Gå til innhold

Kan ikke redusere eller partisjonere harddisken

Beyeren

Anbefalte innlegg

Hei, nå er det rett før jeg smeller pcn i gulvet.

Jeg skal få til dual boot med den bærbare compaqen min men den vill ikke la meg redusere partisjonen min. vis jeg bruker vista sin software til og redusere kan jeg bare lage ny partisjon på 590mb. Skriver jeg inn at jeg vill ha f.eks 10gb står det at jeg ikke har nokk plass til og gjøre dette. Men jeg har jo 100gb ledig. Bruker jeg Andre programmer får jeg ikke gjort noe som helst med harddisken. Er akuratt som jeg ikke har nokk rettigheter til og gjøre noe med dritten. Men jeg har Administrator og har krysset av at jeg skal kunne gjøre allt med harddisken.

Vis jeg prøver og partisjonere via linux står det bare at jeg ikke har rot eller noe sånnt

Jeg har kansje skrevet på en måte som er litt vanskelig og forstå men det begynner og bli sendt og jeg har stresset med dette i en del antall timer nå. Håper på at det er noe jeg kan gjøre med den stygge compaqen min

Endret av Beyeren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, det du gjør feil er at c:-partisjonen tar opp hele harddisken. Du ser det som "free space" men det er egentlig reservert til partisjonen så du kan ikke bare lage en ny. Du må endre på størrelsen på C: først, så lage ny partisjon av området som blir ingenting. Ikke skyld på Compaq når du ikke kan bruke Windows :)

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Jepp, det du gjør feil er at c:-partisjonen tar opp hele harddisken. Du ser det som "free space" men det er egentlig reservert til partisjonen så du kan ikke bare lage en ny. Du må endre på størrelsen på C: først, så lage ny partisjon av området som blir ingenting. Ikke skyld på Compaq når du ikke kan bruke Windows :)

Og hvordan har du tenkt at jeg skal endre på c: partisjonen?

Jeg har gjort akuratt det samme på den stasjonere hjemme, eneste annerledes er at den har jeg bygget selv og den kjørte winxp

Her er det jeg snakker om 2w7kgn9.jpg

Endret av Beyeren
Lenke til kommentar

Gjør en "shrink" av partisjonen med et egnet verktøy.

Vista's egen shrink greier ikke å komme forbi systemfiler/mft .

Et annet alternativ er freeware versjonen fra Paragon :

Partition Manager 10 Express .

Her har du ikke noen begrensning da den klarer å reallokere system filer/mft.

Edit : PS ! Free versjonen funker kun på 32bits (ikke 64bits Windows - da er det betal versjonen som gjelder)

Et tredje alternativ for "shrink" av OS partisjon er Gparted.

For all del ikke prøv å benytte Symantec Partition Magic 8.X eller eldre.

Denne ødelegger boot når brukt på Vista/Win7.

Edit:

Du sier du har gjort det samme med XP.

Det er litt feil (å si samme) fordi Microsoft aldri har hatt noen partisjons resize mulighet bakt inn i sitt OS føre Vista.

Da har du under XP isåfall benyttet en 3'de parts løsning.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...