Qwertyytrewqx Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 (endret) Heisann! Håper noen med litt lyd-fornuft kan være hjelpsom her Jeg vil ha mest mulig naturlig lyd, slik at jeg ikke blir sliten av f.eks. for mye bass eller skarp diskant. Jeg kommer fra Creative Aurvana X-Fi, som jeg mener er overprisede, og ødelegger lyden når man skrur på aktiv støyfjerning (ikke kjøp dem!). Jeg tipper at hva det skal være til prisen jeg sikter til er bedre. Jeg vil ha in-ears, helst med godt soundstage. Lyden skal i hovedsak passe til rock/metal, og ikke minst akustisk musikk, som diverse Brit-pop og soundtracks. Jeg kan ikke gi mer enn 3000 kr (selv om jeg gjerne skulle gitt 20k for en skikkelig portabel rig). Og jeg vil slippe og måtte kjøpe nye om et år pga ødelagt ledning etc. Har hørt at Shure sine er bra inntil ledningen blir ødelagt f.eks. Noen tips? Hva slags garantier har jeg om jeg handler på nettet? Noen nettsteder jeg bør holde meg unna? Jeg drar mer enn gjerne til en fysisk butikk, siden det føles tryggere, men om det ikke finnes i Oslo området, går jeg for netthandel. Mvh. PowerTorsk EDIT: Glemte å legge med at separasjon av av lyder er en viktig faktor! Endret 7. november 2009 av PowerTorsk Lenke til kommentar
miCro Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 To trygge valg i den prisklassen er Shure SE530 og Ultimate Ears Triple.fi10vi Pro. Det ser ikke ut til at Ultimate Ears er så lett å få tak på i Norge (ifølge prisguiden), men de koster 2590,- fra norske Apple Store. Har du iPhone er ikke det en så alt for ille pris, siden det er varianten laget for iPhone og den koster over 2000 inkludert frakt, moms og forenklet tollbehandling fra utlandet. Shure pluggene er kjent for en enormt god bassgjengivelse og en overbevisende mellomtone, men er litt skarp i toppen. UE er meget overbevisende i toppen med ikke fullt så mye å gå på i bunn, men bassgjengivelsen er fortsatt naturlig og fin. Nå er det lenge siden jeg har hørt disse to, så dette er mer basert på hva jeg har lest i omtaler enn personlig erfaring. Jeg vet det er flere som eier begge disse pluggene her på forumet, så forhåpentligvis kan noen komme med litt personlig erfaring etter hvert. Når det gjelder byggekvalitet og komfort er det også litt delt mellom de to. SE530 har tidligere hatt problemer med tynne kabler, men slik jeg har forstått det er ikke dette et problem lenger. UE pluggene er visst bygd som en tanks. SE530 er mer behagelig, men jeg vet mange bruker Shure sine propper på UE for å gjøre de mer behagelig å bruke. Det er veldig vanskelig å komme med en konkret anbefaling mellom disse to, da begge er fenomenalt gode. Ut fra det du sier kan det virker som om Ultimate Ears er et noe bedre valg pga fantastisk diskantgjengivelse, men det er vrient. Det er forøvrig mange andre som har vurdert de to opp mot hverandre, så det er mye god info på verdensveven. Et annet alternativ er Etymotic ER-4P som også virker perfekt med tanke på musikksmaken din, men disse er upraktiske siden de krever en forsterker. Andre gode alternativer er Westone W3 og Sennheiser IE8. Sleek Audio SA6 ser også spennende ut. Ingen av disse er så vidt jeg vet mulig å bestille gjennom norske forhandlere. Hva er kilden din, forresten? Lenke til kommentar
Qwertyytrewqx Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Takk for et godt svar! Brukte litt tid for å finne ut hva som er tilgjengelig osv, og har bestemt meg for at jeg ikke satser på å kjøpe noe fra utlandet, da jeg ikke får noen god garantiløsning. Derfor blir det ikke UE, dessverre . Jeg har ikke råd til å måtte legge ut såpass mye helt uten videre hvis noe skulle skje... Jeg tenker kanskje å gå for Sennheiser IE 8. De kan man visstnok stille bassen som man vil på, noe som passer meg midt i blinken, siden jeg er redd for for mye bass. Finnes kanskje disse i en fysisk butikk i Oslo? Jeg kan så og si null om hvilke butikker som finnes osv... Hvilke (fysiske) butikker finnes, i Oslo området? Er det egentlig byttegaranti på øreplugger? ... Det med Shure og ledningsproblemer leste jeg på et forum eller noe slikt. Det var hvertfall brukerinnsendt stoff, og ikke en artikkel/anmeldelse. PS: Jeg glemte kanskje å nevne at jeg helst vil slippe å måtte bruke egendefinert EQ, siden jeg planlegger en Zune HD om ikke så alt for lenge. Det går sikkert fint med IE 8, skulle jeg tro...? Endret 9. november 2009 av PowerTorsk Lenke til kommentar
miCro Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Du får kjøpt Ultimate Ears på norske Apple Store: http://store.apple.com/no/product/TW056ZM/A?mco=MTQ1NzE2MTI Prisen er rimelig bra hvis man legger på frakt, moms og tollbehandling på prisene på ebay. Det finnes plenty med hi-fi butikker i Oslo, men jeg tror dessverre ikke at utvalget av øreplugger er spesielt bra. Men det er jo bare å ta seg en runde og høre litt. En del forslag til hvilke butikker som er i Oslo her: http://avforum.no/forum/generell-chitchat/...ikker-oslo.html Hvis du kjøper fra en fysisk butikk har du ingen lovfestet angrerett, den gjelder kun ved kjøp over nettet. Lenke til kommentar
Qwertyytrewqx Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Som sagt, tør jeg ikke importere noe fra utlandet, men takk for tipset, skal huske det til fremtidige kjøp (hvor jeg kanskje tør å satse litt mer) Jeg er nok villig til å betale ca. 600 ekstra for å få UE'ene fra Norge. Av en eller annen grunn var linken i Prisguide død, så takk for linken...! Bare et spørsmål; jeg ser at den jack'en har tre sånne striper og ikke to, pga mic. Trenger jeg er overgang for å bruke den på vanlig mp3-spiller da? Lenke til kommentar
ironman666 Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Jeg har selv erfaring med SE530 og UE Super.fi 5 pro, så vet ikke så mye om 10'rn, men fra min erfaring med UE 5 er at byggekvaliteten er knallbra, sterke kabler, samt utskiftbar kabler, noe også sennheiser ie8 har. Jeg har ikke prøvd ie 8 enda, men har lyst å prøve de. For min smak, så synes jeg diskanten var alfor skarp på UE5. Bruker idag Shure SE530 og har brukt de daglig i ca 2 år. Lydkvaliteten er helt perfekt for meg, ilag med en iAudio 7 spiller. Byggekvaliteten på shure pluggene kunne vært mye bedre. Første settet mitt fikk brudd i ledningen ved jackpluggen etter ca 6 måneders bruk. Så jeg sendte det til et offiselt servicesenter i oslo, og fikk et nytt sett dekt på garantien. Men det jeg liker best med shurepluggene bortsett fra lyden er passformen, den er den mest behaglige pluggen jeg har prøvd. Og den sitter skikkelig, og glir ikke ut som mange andre plugger har en tendens til å gjøre hos meg. Endret 21. november 2009 av ironman666 Lenke til kommentar
Qwertyytrewqx Skrevet 24. november 2009 Forfatter Del Skrevet 24. november 2009 Jeg har allerede kjøpt Super Fi 10'ene, og er kjempefornøyd Det følger med et godt utvalg av størrelser, samt to sett med sånne "puter" som man klemmer flate, for å holde dem litt inne mens de sitter i øret. De er utrolig behagelige! I tillegg isolerer de slik at bussturene er langt mer behagelige enn før. Jeg vil si takk til miCro som anbefalte dem Når det gjelder lyden er den nesten perfekt. Skulle jeg hatt bedre, måtte jeg nok gått høyere i pris. Styrkene er, som sagt, mid og high-områdene. De er klare, nøyaktige og detaljerte. Når man hører på pianomusikk, er det omtrent som å sitte å høre på at noen spiller i virkeligheten. Bassen er ikke heeeelt i mål. Den kunne vært en smule tightere. Men jeg forventet ikke et like plettfri respons på alle områder. Soundstaget er vel kanskje midt på tréet. Jeg har egentlig kun EN ting som er verdt å klage på, og det er at ledningen ikke er mye å skryte av. Den er skikkelig pinglete, og jeg er konstant redd for å ødelegge den. Kjøper du dette settet, må du ikke finne på å legge det noe usikkert sted (jakkelomme uten etuiet som følger med etc)... Lenke til kommentar
dennis.se Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 (endret) sitter nå her og tenker på å kjøpe en av disse to.. apple har triple.fi 10vi til 2590,-, og dustinhome har se530 til KR2799,-. dermed har ikke prisen noe å si i valget mellom disse to, og så vidt jeg har skjønt så er lyden på begge fantastisk. derfor er det byggekvaliteten, kablene og hvor komfortable pluggene er som vil avgjøre hvilket par jeg velger (har ødelagt alt for mange kabler).. For et par år siden gikk jeg til innkjøp av et par UE super.fi 4vi, og et par Ultimate Buds UB7 (etymotic er-6i med iphone-ledning). begge hadde god lyd, men ledningen på UE-paret falt mer eller mindre fra hverandre etter et par uker (og fordi UE nektet å reparere kabelen har de blitt liggende siden). UB7-paret var utrolig komfortable pga den fantastiske iphone-kabelen (apple kan kanskje ikke lage skikkelige øreplugger, men du skal lete lenge etter en bedre kabel!), men de er nå inne til sin andre reperasjon pga kabelbrudd.. jeg kommer nok til å fortsette å bruke UB7-paret mitt i hverdagen pga den overlegne komforten, men jeg vil ha et nytt par plugger med overlegen lydkvalitet når jeg sitter hjemme eller skal ut på lengre reiser. Siden det nye paret ikke vil være "plugget til lommen min" til vanlig, må ikke kabelen være lagd av stål, men jeg vil gjerne slippe å måtte sende de til reperasjon fordi kabelen knakk når jeg satte meg ned på bussen. med tanke på kabler som faller fra hverandre vil jeg tro at triple.fi er et godt valg, med pga den utskiftbare kabelen (kan da alltid ha en kabel liggende i reserve). shure er jeg litt mer usikker på, og skulle derfor gjerne hatt litt input på dette. kabelen ser veldig ubehagelig og klumpete ut (ref.). skal den gigantiske pluggen rett i spilleren, eller er det meningen at man skal bruke en av de andre som en overgang? hvor lang er kabelen uten overgang (er den lang nok til å nå ned i lomma på et normalt menneske, eller må man faktisk bruke en overgang)? og hvor behagelig er det med den svære klumpen? og hvordan føles triple.fiene ut når man bruker dem? så vidt jeg har skjønt stikker de ganske langt ut av øret.. edit: heisann.. dustinhome har visst studentrabatt, noe som gjør at shure-settet vil koste meg 2122,-. det er et ganske attraktivt tilbud, men jeg ønsker fortsatt litt input på hvordan de er å bruke å leve med Endret 9. januar 2010 av Nonst0p Lenke til kommentar
swanky Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 (endret) Jeg har følgende: - Shure SE530 - Etymotic ER-4P - UE Triple.Fi 10 - Westone 3 - Westone UM3X - Ortofon E-Q7 - Sennheiser IE8 Alle har sine styrker og svakheter, men de jeg stadig kommer tilbake til er Etymotic, og nå i senere tid Ortofon E-Q7. De har en nøytralitet og luftighet som ikke matches av de andre. Weston 3 og Sennheister IE8 kan muligens være morsomme i seg selv, men de mister fryktelig mye på veien. Helt klart noe for de som konstant skrur på Loudness på alle spillere de prøver. Triple.Fi er fin, men ikke av de mest komfortable (for å si det mildt). Shure SE530 og UE UM3X er forskjellige, men for meg plasserer de seg midt på treet. SE530 har en flott mellomtone, men ikke så topp i toppen, og med en litt udefinerbar bunn. UM3X er etter min mening kanskje det beste alternativet dersom man ønsker pose og sekk. Ingen klare svakheter, med unntak av at den kan være litt "uengasjert". For all del, noen vil si det samme om Etymotic og Ortofon. De er i alle fall svært avhengig av å sitte godt i øret, slik at det er helt tett. Da vil det være mer enn nok bass, og selv om det er mer bass på f.eks. IE8, så opplever jeg Etymotic/Ortofon sin bass som mer presis og musikalsk. Hos meg har Etymotic den beste isloerende effekten. Smak og behag, det er bare å velge utfra hva du kommer til å bruke de til. Endret 20. januar 2010 av swanky Lenke til kommentar
dennis.se Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Endte opp med å kjøpe SE530-pluggene, og de er fantastiske. Er en smule irritert over forlengelseskablene som fulgte med - den lange er alt for lang, og den korte er alt for kort - men dette kan heldigvis løses ved å kjøpe en ny en i riktig lengde. Hos meg har Etymotic den beste isloerende effekten. Pluggtuppene (hva kaller man egentlig pluggene hvis IEMene også kalles plugger?) til ER6i-pluggene mine kan lett kan byttes ut med pluggene til SE530-pluggene, og visa versa. Pluggene til ER-4P er vel ganske like er de ikke? Vil absolutt anbefale å prøve å mikse litt med pluggene da du fort kan ende opp med den perfekte kombinasjonen av lydisolering og lyd. Så fort jeg får penger tenkte jeg å gå til innkjøp av en RSA Emmeline P-51 Mustang amp til pluggene mine. Da tror jeg vi snakker skikkelig godlyd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå