Atiks Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Hei Jeg får ikke til lyd i Ubuntu 9.10 så kan noen hjelpe meg? **** List of PLAYBACK Hardware Devices **** card 0: Intel [HDA Intel], device 0: STAC92xx Analog [sTAC92xx Analog] Subdevices: 1/1 Subdevice #0: subdevice #0 card 0: Intel [HDA Intel], device 1: STAC92xx Digital [sTAC92xx Digital] Subdevices: 1/1 Subdevice #0: subdevice #0 card 1: HDMI [HDA ATI HDMI], device 3: ATI HDMI [ATI HDMI] Subdevices: 1/1 Subdevice #0: subdevice #0 Lenke til kommentar
Del Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Du har to lydkort, velg det du skal bruke. Rot litt rundt i administrasjonsprogrammene så finner du et program hvor du kan sette det. Sørg for å skru opp lyd. Lenke til kommentar
Atiks Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 Ingen av dem funker, men de funket i windows vista. Lenke til kommentar
Del Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Prøv fra en annen live CD/USB med eksempelvis ubuntu 9.04 for å sjekke at det ikke er 9.10 spesifikt problem. Sjekk hvilket lydkort du har fra terminal med sudo lshw -C sound Lenke til kommentar
Atiks Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 I Ubuntu 9.04 funker det heller ikke. sudo lshw -C sound *-multimedia description: Audio device product: RV630/M76 audio device [Radeon HD 2600 Series] vendor: ATI Technologies Inc physical id: 0.1 bus info: pci@0000:01:00.1 version: 00 width: 32 bits clock: 33MHz capabilities: pm pciexpress msi bus_master cap_list configuration: driver=HDA Intel latency=0 resources: irq:17 memory:e8310000-e8313fff *-multimedia description: Audio device product: 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller vendor: Intel Corporation physical id: 1b bus info: pci@0000:00:1b.0 version: 03 width: 64 bits clock: 33MHz capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list configuration: driver=HDA Intel latency=0 resources: irq:17 memory:e8404000-e8407fff Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Intel-lyd skal ikke være noe problem å få til å fungere. Åpne alsamixer i terminalen og se til at PCM og alle andre strømmer står på fullt. Lenke til kommentar
Atiks Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 (endret) Får ikke til lyd enda. Endret 7. november 2009 av snippern Lenke til kommentar
Del Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 (endret) Skal funke uten videre et der ja. Slengte du opp en terminal og skrudde opp alt med alsamixer som foreslått? Jeg vil tro du ikke har skrudd opp riktig volumkontroll ennå. Endret 7. november 2009 av Del Lenke til kommentar
-Logos- Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Ikke alltid bare å kjøre dem opp til 100% i alsamixer, må også unmute med å trykke "m". Da vil et grønt lys/merke toggles under søyla. Lenke til kommentar
berland Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 På en Kubuntu 9.10 (som hadde lyd mens den var en Ubuntu), så fikk jeg ikke til lyd før jeg hadde installert 'pavucontrol', startet den og satt en slider der på 'unmute' (før det hadde jeg lett gjennom alle andre volumslidere). Lenke til kommentar
Atiks Skrevet 8. november 2009 Forfatter Del Skrevet 8. november 2009 Jeg har jo lyd hvis jeg plugger i headset eller høyttaler, men ikke de innebygde høyttalene. Lenke til kommentar
-Logos- Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 hadde samme problemet som deg, med at det ikke var lyd på interne høytallere på en stasjonær pc. Først løste jeg med alsamixer, bare kjørte opp alle nivåene. For å få en mer ordentlig fiks på det gikk jeg inn på lyd instillinger fra høytalleren på gnome-panelet. Videre gikk jeg til output(utgang) og endret i det som kalles connector her. Det er rullegardin lista nederst i vinduet. Nå gir den lyd på både intern og ekstern. Men kan også endre til å bare kjøre intern, eller bare ekstern osv osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå