Gå til innhold

økonom- vs ingeniørutdanning

ano_

Anbefalte innlegg

Bachelor i økonomi sammenlignet med en i ingeniør(ikke data).

Er økonomi mye lettere å komme igjennom?

Er det noe stor forskjell i lønn? bedre jobbmarked? forandrer det seg om man tar master?

Jeg har mest lyst til å bli ingeniør, men økonomi er også interessant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om økonomi er lettare er nok veldig avhengig av kva du er god på.

Dei fleste som har gått ingeniørutdanning som har slitt i eit fag har slitt med eit av dei grunnleggande faga. Typisk ein byggningsingeniør som har dårlig karakter i kjemi, medan han/ho er veldig god i fysikken som tross alt er det faget som er mest viktig for ein byggningsingeniør.

Korleis det er på økonomi studiane veit eg ikkje, men eg har vell kanskje litt inntrykk av at det er eit slikt studie der du enten får gode karakterar i alle fag eller dårlige karakterer i alle fag.

Har du mest lyst til å bli ingeniør så bør du som sakt utdanne deg til ingeniør. Fordelen med ingeniørutdanninga er at du får meir varierte arbeidsoppgåver og at du er kvalifisert til mange forskjellige typar stillingar.

Om du som ingeniør tar påbyggning eller ei ekstra bachelorgrad innan økonomi så har du lagt eit godt fundament for å søke på lederstillingar etter å ha jobba nokre år.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, kan jeg også legge til at det antagelig vil bli lettere å få seg jobb som ingeniør, da det kommer til å bli overskudd på økonomer av lavere utdanning (bachelor og under), jeg mener å ha lest dette på diverse sider. I tillegg trenger Norge flere ingeniører.

Jeg skal prøve å finne det ut, skal redigere posten om jeg finner ut noe.

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at du har større muligheter jobbmessig som ingeniør enn økonom på bachelornivå.

På mastenivå er inntrykket mitt at dette er ganske likt.

Edit: Det er også sagt at "Det er mye enklere å lære en ingeniør økonomi, enn å lære en økonom å bli ingeniør". Altså, du kan godt videreutdanne deg innen økonomi senere, med ingeniør i byunn.

Endret av stadskle
Lenke til kommentar

Jeg ville heller ha bygd på med en master enn å ha to bachelorer. Den kompetansen man får gjennom en master får du ikke gjennom to bachelorer. Kombinasjonene er dog veldig bra, det er mange jobber der du er attraktiv med både ingeniør og økonom bakgrunn. Det er bla. derfor Siv. Ing industriell økonomi og teknologiledelse er så attraktivt.

Lenke til kommentar
noen som vet hvordan bachelor som både ingeniør og økonom stiller mot sivilingeniør? er det mange jobber hvor man får brukt begge?

Det er litt forskjellig fra plass til plass, men om begge bachelorgradene er aktuelle i din stilling så er det ikkje utenkelig at du blir lønna som om du hadde masterutdanning.

Men då må du ha to bachelorgrader som går godt i hop og der du faktisk har bruk begge deler i stillinga di. Om du jobber 90% med ingeniør ting og 10% med økonomi så får du nok lite uttelling for økonomiutdannelsen din (men den gir deg eit fortrinn når du søker jobb).

Lenke til kommentar

Skal du bare gå tre år er nok jobbmulighetene bedre men en ingeniør-bachelor.

takk for alle innlegg.

noen som vet hvordan bachelor som både ingeniør og økonom stiller mot sivilingeniør? er det mange jobber hvor man får brukt begge?

Da går du heller industriell økonomi (siv. ing, 5-årig)...;) Og blir ganske så ettertraktet. To bachelorer blir bare bortkastet i forhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...