Bone Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 (endret) Heisann! Jeg har et lite problem med spilling på min bærbar, men så vidt jeg har opplevd så er det kun med spillet Risen. Allikevel tror jeg det ikke er Risen som er problemet. Men, det kan jo dere være med å bestemme som kan dette bedre enn meg, sikkert.. Greia er: Når jeg begynner spille så går alt normalt. Det går ikke superflott, men jeg har en FPS på 20-30, og det fungerer for meg. Men, etter litt spilling, alltid, så begynner spillet å "lugge", først litt, så veldig mye. Vet ikke annet enn å beskrive det enn at personen jeg styrer, og verden rundt, går i "rykk og napp". Frameraten er uforandret. Dette er på områder hvor det skjer lite, mye, ingenting, alt, på steder det fløt som bare det før. Det vil alltid komme, så det er ikke bare på "vanskelig" og tungdrevne steder, og jeg har ikke fått noe spesielt inntrykk av at slike steder "utløser" noe heller. Hva hjelper? Det hjelper å restarte litt! Slå av spillet og starte på nytt igjen, da er det normalt igjen en liten periode, -men ikke så lenge. Dette får meg til å tro at problemet utløses pga varmegenerering av hardware-komponentene. At når det blir for varmt, så begynner den å slite. Jeg har tatt temperaturen med et program, og den viser 84 grader (altså sett den på noe mer). Jeg vet ikke, er dette mye? For mye? Passe? Det rare er: Alt flyter faktisk som normalt, hvis jeg i en situasjon hvor det lugger veldig, bare napper ut strømtilførselen: Da går det noen få sekunder, så flyter den som om ingenting har hendt, men KANSKJE et par-tre FPS saktere. Dette får meg jo til å tro at min PC ikke yter like mye uten strømtilførsel, som med. Noe jeg synes er litt rart, da jeg aldri har stilt inn på noe som skulle tilsi dette (ikke har jeg sett noe slikt heller. Jeg kjører XP, forresten). Jeg merker også at lysstyrken på LCD-skjermen min reduseres bittelitt (altså, så vidt merkbart). Derfor lurte jeg på om det fantes noen mulighet, et program, for å ytelsestyre maskinkraft som skal brukes? Og da spesielt når strømtilførselen står i, og selvfølgelig da ikke mye: Jeg ser for meg at ytelsen skal settes til 95-98 % av den hastigheten den normalt ville ha kjørt på (ser ikke for meg at noe mer behøves), men, finnes noe slikt i hele tatt? Virker mitt problem forklarlig for dere? Er det slik at bærbare PC-er ikke yter like mye uten strømtilførsel, når ikke slikt er stilt inn på noe sted? En annen del av et lignende problem, som også gjelder i Vista (jeg kjører dualboot), er støy fra viften. Og av og til kan den bråke noe helt jævlig, selv når den ikke gjør annet enn at jeg har oppe noen få og små, og veldig krevende programmer. Hva hjelper da? Jo, å dra ut strømtilførselen, og i Vista så styrer man faktisk ytelsen noe, og der har jeg satt at ytelsen ikke skal reduseres ved kun batteri (ved default, altså). Noen som har noen tanker om dette? Maskinvaren til min bærbare: PC - "ASUS VX2S Lamborghini" CHIPSET: Mobile Intel® PM965 Express Chipset PROSESSOR: Intel Core 2 Duo CPU, T7500 @ 2.20GHz, 800MHz 4M L2 Cache RAM: DDR2 667MHz, 2 GB SKJERMKORT: NVIDIA GeForce 8600M GT, 512MB LYDKORT: Realtek HDA HARDDISK: 2.5" 9.5mm SATA 200GB 7200rpm DVD: DVD-S-Multi D/L Lightscribe Takker så hjertelig mye for hjelp og svar! Endret 7. november 2009 av Bone Lenke til kommentar
Protest Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Maskinvaren til min bærbare: PC - "ASUS VX2S Lamborghini" CHIPSET: Mobile Intel® PM965 Express Chipset PROSESSOR: Intel Core 2 Duo CPU, T7500 @ 2.20GHz, 800MHz 4M L2 Cache RAM: DDR2 667MHz, 2 GB SKJERMKORT: NVIDIA GeForce 8600M GT, 512MB LYDKORT: Realtek HDA HARDDISK: 2.5" 9.5mm SATA 200GB 7200rpm DVD: DVD-S-Multi D/L Lightscribe Takker så hjertelig mye for hjelp og svar! For meg virker det som om grafikk kortet ikke klarer oppgaven, enten for at den ikke får tilstrekkelig kjøling, eller at den rett og slett er for svak. Om du hadde klart å rense viften, samt defragmentere harddisken, så burde du finne de litt ekstra kreftene som behøves. I kontrollpanelet finner du også en mappe som rett og slett heter strømstyring. Der kan du justere egenskapene slik at du får mer/mindre ut av maskinen. Sjekk også om Asus har nye drivere. Slikt kan hjelpe mye. Jeg er ikke spesialist med Asus, og kjenner ikke til spillet du spiller, og hvor ressurskrevende det er, men håper likevel du har fått noen innspill på spørsmålene dine. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 Hei, og takk for svar! Jo, ja.. den klarer nok sikkert ikke oppgaven helt! Men, hvorfor går ikke det bare utover ytelsen (altså dårligere FPS, og kun det), og hvorfor går den over til å lugge? Den burde jo ha oppført seg slik som når strømkabelen er dratt ut: litt færre FPS, men allikevel "flyt"!? Det er jo som regel det som skjer når "den er for svak"? Når det gjelder kjøling, så står den alltid på en tilpasset plankebit, så slikt sett står den som den står på et vanlig bord.. tenker du at jeg burde gjort noe mer angående luft? Defragmentere er en løsning, jeg har jo O&O Defrag 11 (lovlig), og jeg har også en trykkluftbeholder-boks (noe bedre ord?), tilpasset for PC-komponenter, så det går jo også an å prøve.. Når det gjelder strømstyring, så finnes ikke noe sånn, så vidt jeg har sett, i XP. Den bare forandrer hvordan den skal oppføre seg når kabelen er dratt ut, altså når den skal gå i skjermsparermodus, slå av skjerm, etc, og ikke noe om ytelsen, slik som i Vista.. Nye drivere var jo også en god idé! Det kan man sjekke! Takk igjen! Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Notér temperaturen når det begynner å lagge. HWMonitor er ett bra program å bruke. Ha det kjørende i bakgrunnen. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 Nå strømtilførselen står i, når den en topptemperatur på ca 88 grader, på begge kjernene.. og den begynner vel å lagge når den passerer 80-84, regner jeg med.. Når strømtilførselen ikke er plugget i, så går det jo først og fremst litt saktere (FPS) (men ikke sett noen måte å stille inne dette på), men da er temperaturen på noe under 70 grader.. 68 ca.. Takk igjen! Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Når strømtilførselen ikke er plugget i, klokker laptopen seg ned (GPU/CPU) for å spare strøm. Dette trur jeg du kan fikse ved å bare sette laptopen på high performance i power options. Hvor ofte har du rensket vifta og kjøleribba for støv? Dette bør gjøre ett par ganger i året. Ta ut batteriet først. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 Vet du hvor jeg kan sette slike innstillinger i XP? Der finner jeg bare når den skal starte screensaver og slå av skjerm/hdd-er, osv.. Men, problemet er vel heller at jeg ønsker MINDRE ytelse når strømtilførselen faktisk sitter i.. for det er da problemene kommer! Lenke til kommentar
Protest Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Når det gjelder strømstyring, så finnes ikke noe sånn, så vidt jeg har sett, i XP. Den bare forandrer hvordan den skal oppføre seg når kabelen er dratt ut, altså når den skal gå i skjermsparermodus, slå av skjerm, etc, og ikke noe om ytelsen, slik som i Vista.. Jeg har bare brukt IBM/Lenovo produkter de senere år. Før det har jeg hatt Toshiba, Asus og Whitebox CL 50/56. XP Pro har jeg kjørt siden den kom. På alle maskinene har det vært strømstyring. Altså du kan justere parametere slik at du kan endre ytelsen, bl.a. lysstyrke i skjermen, viften, og ytelsen. Dette for å få lengst mulig batteritid, og stillest mulig maskin, eller rett og slett full ytelse. Her på denne Lenovo T61 har jeg en grønn knapp på oppgavelinjen, som jeg eventuelt kan høyre trykke, eller venstre trykke på. I kontrollpanelet finner jeg Strømalternativer, og Strømstyrer. Er bombe sikker på at du også har dette på din maskin ;-) Det som skjer når du drar ut nettstrømkabelen, og maskinen går over til batteridrift, så endres oppførselen til maskinen. Den får lavere ytelse, noe mørkere skjerm osv. for å spare på strøm -> det igjen gjør at maskinen oppleves som bedre til spill for deg, da den får lavere temperatur. Altså det tyder på at den ikke får den kjølingen den trenger. Lenke til kommentar
Protest Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 En ting til. For å få opp ytelsen, så bør maskinen være defragmentert. Til slikt finnes gode og dårlige defragmenteringsprogrammer. Et av de bedre gratis løsninger Defraggler, men det er også lurt å ta en scandisk i ny og ned. Det er imidlertid en langdryg og kjedelig oppgave, men den jobben kan gjøres kjapt og enkelt med IOBIT Advanced SystemCare. Faktisk klarer gratis versjonen det aller meste, og gå inn på Utilities, og Disk Check for å gjøre det. Kjør også Smart Ram for å se om du frigjør RAM med alle de grepene jeg har foreslått. Slike grep forbedrer ytelsen, og dermed blir ikke maskinen så varm. Se også om du har prosesser gående som ikke behøves. Slå de av. Når det er gjort, så kan du senke lysstyrken i skjermen, og senke CPU ytelsen, og vips er det bare å spille. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Hei igjen, og takk for svar! Er egentlig godt kjent med defragmentering, og har kjøpt både O&O Defrag 10 og 11 i sin tid, og kjørte nå Modified-modusen på alle 3 partisjonene.. det tok jo sin tid. I tillegg har jeg plukket fra hverandre deler av den bærbare og blåst trykkluft inn i diverse kriker og kroker.. så har fått lastet ned nye drivere fra nVidia sine sider, noe som tydeligvis er nytt, for før har jeg fått strengt beskjed om å stikke til Asus sine sider for oppdatering og driver-installering, og de driverene blir ikke akkurat oppdatert ofte! Men, dette er heldigvis forandret.. Uansett, så har jeg nå både defragmentert, blåst luft, og installert nye drivere, og nå fungerer alt som det skal! Så tusen takk!! Vet dog ikke hvilke av disse tre tiltakene som gjorde susen best, men det var muligens en god blanding! Jeg skal også se litt på den IOBIT Advanced SystemCare.. så takk for tisp! Når det gjelder strømstyring i XP, så finnes fortsatt ikke dette! Jeg kan i hvert fall ikke finne noe! Går inn på kontrollpanel, og eneste jeg har funnet der, er noe som heter "Power Options", som jeg alltid har gått inn på, men de styrer ikke noe om ytelse. Man har der 5 faner (jeg har ikke noe ScreenShot-program her i XP-delen): Power Schemes: Som stiller inn på når monitor og HDD-er skal slåes av. Alarms: Som jo sier når man skal få alarm om lite batterikapasitet. Power Meter: Viser status på batteriet. Ikke noe å stille inn. Advanced: Som stiller inn på hva som skal skje når diverse knapper trykkes på. Hibernate: Som jo forteller når den skal gå i dvale.. Dette er alt som er under "Power Options" i kontrollpanelet.. i XP! Jeg vet at i Vista så er det mer, men ikke her. Så, hvis jeg skal gå et annet sted, må du gjerne hjelpe meg, for jeg vet virkelig ikke! Takker så meget igjen! Hovedproblemet er nå i hvert fall løst! Lenke til kommentar
Protest Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Uansett, så har jeg nå både defragmentert, blåst luft, og installert nye drivere, og nå fungerer alt som det skal! Så tusen takk!! Vet dog ikke hvilke av disse tre tiltakene som gjorde susen best, men det var muligens en god blanding! Se der, ja Jeg skal også se litt på den IOBIT Advanced SystemCare.. så takk for tisp! Jeg mener at den er vel verdt å betale for, men også gratis versjonen er grei. Prøv den, og vurder selv. Den stopper også endel uhumskheter. Når det gjelder strømstyring i XP, så finnes fortsatt ikke dette! Jeg kan i hvert fall ikke finne noe! Går inn på kontrollpanel, og eneste jeg har funnet der, er noe som heter "Power Options", som jeg alltid har gått inn på, men de styrer ikke noe om ytelse. Man har der 5 faner (jeg har ikke noe ScreenShot-program her i XP-delen): Power Schemes: Som stiller inn på når monitor og HDD-er skal slåes av. Alarms: Som jo sier når man skal få alarm om lite batterikapasitet. Power Meter: Viser status på batteriet. Ikke noe å stille inn. Advanced: Som stiller inn på hva som skal skje når diverse knapper trykkes på. Hibernate: Som jo forteller når den skal gå i dvale.. Dette er alt som er under "Power Options" i kontrollpanelet.. i XP! Jeg vet at i Vista så er det mer, men ikke her. Så, hvis jeg skal gå et annet sted, må du gjerne hjelpe meg, for jeg vet virkelig ikke! Hørtes merkelig ut, men jeg har altså en grønn knapp på oppgavelinjen hvor jeg kan tilpasse maskinens ytelse alt etter som. Det er omtrent ikke den parameteren jeg ikke kan stille inn. Selv batterivedlikehold tar dette programmet seg av. Kan det være et program som du ikke har innstallert, og som fulgte med? Takker så meget igjen! Hovedproblemet er nå i hvert fall løst! Men det var jo det viktige, og bare hyggelig om jeg har vært til hjelp. Sånn apropos. Så er det mye ytelses forbedring man kan hente med defragmentering. Selv har jeg prøvd mange ulike programmer, også slike dyre betalversjoner, men de er ikke bedre enn gratis programmer. Har satset på Defraggler og den syns jeg er meget bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå