Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva innebærer drosjekjørt?

tacomodo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Drosjer, sjåførene altså, er pålagt å følge samtlige servicer. Somdu ser har den kjørt veldig mye på ett år, men når det ikke er mer enn 80k, ser jeg ikke på det som noe særlig problem. Ikke noe jeg hadde vært redd for å kjøpe. De er rene og røykfrie.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Vil si at en drosje som har gått 1 000 000km i mange, om ikke i de fleste tilfeller, er tryggere å kjøpe enn en bil i privat eie som har gått 300-400 000km..

Dette fordi servicene er fulgt hele veien, den blir vasket ofte (daglig når den er i tjeneste), og den er "aldri" i gjennom kaldstarter og blir derfor heller aldri kjørt hardt på kald motor..

Ja, jeg vet drosjene i f.eks Oslo blir kjørt hardt, men har ikke det samme inntrykket her i Skien..

Lenke til kommentar

Ville ikke vært særlig skeptisk til å kjøpe en drosjekjørt bil som ikke har gått lenger enn 80 000 km.

Det du imidlertid bør ha i bakhodet er hvor lenge du har tenkt å ha den, og hvor mye du selv regner med å kjøre. Om dagens kilometerstand vil "utjevnes" med tiden eller ikke. Kan bli verre å selge bilen om noen år uten en saftig rabatt dersom den har gått over 100 000 km mer enn "alle" de andre på Finn.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

En drosjekjørt bil er vanligvis et godt bilkjøp for oss som vet at kjørelengde i seg selv ikke betyr noe særlig. En drosje er som oftest godt tatt vare på, for sjåføren og/eller drsjefirmaet vil jo tape penger på en bil som er ute av drift, og passasjerene vil helst sette seg inn i en ren og pen bil. Er du heldig så kanskje det følger med en ekstra antenne eller to som du kan bruke til mobiltelefon el. og kanskje ekstra interiørlys og annet småplukk. På min bil som er tidligere drosje er det til og med Webasto. Den har gått 442.000 nå, og er så pent tatt vare på at jeg i følge Toyota kunne skrudd telleren minst 300.000 kilometer tilbake uten at de hadde blitt mistenksomme.

Det eneste jeg ville vært skeptisk til er en drosje fra Oslo eller en annen stor by hvor den stort sett bare har gått i bytrafikk med tilhørende "start-stopp"-kjøring hele tiden og ikke minst salt og at den antageligvis har hatt noen kollisjonsskader i løpet av sine år i bytrafikken. Om du ikke har tenkt å kjøre bilen helt ned eller ihvertfall til det stadiet hvor den klassifiseres som "billig førstegangsbil" er også gjensalgsverdi noe å tenke på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...