Gå til innhold

1kg i uken? Men du legger bare på deg 2-4kg muskler i året!


Anbefalte innlegg

Ide siste måndene har jeg gått opp 20kg. Gikk fra skinny til litt mer veltrent, og jeg kan se store forandringer rundt om i kroppen. Det som er ganske så rart er at når jeg først begynte å trene var jeg lubben, og ja jeg hadde en god del fett på magen. Etter 6 mnd med trening, så kan jeg se at 4 packen kommer til syne, og jeg har gått opp 20kg.

 

Jeg har lest litt rundt, og har funnet ut at man bare går opp 2-4kg muskler i året, nybegynnere pleier ofte å gå opp litt mer, men ikke så veldig mye mer.

 

Så hva er disse 20kg'ne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man er nybegynner (dvs. mindre enn 2 år med konstant trening) kan man legge på seg mellom 0,5-1kg muskler per. måned. På et år blir det da mellom 6 og 12 kilo ren muskelmasse.

 

Vi kan si at du la på deg maksimalt med muskler, altså 12 kilo, pluss litt fett og vann. Når du går opp i muskelmasse lagrer kroppen mye mer vann og/eller glykogen (jeg er litt usikker på dette området) og når man plusser det sammen blir det lett 20kg++. Du har ikke trent i et helt år ennå, men merk at jeg sa "20kg++", så på et åt blir det kanskje 30-40-50kg opp i vekt. (50kg er ganske litt overdrivelse)

 

Kilde: http://www.bodyrecomposition.com/muscle-ga...lan-aragon.html

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Så hva er disse 20kg'ne?

Testosteron kalles det, vi (her henviser jeg til meg og deg - som begge er ungdommer, jeg i slutten av tenårene og du i starten) har testosteron-nivåer eldre bodybuildere bare kan drømme om å oppnå uten bruk av midler utenfor kosten. Du har kanskje kjent den "kongen av haugen" (alpha-male) følelsen du får, særlig under og etter trening - det er testosteron.

 

20 kg høres litt i drøyeste laget spør du meg, men såklart - ungdommer (og da særlig i din alder) går jo igjennom en fase der kroppen endres raskt fysisk. Fortsatt, 1 kg muskelmasse i uka er ikke oppnåelig tror jeg.

 

Nå har jeg vært på slanker'n mesteparten av høsten (forresten stuper testosteron-nivåene når du slanker deg), men planlegger å bygge (nei, ikke det noen assosierer med å bulke - skal ha et kosthold som tillater å bli større uten å bli feit) frem til sommeren. Planlegger selv 5-10 kg økning i muskelmasse frem til juni måned, det er 1-2 kg i måneden - det er gjørbart som ungdom. 

 

Og til dere som tenker det er lite økning, se for deg en 5 kg indrefilet :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...