Gå til innhold

[Løst]Er denne farlig i ett 230v system?

Anbefalte innlegg

jeg har en strømbryter som vanligvis brukes i et 230v system, lampe.

Men da jeg skulle bruke den i mitt 6v system, og 6v lyspære 50mA, fant jeg ut dette:

uberørt bryter (bryter på): lampe:5,84v

befølt bryter (bryter på): lampe:6,34v (spenningskilden jeg bruker er nøyakteig 6,36)

kan denne være farlig ved bruk i 230v system. da tenker jeg på varmgang?

post-154922-1257599481_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bruke en bryter som er laget for 230v er ikke farlig å bruke i et 230v system, og heller ikke farlig å bruke i et 6v system, med den mengden strøm du snakker om her.

Omvendt derimot, er farlig. Dvs å bruke komponenter beregnet for 6v i et 230v system.

I tillegg, skal du gjøre endringer på det elektriske anlegget ditt må du ringe en elektriker.

Lenke til kommentar
I tillegg, skal du gjøre endringer på det elektriske anlegget ditt må du ringe en elektriker.

Man trenger ikke elektriker så lenge spenning og effekt er under 50V og 50VA. Da er det fult lovelig akkurat som det passer deg. ;)

Når det gjelder bryteren så ville jeg ha prøvd med kontaktfett for å se om det utbedret seg, hvis ikke så kan det kanskje være greit å skifte til en mer egnet bryter.

Effekt tapet i bryteren er (hvis jeg husker dette rett) ikke mer enn 0,0245W eller 24,5mW. Da vil jeg tør å påstå at varmeutviklingen er minimal.

Lenke til kommentar
hva er nå formålet med denne tropicen??? skal denne lampa vere inne i hardisken eller? julelys?

få vite litt om hvor bryteren skal stå så skal vi finne en god løsning til deg.

jeg er bare urolig på om denne er farlig å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...