Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spm ang helse tilbud for utenlandske i Norge.

Gjest Guest_Ali_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Ali_*

Hei folkens,

Jeg lurer på noe og hadde satt stor pris på og få litt hjelp med det.

Jeg har et onkel som er alvorlig syk. Han har ikke fått noen klar diagnose enda men tror det er noe som blod kreft.

Han er ikke norsk og bor ikke i Norge men i Iran.

Han skal besøke om ikke så lenge og da har familien tenkt å få ham undersøkt og se om vi kan gjøre noe her, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

Tror vel ikke at han kan gå hjennom lege ordningen, så private leger etc? Penger er selvfølgelig et problem her men ikke det største. Så det jeg lurer på er hva skal jeg gjøre, hvor bør jeg ringe og hvem skal jeg snakke med?

Hadde satt veldig pris på om alle kunne komme med forslag og evt. om de har hatt noe tidligere erfaringer?

Mvh,

M

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akutt hjelp vil man nok få, men utvidet behandling av et alvorlig helseproblem tror jeg ikke er mulig uten ekstra papirer. Norge dekker ikke behandlingen, og storstett så er vel turister(noe onkelen din er) henvist til legevaktene for akutt hjelp. Det trengs papirer på at Iran vil betale for behandlingen tror jeg. Jeg ville henvendt meg til den Iranske ambassaden for videre råd og hjelp. Papirene trengs ikke vist dere betaler alt selv, da er jo saken grei nok.

Jeg ville henvendt meg til private klinikker, ikke allmennpraktiserende fastleger.

Lenke til kommentar

Takk for svaret Algific,

Tror nok må glemme ambassaden, ikke noe hjelp å få der.

Og ja det jeg tenker hovedsakelig på er å få en diagnose og evt utvidet behandling, og må kanskje som du sier fokusere på private klinikker.

Som sagt, vet jeg ikke noe som hels om hvor mye slike private klinikker koster, hvor jeg kan finne dem (bor i Oslo område) og evt hva slags lege det er jeg skal se etter, så om du kunne gi meg litt hjelp der og hadde jeg vært mer enn takknemlig.

Jeg kan skrive noe av symptomene han har hatt om det hjelper, så bare si fra.

Mvh,

M

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på dette altså, men jeg tror han kan motta behandling på et vanlig sykehus mot betaling. Det vil vel være billigere enn behandling på et privat sykehus/klinikk. Jeg har søkt en del på nettet nå og konkludert med at det er generelt lite kunnskap om reglene rundt dette. Derfor vil jeg egentlig anbefale deg å høre videre om dette i Juss delen av forumet, eller høre med en advokat. Du kan også bare ta kontakt med det lokale sykehuset.

Jeg tror heller ikke at private sykehus driver med den slags behandling, det er mer rutine operasjoner. Som plastikkirurgi eller ortopediske operasjoner. Dere kan jo bare ta ham med til den lokale legevakten og la ballen begynne å rulle og se hvor det ender.

Endret av Algific
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...