vihans Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Jeg har akkurat forsøkt å bygge meg en pc. Jeg har to stk grafikk kort, XFX Radeon HD 4870. Jeg har ikke koblet maskinen til skjermen enda, bare forsøkt å sette den på for å sjekke at strømmen er ok. Jeg merket da at det øverste grafikk kortet ble glovarmt med en gang. Det nederste var fortsatt kaldt. Jeg har satt de i crossfire. Koblet dem sammen med to medfølgende kabler. Jeg har forsøkt å koble dem fra hverandre og det øverste blir fortsatt like varmt. Brenner meg på fingen hvis jeg tar i noen metalldeler. Jeg tør ikke fortsette får jeg får svar fra noen som har greie på dette. Kanskje det er normalt? Vidar Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Det er helt normalt at metalldelene på skjermkort blir så varme at du kan brenne deg dersom du tar på dem (og holder fingeren der i mer enn noen sekunder). Der er dog som regel kun mens kortet er under belastning at de blir såpass varme. De er designet for dette, og temperaturer opp mot 80celcius er værken et problem for stabilitet eller levetid. Det nederste kortet vil kun kicke inn i full utelse når du faktisk kjører et spill i crossfire mode. Ellers så bare henger det der og gjør nesten ingenting, og blir derfor lite varmt også. -Stigma Lenke til kommentar
Ritualz1 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Nå er det faktisk sånn at 48xx serien er designet for tempraturer opp mot 120grader uten problem. Lenke til kommentar
Axxis Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Du kan jo gå inn på ATI Catalyst driveren og sette opp viftehastigheten også, hvis det blir veldig varmt. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Nå er det faktisk sånn at 48xx serien er designet for tempraturer opp mot 120grader uten problem. Korrekt - mitt tall veldig konservativt for å si det sånn. Det skal mye mer enn 80 grader til for å faktisk skape skade eller ustabilitet, men om temperaturen begyynner å krype langt forbi dette så er det som regel et tegn på at noe ikke er helt bra med kjølesystemet. OP her er sikkert bare ikke vandt med at disse typen komponenter faktisk blir veldig varme. Når man tar på metall så føles det også mye varmere enn det er pga. metall leder varme så godt, så det er lettere å bli sjokkert over varmen. En bit plastikk på 80 grader eksempelvis ville bare føles varm. -Stigma Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Nå er det faktisk sånn at 48xx serien er designet for tempraturer opp mot 120grader uten problem. Man kan koke vann på lavere temperatur enn dette, det er litt vilt å tenke på. Uansett tåler dagens skjermkort langt mer juling enn før når det kommer til hete. Lenke til kommentar
vihans Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Takker for alle svar. Maskinen er nå oppe og går, og jeg har lært meg noe nytt :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå