Gå til innhold

Råd om pris/salg -Olympus Zuiko ED 12-60 SWD

Anbefalte innlegg

For godt og vel 2 mnd. siden kjøpte jeg objektivet Olympus Zuiko ED 12-60 SWD og Kenko DMC UV filter filter hos Japan Foto i Bergen. Adapter MMF-1 Four Thirds/Micro Four Thirds også gjennom MPX. Jeg lurer på om jeg kan få hjelp til å vurdere hva jeg kan selge dette utstyret for?

Det er knapt brukt, alt tipp-topp.

Prisen på objektivet og filteret var kr. 9.398.- og adapteret kr. 1599.-

Jeg har lest ett sted i Forumet noen som gav generelle råd om prissetting på kamera og utstyr men jeg finner ikke den linken igjen og jeg har leita ei stund.

Er det hjelp å få?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er vel 70% av nypris som er regelen som går igjen her. Jeg ser 12-60 koster 8799,- hos JP nå, men du betalte kanskje mer i butikk? + filteret da.

Hvorfor skal du selge 12-60 da? Det skal jo være ett superobjektiv :)

Med.h.h. til prisen på objektivet så er den riktig,jeg bare la på prisen på UV filteret som koster kr. 599.00.

Jeg vurderer salg av objektivet. Men jeg selger ikke E-P1 med dertil hørende 2 bliz'er og adapter. Kameraet er absolutt riktig for meg i bestemte situasjoner.

Planen min var å kjøpe E-30 og jeg ventet til Fotomessa hos UR og FOTO i Bergen var i gang. Tenkte det dukket opp et tilbud der men det gjorde det ikke.Det var da heller ikke noen fra Olympus som virket nevneverdig interesserte i min interesse av hverken E-3 eller E-30. Min gryende usikkerhet rundt støy ved fotografering i lite lys og Olympus gjorde så at jeg etter messen startet vurderingen på nytt om jeg skulle satse på et annet system. Det er det jeg gjør nå. Jeg har lest både "opp og i mente" om støy og senest den eminente kamerakritikken omkring E-30, skrevet av Geir Brekke i Foto.no hvor han sier, sitat: "Lavest mulig ISO-støy har i lang tid fremstått som bortimot de eneste parametrene kamerakjøpere har vært opptatt av, men det har slått med gjentatte ganger underveis at fotografering handler om flere ting enn ISO-støy. Dersom man har behov for å bruke et kamera i svært lite lys og på ekstreme ISO-verdier finnes det bedre løsninger enn E-30. Men på moderat følsomhet synes jeg E-30 er strålende. Spesielt under ISO800 er den filtekniske kvaliteten upåklagelig både når det gjelder høylystoleranser, detaljoppløsning, generelt toneforløp, fargeintensitet og kantskarphet." sitat slutt. (Understrekningen av meg.)

Jeg er sikker på at godene som Olympus har, støvfilter og stabilisering i kameraet er et must. Min vurdering går derfor på et nytt system med de samme egenskaper i huset. Og kanskje fullformat.

Skulle det komme svært så overbevisende argumenter mot mine tanker her så er jeg lyttende. Ingen tvil om det. Jeg har bare gode erfaringer med medlemmene i Forum.

Endret av Allart
Lenke til kommentar
Trenger du bedre egenskaper enn det E-P1 gir deg ? Og i såfall hvor mye bedre ?

Du får nok 70% av objektivet; men tipper på at du får 0% for UV filteret.

Tom

Det som er klart, som jeg forstår, er at bruksverdien overgår salgsverdien på objektivet. Derfor er denne saken under vurdering. 70 % og minus filteret grenser nok til "ikke akseptabelt". Da kan jeg heller ile litt mer langsomt, avvente til litt over nyttår og se om Olympus har noe nytt i ermet vedr. speilrefleks. Hvis ikke, for å svare noenlunde på spørsmålet ditt, vurderer jeg A-900 som du sikkert har lest i Foto.no, også skrevet av Geir Brekke http://www.foto.no/cgi-bin/articles/articl...articleId=42190

Da jeg for ei stund siden solgte mitt Canon 30D var det egentlig med sorg i hjertet. Jeg opplevde det som et godt kamera og det hadde kanskje kunnet "overlevet" meg men jeg ønsket "støvfilter" ikke minst og stabilisering. Senere, ut fra tester og andre uttalelser er jeg ikke helt overbevist om at 40D eller 50D har så mye mer å "gi" utenom at støvmekanismen er på plass.

Dermed endte det opp med den mest rasjonelle løsningen for meg, et hus som har begge løsningene,Olympus.Også, så klart, var objektivene absolutt overbevisende. Planen var altså etter E-P1 å gå videre som nevnt, på samme merket.

Jeg er litt i forkant på situasjonen jeg går inn i vedr. min type fototagning/miljø....kan man si. Jeg vil, så langt det er mulig unngå kunstig lyssetting. I alle fall minimalt. Fotoene skal ikke nødvendighvis brukes ene og alene som foto men brukes i skulptur/maleri. Og i isenesettelser i den sammenheng. Det hele er (for meg) et ganske stort forsøk men jeg arbeider som kunstner og ikke fotograf. Jeg har ikke tenkt å gå inn i de store diskusjonene i den faggruppen heller, men jeg ønsker å arbeide/gjøre forsøk som ligger godt ute på siden av det en til vanlig gjør når en fotograferer.

Selv en kostbar investering som et nytt kamera innebærer er rimeligere løsning for meg enn å måtte finne fram først til rette fotografen, bare det vil være en kjempejobb, deretter betale ham/henne timelønn. Det vil jeg ikke ha økonomi til. Jeg har ikke en produksjon basert på hva markedet ønsker men hva jeg ønsker å gjøre. Dermed har jeg en svært lang arbeidsperiode. Gjerne 2 år....Derfor det vil ikke bare gå med de timene fotografen står bak kamera, her handler det om ganske drøye bearbeidelser både før og etter.

Jeg velger heller å benytte meg av hjelp via Forum hvis jeg står fast, slik som mange andre.

Jeg vet ikke om jeg kan si så mye mer om dette men jeg har forsøkt å svare deg i alle fall.....men nå tenker jeg som så at Moderator sikkert stenger denne tråden for jeg har havna langt utpå viddene, forbi "objektiv og prisproblematikk".

Endret av Allart
Lenke til kommentar

Du får det markedet er villig til gi. Er du ikke villig til å selge til den prisen så får du bare beholde det. Enkelt og greit. Sjekk hva 12-60mm annonseres for på foto.no og finn.no

Du skal unngå å bruke kunstig lys nå på høsten? Lykke til.

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar
Du får det markedet er villig til gi. Er du ikke villig til å selge til den prisen så får du bare beholde det. Enkelt og greit. Sjekk hva 12-60mm annonseres for på foto.no og finn.no

Du skal unngå å bruke kunstig lys nå på høsten? Lykke til.

Ja, jeg sier jo det, hvis markedet ligger der jeg hatt fått antyda selger jeg neppe.

Da gjelder bruksverdien.

Når det gjelder lyset så sier jeg minimalt.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke bekymre deg; ingen tråder blir stengt fordi trådstarter oppfører seg som en "vingle-petter". Og det er mange her som er vesentlig mer usikker enn deg.

Det kommer noen nye 4/3 hus fra Olympus neste år. Jeg vill tippe på en forbedret E-30 og muligens en ny modell i 600 serien. Alle med den prosessoren og samme 12MP sensor; muligens lett oppdatert. E-4/5 kommer kanskje i 2010, mer trolig i 2011 da ryktene tilsier at Olympus samarbeider medFuji om en ny sensor. Og sånt tar tid.

Når det gjelder støy på høy ISO, så er nok ikke A900 så mye bedre enn E-30; muligens dårligere. Nå er det mange andre gode grunner til å velge A900. Bildekvalitet på lav ISO, nydelig søker og snadder CZ glass.

Det er også lurt å la være å selge hvis du ikke får den prisen du ønsker.

Tom

Lenke til kommentar
Du trenger ikke bekymre deg; ingen tråder blir stengt fordi trådstarter oppfører seg som en "vingle-petter". Og det er mange her som er vesentlig mer usikker enn deg.

Det kommer noen nye 4/3 hus fra Olympus neste år. Jeg vill tippe på en forbedret E-30 og muligens en ny modell i 600 serien. Alle med den prosessoren og samme 12MP sensor; muligens lett oppdatert. E-4/5 kommer kanskje i 2010, mer trolig i 2011 da ryktene tilsier at Olympus samarbeider medFuji om en ny sensor. Og sånt tar tid.

Når det gjelder støy på høy ISO, så er nok ikke A900 så mye bedre enn E-30; muligens dårligere. Nå er det mange andre gode grunner til å velge A900. Bildekvalitet på lav ISO, nydelig søker og snadder CZ glass.

Tom

Når jeg nå leser svaret fra deg Tom, så dukker dette opp...." Og bakom synger skogene". Jeg takker deg for et svar som jeg kanskje bar håp om kunne komme. Jeg skjulte det godt men det var vel et lønnlig håp som lå langt inne hos meg, dette å få et svar av den kvalitet du kommer med her......svaret er så konstruktivt at jeg velger å følge det. Enkelt og greit.

For meg, selv om jeg ikke har bruk for flere beviser, så viser Forum'et at det kan være "ubetalelig", på alle områder.

Jeg skal roe meg, jeg har tid til det og jeg takker!

hilsen

Allan

Endret av Allart
Lenke til kommentar

Hvis du tenker på støy og sånn, husk på at det er to parametere som spiller inn her, ISO-følsomhet og blendertall. Olympus' sensor er litt mindre, derfor gir den litt mer støy ved samme følsomhet, men samtidig blir blendertallene på objektivene lavere. Ditt 12-60 for eksempel er ƒ/2.8-4. Nikons tilsvarende objektiv 16-85, eller Canons 15-85 er ƒ/3.5-5.6, altså får du alltid 1/2-1 trinn lavere ISO-verdi på Olympuskameraet. Hvor stor forskjellen er i blendertall kommer an på hva slags type objektiver du ser på, og hvor mye penger du legger i objektivene. Olympus E-620 med 150/2 koster 23000,-, mens Nikon D700 og 300/4 koster 32000,-, og de to er så godt som helt like i ytelse i dårlig lys, fordi man bruker ƒ/2 mot ƒ/4, og derfor kan man bruke ISO800 der man må bruke ISO3200 på D700. Og når det kommer nye kameraer om to år og du vil bytte ut, så koster det 5000 å bytte ut E-620, og 20000 å bytte ut D700. At man sammenligner kameraer som er av forskjellig format på samme følsomhet er egentlig temmelig villedende. Man må selv forstå dette, og ta med i beregningen hvilke objektiver man har tenkt å bruke. Interwebsen er full av halvsannheter som blir videreført av folk som egentlig ikke forstår dem, og det kan være lurt å forstå godt hva saken handler om istedenfor å gå etter hva noen sier at andre sier at noens onkel, som er fotograf og sier man bare kan bruke Nikon sier. Folk stiller ekstremt lave krav til en informasjonskilde som støtter deres syn.

Lenke til kommentar
Hvis du tenker på støy og sånn, husk på at det er to parametere som spiller inn her, ISO-følsomhet og blendertall. Olympus' sensor er litt mindre, derfor gir den litt mer støy ved samme følsomhet, men samtidig blir blendertallene på objektivene lavere. Ditt 12-60 for eksempel er ƒ/2.8-4. Nikons tilsvarende objektiv 16-85, eller Canons 15-85 er ƒ/3.5-5.6, altså får du alltid 1/2-1 trinn lavere ISO-verdi på Olympuskameraet. Hvor stor forskjellen er i blendertall kommer an på hva slags type objektiver du ser på, og hvor mye penger du legger i objektivene. Olympus E-620 med 150/2 koster 23000,-, mens Nikon D700 og 300/4 koster 32000,-, og de to er så godt som helt like i ytelse i dårlig lys, fordi man bruker ƒ/2 mot ƒ/4, og derfor kan man bruke ISO800 der man må bruke ISO3200 på D700. Og når det kommer nye kameraer om to år og du vil bytte ut, så koster det 5000 å bytte ut E-620, og 20000 å bytte ut D700. At man sammenligner kameraer som er av forskjellig format på samme følsomhet er egentlig temmelig villedende. Man må selv forstå dette, og ta med i beregningen hvilke objektiver man har tenkt å bruke. Interwebsen er full av halvsannheter som blir videreført av folk som egentlig ikke forstår dem, og det kan være lurt å forstå godt hva saken handler om istedenfor å gå etter hva noen sier at andre sier at noens onkel, som er fotograf og sier man bare kan bruke Nikon sier. Folk stiller ekstremt lave krav til en informasjonskilde som støtter deres syn.

Hei Cax.

Ja, her var det endel å gripe fatt i.Egentlig er vel også snakk om "politikk". Det er jo det meste av det vi omgir oss med.

Jeg har fulgt såpass med over tid, også de årene jeg bodde utenlands at jeg forstår forskjellene mellom "Olympus-systemet" og "de andre".

Likevel må jeg si at den oppstillinga/forklaringa du gir her burde inngå i en oppstart av en ny "Erfaringstråd" eller opplysnings-tråd i Forum. For meg som ligger på et "novise-nivå" i forhold til de profesjonelle her, så ville slik innfo vært av svært stor viktighet. Da betyr det at svært mange nye Forumbrukere ville fått en aha-opplevelse! Siden Tomsi42 så snillt kaller meg "vinglepetter" men gav de trøstens ord om at er flere som er inne på Forum som er værre enn meg, så bekrefter det igrunnen at det her er et "svart hull" i opplysningskjeden. Det gode tilbudet som Forum er, ville, tror jeg, vinne stort på å utvide med en ny "erfarinstråd". En systematisering av den kunskapen du skriver om her. Nå vet jeg at de aller fleste er i arbeid, har sine nødvendige gjøremål og mye av det som skjer på Forum er fritidsbasert. Jeg kan ikke bare foreslå at det startes en link med det ansvaret det er å også måtte følge opp hele tiden.Det skal følges opp, det forplikter.

Som en parantes:Slik sett så undrer det meg i grunnen at ikke Olympus gir en så enkel/klar forklaring også.

Attpå til, også utafor temaet, ville jeg nå ha vurdert, om jeg var Olympus, om det var verdt kostnadene å stille opp på en messe slik som nå sist i Bergen, hvor markedsføring og salgsintensitet fra andre merker er av en slik styrke at en kan få kvelningsfornemmelser av mindre. Der tror jeg Olympus burde gå i tenkeboksen på!Det finnes da andre veger å ga enn bare en.....

Takker Cax!

Allan

Endret av Allart
Lenke til kommentar

Tom

Når du tipper det kommer en forbedret E-30 hva har du i tankene da? Er dette noe som kan luftes her eller det for følsomt? Det samme hva angår E-4/5. Tror du det er kun snakk om marginale forskjeller? Årsaken til mine spørsmål er at jeg ser på et annonsert brukt E-3.Jeg tenker vel som så at hverken E-3 eller E-30 blir utdatert om eller hvis det kommer en oppdatering light? Eller kan vi havne bort i en løsning hvor speilet forsvinner her også?

Den andre del av spørsmålet mitt er slik:

Jeg har lest et tidligere innlegg av PMnormal( diskusjonen handler om 50D kontra D 300 og jeg har klippet ut en liten del av hans innlegg) hvor han skriver, sitat:

PMnormal(14979)00:12, lør 1.nov 2008

"Denne modellen er et av de beste kjøpsargumentene for Olympus E-3 og Sony A700. Slik jeg ser det kan jeg like godt leve med støyen til en E-3 som den til 50D. I tillegg ville jeg fått innebygd antishake og mer lyssterk optikk, så summa summarum er faktisk Canon taperen vs Olympus modell i samme prisklasse som beste kamera i dårlig lys. Hvem hadde i sin villeste fantasi tenkt en slik tanke for 2 år siden?" sitat slutt.

Da tenker jeg som så at hvis 50D var en oppdatering og den egentlig ikke har noe mer å by på en E-3, er det da så mye mer å vente på. Jeg mener, hvis man venter og tida går, så er jo det også et slags regnestykke..........

Jeg ser jo av alle diskusjonene, vel ikke alle, men endel, at det ofte handler om tekniske spesifikasjoner/kvaliteter ved kamera som sikkert nok er riktige men kanskje ikke helt nært til "virkeligheten". Klart det handler om virkeligheten og jeg banner i kirka nå antagelig, men det er ikke slik ment. Faglige tekniske analyser er viktig men det blir endel ganger litt på siden kanskje av det mange bærer inni seg av problemstillinger. Egentlig opplever jeg diskusjonen i linken PMnormal har, slik.

Så, selv om jeg svarte at da får jeg ta det med ro og vente med kjøp, så er det både et galt og et riktig svar her. Venter man på oppdateringer i det kvalitetsmarkedet vi befinner oss i eller griper vi tak i livet slik det er nå?

Endret av Allart
Lenke til kommentar
Når du tipper det kommer en forbedret E-30 hva har du i tankene da? Er dette noe som kan luftes her eller det for følsomt? Det samme hva angår E-4/5. Tror du det er kun snakk om marginale forskjeller? Årsaken til mine spørsmål er at jeg ser på et annonsert brukt E-3.Jeg tenker vel som så at hverken E-3 eller E-30 blir utdatert om eller hvis det kommer en oppdatering light? Eller kan vi havne bort i en løsning hvor speilet forsvinner her også?

NB. Dette er synsing fra min side, basert på rykter. Treffsikkerhet et sted mellom 0-100% ...

Ryktene tilsier en oppdatert E-30. Jeg vil tro at hvis den kommer, så kommer den før PMA i februar. Da snakker vi nok om en lett oppdatering av sensoren og den nye prosessoren som er i EP-1. Muligens video; men ikke garantert.

Oppdateringen til E-3 tror jeg vil bli presentert på PhotoKina i september. Den vil ha en ny sensor (laget i smarbeid med FujiFilm). Hva mer er ikke godt å si.

Den andre del av spørsmålet mitt er slik:

Jeg har lest et tidligere innlegg av PMnormal( diskusjonen handler om 50D kontra D 300 og jeg har klippet ut en liten del av hans innlegg) hvor han skriver, sitat:

PMnormal(14979)00:12, lør 1.nov 2008

"Denne modellen er et av de beste kjøpsargumentene for Olympus E-3 og Sony A700. Slik jeg ser det kan jeg like godt leve med støyen til en E-3 som den til 50D. I tillegg ville jeg fått innebygd antishake og mer lyssterk optikk, så summa summarum er faktisk Canon taperen vs Olympus modell i samme prisklasse som beste kamera i dårlig lys. Hvem hadde i sin villeste fantasi tenkt en slik tanke for 2 år siden?" sitat slutt.

Er enig med PMnormal i denne observasjonen. Og E-30 er på mange måter en sterkere konkurrent til 50D.

Da tenker jeg som så at hvis 50D var en oppdatering og den egentlig ikke har noe mer å by på en E-3, er det da så mye mer å vente på. Jeg mener, hvis man venter og tida går, så er jo det også et slags regnestykke..........

Jeg ser jo av alle diskusjonene, vel ikke alle, men endel, at det ofte handler om tekniske spesifikasjoner/kvaliteter ved kamera som sikkert nok er riktige men kanskje ikke helt nært til "virkeligheten". Klart det handler om virkeligheten og jeg banner i kirka nå antagelig, men det er ikke slik ment. Faglige tekniske analyser er viktig men det blir endel ganger litt på siden kanskje av det mange bærer inni seg av problemstillinger. Egentlig opplever jeg diskusjonen i linken PMnormal har, slik.

Det er vanskelig å sammenligne på tvers av systemer. Brukt riktig, så er det liten forskjell på resultatene fra de forskjellige kamerahusene. Og ettersom produsentene velger forskjellige løsninger, så oppstår slike diskusjoner. Og da er det fort fan-boy-ismen slår inn.

Så, selv om jeg svarte at da får jeg ta det med ro og vente med kjøp, så er det både et galt og et riktig svar her. Venter man på oppdateringer i det kvalitetsmarkedet vi befinner oss i eller griper vi tak i livet slik det er nå?

Spørsmålet er vel mer hvor lenge gidder du å vente ?

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...