cos Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 takker for svar. tja si det du,er en som bygde den for meg for ca ett år siden. hvordan finner jeg ut hva slags prosessor jeg har? men er temmelig sikker på det er 3gig ram og 3 gig hertz prosessor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå