Gå til innhold

Beste Trådløs ruter for rundt 700

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny trådløs ruter og vil ha deres anbefalinger i rekkevidde 500-700 kroner. Jeg vil gjerne at den skal ha rask trådløs overføring mellom pcene på ruteren. Altså rask Lokal overføring. Samtidig skal den klare å takle internett linje som er over 10Mbit. Det klarer ikke min nåværende som foråsaket at jeg måtte degradere internett abbonomentet. Hadde en heftig tilbud med 20mbit linje men som sagt så taklet ikke min nåværende ruter det. I tillegg så må den være ganske så stabil og ha bra med rekkevidde. Venter spent på deres anbefalinger. Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Linksys WRT54GL med Tomato firmware (som du flasher selv), er heftig, og takler mer en gjerne en 20M linje (tror jeg). Jeg får ihvertfall overføring på ca. 6M/s per fil på fire filer samtidig via en cat5e-kabel.

Så du mener at den skal klare både internett linje på over 10Mbit (gjerne 20mbit) og lokale overføringer på ca 6Mbit? dette høres da vel bra ut. Er det bra rekkevidde på den samt at den er stabil?

Lenke til kommentar

Har Linksys WRT54GL selv, som snart er 3 år gammel (Though original firmware), og får makset min 10/10 linje uten problemer over trådløst. Over lokalnettet (mellom 2 trådløse maskiner) får jeg ca 9 MB/s i en retning. Så du skal kunne gå opp til 30/30 linje og fremdeles ikke ha noen problemer med å makse linja (Men du vil begynne å treffe en maks tror jeg).

Rekkevidden er god, sitter i rett linje ca 8 meter unna og signalene går gjennom et gulv og en tykk trevegg + pipa, og har alltid 4 streker eller mer.

Visstnok med annen firmware som DD-wrt kan du øke signalstyrken (Har ikke prøvd selv enda:P).

Lenke til kommentar

@trådstarter: Valget er selvsagt opp til deg selv. Jeg har Get, og de har gitt meg et par D-link-routere, som bare ligger å støver i et skap. Tror de klarer N og ikke bare b/g.

WRT54GL og den gamle WRT54G er liksom milepæler, med god støtte for det meste. Tenker det blir som å kjøre Volvo stasjonsvogn over arktisk tundra. D-link er bare dyrt, med masse spesifikasjoner som er satt av dem på forhånd - men absolutt ikke enestående for akkuratt dem. Det kan kansje sammenlignes med å kjøre småfly fra forrige århundre tapetsert med rennesansemalerier inni tett granskog med en kaklende papegøye i et vaklevorent fuglebur i lasterommet ..

Lenke til kommentar

Takker for all respons til nå. Grunnen til at jeg prøver å unngå å kjøpe WRT54GL er fordi jeg har den gamle WRT54G pr idag og er ikke fornøyd med den. 20Mbit linje funket ikke på den. Samt at den lokale overføringen er ikke mer enn 10mbit (1,2mb/s) . Hvordan ser man dette utifra spesifikasjonene? Det står jo bare så masse med informasjon som man ikke skjønner noe av.

Lenke til kommentar
Takker for all respons til nå. Grunnen til at jeg prøver å unngå å kjøpe WRT54GL er fordi jeg har den gamle WRT54G pr idag og er ikke fornøyd med den. 20Mbit linje funket ikke på den. Samt at den lokale overføringen er ikke mer enn 10mbit (1,2mb/s) . Hvordan ser man dette utifra spesifikasjonene? Det står jo bare så masse med informasjon som man ikke skjønner noe av.

Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvordan man ser hvor stor gjennomstrømning en router har. Jeg tror en må regne det ut, utifra hvordan nettverkskortet er bygd opp og hvor godt dette korresponderer med selve routerkortet.

Lenke til kommentar

etter litt "research" så sitter jeg med litt mer kompetanse enn da jeg startet denne tråden. Jeg har funnet ut at min nåværende router WRT54G skal klare å takle en internett linje på 20mbit. Det er mulig siden min router bruker G teknology som i teori skal klare opp mot 54Mbs. I praksis går den fort ned til det halve, men forsatt nok til å klare 20mbit. Dette kommer da igjen litt på hvor langt man sitter fra routere samt hva slags nettkort om sitter i PC`en dette gjelder. Har også funnet ut at det lureste er å erstatte standard firmwaren på routere til custom firmware som f.eks DD-WRT som optimaliserer routeren. Den kan blant annet også øke rekkevidden på routeren :thumbup: og har drøssevis av andre muligheter/alternativer som ikke følger med standard firmwaren. Da trenger jeg kansje ikke å kjøpe ny ruter likavel men isteden tukle litt med min nåværende ruter for å se om den blir mer stabilt samt at den løser grunnårsaken til at jeg startet denne tråden, nemlig 20mbit tråløst. Skal holde dere oppdatert på hvordan dette går.

Lenke til kommentar
For å få 20Mbit med 11g, så må du helst ha PC og router oppå hverandre. Bytter du til 11n er du rimelig sikker på å oppnå 20Mbit. Ja noen løsninger med 11n gir inntil 100Mbit slik at du har en løsning for framtidige oppgraderinger av nettlinjen også.

Som jeg har skjønt så har ikke N-Teknologi blitt lansert i markedet enda. Det finnes sikkert noen rutere der ute med n-teknologi men da er det mer sånn Beta versjoner.

Lenke til kommentar
Linksys WRT54GL med Tomato firmware (som du flasher selv), er heftig, og takler mer en gjerne en 20M linje (tror jeg). Jeg får ihvertfall overføring på ca. 6M/s per fil på fire filer samtidig via en cat5e-kabel.

Hva er forskjellen mellom WRT54G og WRT54GL? på bilde ser dem helt like ut og spesifikasjonene er jo helt like dem å. Noen steder ligger det bilder av WRT54GL som ser litt forskjellig ut enn WRT54G, men andre steder ligger det helt like bilder. Jeg blir litt forvirret her jeg ass. Kunne noen svare på det?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
[...]Hva er forskjellen mellom WRT54G og WRT54GL? [...]

Jupp, det stemmer som syar2003 henviser i sin spec-post - det eneste som skiller WRT54G fra WRT54GL er mengde ram og flash.

Det ble for dyrt en gang i tiden for Linksys å fortsette å lage WRT54G med mengder av ram og flash, og det var heller ikke nødvendig for at deres stock-firmware skulle fungere (de mente sikkert det var totalt overkill også), så da lanserte de en uttynnet utgave, men ganialt også *L-utgaven, hvor 'L' betyr 'linux'. WRT54GL er litt dyrere enn det den orginale WRT54G var i sin tid (den finnes ikke lengre, altså).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...