King123 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Lurte på om hvis jeg sender opp fyrverkeri i dag,klokken 21:00 om jeg risikerer straff. Feirer bursdag,og tenkte en rakett ville vært litt artig. Håper på raskt svar.. Mvh Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 er ikke fyrverkeri tillatt og kun tillatt på nyttårsaften, med mindre det er offentlige feiringer på åpne steder med kommunen inni bildet? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Brudd på brann- og eksplosjonsvernloven kan medføre bøter eller fengsel i inntil 3 måneder. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 er ikke fyrverkeri tillatt og kun tillatt på nyttårsaften, med mindre det er offentlige feiringer på åpne steder med kommunen inni bildet? Som hovedregel er fyrverkeri kun tillatt på nyttårsaften, men du kan sende søknad til brannsjefen i kommunen om å få tillatesle til å kjøpe og bruke fyrverkeri på andre tider av året om du vil. Om brannsjefen godkjenner søknaden blir søknaden sent vidare til politiet for endelig godkjenning. Det har blitt meir og meir vanlig med fyrverkeri til f.eks bryllup og andre festdager i den siste tida, men du må søke om dette. Normalt sett så må søknaden være inne minst 10 dagar før fyrverkeriet skal brukast. Du finner meir informasjon om dette på din kommunes heimesider, eventuellt om du tar konntakt med brannvesenet. Når det gjeld trådstarters spørsmål om straff så er det som krikkert påpeiker bøter eller fengsel inntil 3 måneder som er strafferamma, i tillegg kan du sjølvsagt også få krav om erstattning om bruken av fyrverkeri fører til skader og/eller brannutrykning. Eit kjappt media søk viser at bøtene ligger normalt sett ein plass mellom 3000 og 10 000 kroner. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Ellers er det også på sin plass å minne om at det ikke lenger er tillatt med fyrverkeri på nyttårsaften, fra og med 31.12.08. Lenke til kommentar
Groening Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Kan også si at det er pinnerakettar som ikkje er lov lengre. Lenke til kommentar
King123 Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Takker for svar, det ordna seg Ellers er det også på sin plass å minne om at det ikke lenger er tillatt med fyrverkeri på nyttårsaften, fra og med 31.12.08. Har du noen kilde på dette? Lenke til kommentar
-Just-Me- Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Takker for svar, det ordna seg Ellers er det også på sin plass å minne om at det ikke lenger er tillatt med fyrverkeri på nyttårsaften, fra og med 31.12.08. Har du noen kilde på dette? var forbudt med raketter ikke batteri Lenke til kommentar
King123 Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Hehe, ok, jeg som missforsto. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Hvis man har pinneraketter liggende fra i forfjor, kan man søke om å få skyte dem opp? Eller kan man kun få innvilget søknad om å bruke batteri? Surt og meningsløst å måtte destruere dem. Endret 12. november 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Send de opp da mann! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Send de opp da mann! Dette er vel kanskje ikkje det beste rådet er det vell? Ein ting er bota du risikerer ved å sende opp pinneraketter, men det blir også snakk om erstattningsansvar om di ulovlege handling utløyser skader eller ein politi/brann/helse aksjon. Blir ganske likt det å sende opp nødraketter på nyttårsaften. @Mannen med ljåen Trur ikkje du kan søke om å fortsatt bruke pinnerakettar som privatperson, men du kan dokumentere erfaring og kunnskap med fyrverkeri så kan du sende opp alt i fyrverkeri i klasse IV. Om du ikkje kan dokumentere dette så kan du ta eit klasse IV kurs. Med dette kurset vil du få tilgang til å kjøpe inn alt mulig slags fyrverkeri også dei kraftige profesjonelle typane. Om du leiter litt rundt så er eg heilt sikker på at det vil gå nokre kurs rundt omkring i landet no frammover mot nyttår. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Jeg har erfaring med fyrverkeri. Jeg har skutt opp nyttårsraketter hvert år siden 2004. Holder det, eller må man ha eksamen? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Jeg har erfaring med fyrverkeri.Jeg har skutt opp nyttårsraketter hvert år siden 2004. Holder det, eller må man ha eksamen? Eg tviler, å ha skutt opp klasse III fyrverkeri ved 5 anledningar er nok ikkje å rekne som nok erfaring til at du kan skyte opp klasse IV fyrverkeri sikkert. Problemet er vel også dette med å kunne dokumentere erfaringen. Om du f.eks har jobba som assistent for ein pyrotekniker i 5 år så vil nok ein attest fra pyroteknikeren telle som dokumentasjon på erfaring. Det samme om du har faglig bakgrunn innan brann eller eksplosjon så kan du legg med vitnemål eller kursbevis ved ein eventuell søknad. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå