Samuro Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Hei, Jeg planlegger en 1-2årig backpackerreise som skal ta meg jorden rundt, og prøver å finne ut av det meste med trygde og helserettigheter. Jeg har ringt et par ganger til NAVs internasjonalkontor, og siste gangen fikk jeg endelig litt klarere svar; Når jeg kommer tilbake etter reisen, vil jeg (hvis jeg har vært borte mer enn ett år) være utmeldt av Folketrygden, men ved innreise og påmelding får jeg tilbake alt av rettigheter jeg mister når jeg meldes ut av Folketrygden, og i realiteten er eneste jeg (som barnløs og ugift) mister er retten på dagpenger (pga inntjeningstiden som kreves for å HA rett til det). Samtidig så opplyste vedkommende meg om at jeg faktisk kunne ha rett til dagpenger de tre første månedene dersom jeg holder meg i EØS-land og søker jobber der - som hun sa det; "Det er jo lov å søke lykken utenfor Norge også". Dette er jo ypperlig for meg, for det er nettopp det jeg planlegger, nemlig å starte i Europa før jeg kommer meg videre til Asia. Det jeg da lurer på er om det er noen som har erfaringer med dette; hvordan foregår det, hva må jeg gjøre, hvordan melder jeg søkeaktivitetene mine til NAV osv, og ikke minst hvordan gikk det med deg, da du opplevde dette? Alle kunnskaper om dette settes veldig pris på; både mtp rettigheter, dagpenger og andre saker innenfor temaet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå