Gå til innhold

Får jeg lappen tilbake raskere?


alekshansen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

I desember i 08 ble jeg stoppet med 0,6 i promille. Trodde vell faktisk ikke jeg skulle ha det ettersom det var en stund siden jeg hadde tatt noe å drikke og jeg hadde drukket masse vann. Men men, jeg la alle korta på bordet umiddelbart å la meg helt flat for politiet. Jeg mistet lappen i 15 mnd og fikk 10laken i bot.

 

Som en følge av dette mistet jeg jobben min og grunnet status som student fikk jeg heller ikke støtte fra noen andre steder. Nå har det øyeblikkelig gått et år siden jeg mistet sertifikatet, og jeg fikk tidlig uken som var tilbud fra tidligere arbeidsgiver om å tiltre stillingen igjen dersom jeg fikk forkortet sperrefristen min. Årsaken til at de spør meg er at de har brukt nærmere 100.000 på å lære meg opp i de avanserte maskinlinjene i fabrikken. Jeg er den eneste i hele landet som er kompetent til å drifte maskinlinjene på natten. (Jeg har normalt sett vært nattevakt som kommer å starter maskineriet når det har stoppet, og jeg må være der innen maks 30 minutter fra stopp). Grunnet finanskrisen har de ikke hatt behov for nattkjøringer, men nå har det blitt fult trøkk igjen og de er dønn avhengig av en nattevakt.

 

Jeg leverte inn en personlig søknad til politiet, samt at arbeidsgiver leverte et skriv hvor de forklarte situasjonen og at de var veldig avhengig av min kompetanse for å holde fabrikken gående.

 

Hva tror dere kan bli utfallet av en slik søknad?

 

Mvh

Aleksander Hansen, 21år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo lov å håpe at sperrefristen blir forkortet. Men du mista lappen i 15 mnd, fra des-08. Dvs at i mars 2010 kan du få lappen igjen. Men sannsynligvis må du ta teori og praktisk prøve på nytt. Dersom du har holdt deg borte fra trøbbel siden du ble stoppet, er det kanskje en mulighet for at du får lappen igjen tidligere. Dersom du ikke får lappen igjen før mars, er det en mulighet for at noen andre kan kjøre deg til den jobben? Evt må du bestille taxi. Arbeidgiver ønsker deg tilbake i jobb og uansett håper jeg at denne arbeidsgiver finner en løsning for deg frem til du får lappen igjen.

Lenke til kommentar

Vilkåret for å få tilbake førerretten før tiden er at det foreligger såkalte "særlige forhold", jf tapsforskriften § 9-1. Det siktes til det som kalles "etterfølgende forhold", altså forhold som er oppstått etter tapstidspunktet. Politiet kan ikke blande seg inn i noe som tidligere er tatt stilling til av domstolene.

 

Slik du beskriver situasjonen virker det som om den kan falle inn under dette vilkåret.

Lenke til kommentar

Jeg støtter resonnementet til krikkert. Dersom det stemmer at du er den eneste i landet som kan drifte dette på nattestid, og bedriften er avhengige av din kompetane, foreligger det særlige forhold og du skal få førerretten tilbake.

 

Selv om det juridisk sett ikke har noen avgjørende effekt, vil jeg også tro det er en fordel at du allerede har sonet store deler av straffen.

 

Jeg tror at søknaden blir innvilget.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I utgangspunktet kan trådstarter ta TAXI til arbeidslokalene/plassen og fremdeles gjøre jobben like bra, så de særskilte kravene som foreligger for et eventuelt firma i en jobb-sammenheng har med andre ord ingenting og gjøre med at trådstarter skal få tilbake førerkortet, da bedriften kun er avhengi av at personen faktisk kommer seg på jobb uavhengi over hvilken transporterings måte han har.

Endret av Famen
Lenke til kommentar

Var oppe i nokså lik situasjon for en del år siden, og sendte en rekke søknader med bekreftelser fra arbeidsgiver om behov for sertifikat for tilgjengelighet ved nødstans i produksjon nattestid.

 

Etter 3 avslag uten noe nærmere forklaring enn at dette IKKE falt inn under særskilte behov så ga jeg og arbeidsgiver opp og jeg gikk ut sperrefristen istedet.

 

18 sure måneder gitt. Tenk på det FØR neste gang du kjører litt tidlig dagen derpå....

Lenke til kommentar
I utgangspunktet kan trådstarter ta TAXI til arbeidslokalene/plassen og fremdeles gjøre jobben like bra, så de særskilte kravene som foreligger for et eventuelt firma i en jobb-sammenheng har med andre ord ingenting og gjøre med at trådstarter skal få tilbake førerkortet, da bedriften kun er avhengi av at personen faktisk kommer seg på jobb uavhengi over hvilken transporterings måte han har.

Vel, dersom trådstarter ta taxi til og fra jobb hver gang kan det muligens argumenteres for at det foreligger forhold som gir ham en uforholdsmessig stor økonomisk belastning.

 

Det bør noteres at trådstarter enda ikke har svart utfyllende på om førerkortet er en forutsetning for å utføre selve driften av maskinen, og det bør ikke konkluderes den ene eller andre veien før dette foreligger.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...