Isbilen Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Så klart du vil det, men du har ikke vist noe mer. Ser ikke hva eksempelet sier. At det må være vekting er vi enige om. Men er det ikke bedre at denne vektingen faktisk er synlig og tydelig, slik den er hvis noen prøver ikke gir 6? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Jo, ser den. Men her har vi ganske tydelig vekting med 2 prøver i hvert fag per termin + tentamen i en del fag. Så det er ganske klart. Men med det systemet som blir brukt her er det lettere å vite hvor man ligger. Poenget mitt var at om man har en prøve der læreren sier at man ikke kan vise mer enn en femmer, så burde prøven ha vært vanskeligere. Lenke til kommentar
Constanse Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 ^ Alle prøvene kan jo ikke være psykovanskelige da, det blir for tidkrevende for læreren. Noen prøver er kun for å sjekke hvordan elevene ligger an med pensumet. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Jo, ser den. Men her har vi ganske tydelig vekting med 2 prøver i hvert fag per termin + tentamen i en del fag. Så det er ganske klart.Men med det systemet som blir brukt her er det lettere å vite hvor man ligger. Poenget mitt var at om man har en prøve der læreren sier at man ikke kan vise mer enn en femmer, så burde prøven ha vært vanskeligere. Det kan jeg være enig i, men i grunnskolen kan man ikke stole på at elevene jobber jevnt og trutt hvis man ikke plager dem med prøver ganske ofte. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Det er jo egentlig relativt. Tror mange snakker litt om hverandre, på en måte. Eleven kan jo vise svært høy kompetanse i temaet eleven testes i. Et eksempel for å klargjøre. La oss si at dette foregår på videregående og at eleven får en totimersprøve om f.eks vektorregning. Viser eleven at han/hun har stor kompetanse innenfor dette temaet bør eleven premieres med karakter 6. Gitt at det er mulighet for å vise høy kompetanse. Dette implikerer IKKE at eleven har stor kompetanse innenfor faget, derimot. Derfor bør avsluttende prøver vektlegges i høyere grad enn alle andre prøver. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Hvis prøven har en absolutt fasit og ens svar tilsvarer den, skal man ha beste karakter. Dersom læreren mener at prøvens vanskelighetsgrad er for lav til å gi en bestemt karakter, bør han benytte seg av bestått/ikke bestått i stedet for karakterskalaen. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 «But this goes to eleven». Samme logikk. På begge sider av saken. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 Det virker som om noen her mener at 6eren skal vise at du har ekstremt høy kompetanse i hele faget, ikke bare i det emne du har om. Da blir det også feil å gi en ener, for da viser jo den at du har ekstremt lav kompetanse i hele faget. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 6-eren på standpunkt skal vise det. Ingen småprøve kan gi noe helhetlig bilde, det er derfor man deler opp i tema. En prøve innen et tema kan godt være egnet til å vise mangel på kompetanse selv om den ikke er egnet til det motsatte. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Det er jo det jeg sier. 6 skal bety kjempebra. Det er ikke kjempebra å få alt rett på f.eks. en gloseprøve med 10 ord. At man får 6 skal ikke bety at det er perfekt, det er halve poenget. Perfekt finnes ikke. Men det skal være vanskelig å oppnå den, og 2-3 elever på sekseren i hver klasse er i meste laget. 6 = Full score. Om prøvens premisser er basert på ett riktig svar skal det gis full score for riktig svar. F.eks matteprøver. Får du alle svar (og utregninger) riktig får du 6. For deg virker det som 6'ern skal være nesten uoppnåelig. Og det blir feil. Akkurat slik tankegang lærerne har. 6-er på matteprøver er minst 95% av oppnåelig poengsum på alle prøvene jeg har hatt i norsk skole. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Ja, i matte har jeg aldri hatt noe problem. Kan ha noe med at de som er flink i matte har en bedre forståelse for karaktersystemet enn gamle konservative norsk-lærere Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Ja, i matte har jeg aldri hatt noe problem. Kan ha noe med at de som er flink i matte har en bedre forståelse for karaktersystemet enn gamle konservative norsk-lærere Evt at det er ganske mye lettere å evaluere en matteprøve fremfor en norskstil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå