Matsemann Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Nettopp. Skolen slipper mye tull, og elevene slipper å føle seg dårlig behandlet unødig. Det er jo nettopp det som ikke skjer. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Jo, det er nettopp det som skjer hvis de føler seg berettiget til en sekser de ikke får. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Formulerte meg litt feil. Poenget mitt er at det tydeligvis også skjer nå. Har man alt rett føler man seg berettiget til en sekser. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Ikke hvis det er klart og tydelig at man ikke kan få sekser. Dessuten er det vel viktigst å ikke være bitter over standpunkten? Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Karakterskalaen går helt opp til 6, om du har alt rett, har du alt rett, og skal få 6. Lenke til kommentar
Constanse Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Skjønner at du ikke nødvendigvis får en 6er av å få 40,5 poeng av 42 mulige, men det skal alltid være mulig å få en 6er i mine øyne. Norsklæreren vår var sånn igjennom hele ungdomsskolen og, 6ere i norsk var noe som først kunne dukke opp på våren i tiende mente hun. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Du kan ikke legge opp en karakter skala 1-6 og si at du kan få 1, men du kan ikke få 6. Det blir for dumt! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Hvorfor blir det for dumt? Hvorfor sier det seg selv at alt rett skal gi 6? Ingen har gitt noen god forklaring på det. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Er det jeg også mener. Hvordan kan man si at man ikke kan vise hele sin kunnskap i faget fordi prøven er for liten og derfor ikke få seks, når man kan gi en ener og si at man kan vise at man er elendig i faget? Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Hvis prøven teller nok til at du kan stryke, må den nødvendigvis også telle nok til at du kan få toppkarakter. Alt annet er urimelig og totalt ulogisk. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Det sier seg selv. Av samme grunn som at når man løfter en stein på 5 kilo, viser man at man også ville klart å løfte en på 1 kilo. Når man løfter en stein på 1 kilo, viser man ikke at man klarer å løfte en på 5. Hvis prøven teller nok til at du kan stryke, må den nødvendigvis også telle nok til at du kan få toppkarakter. Alt annet er urimelig og totalt ulogisk. En liten filleprøve får deg ikke strøket i et fag. Endret 9. november 2009 av Isbilen Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Nei? Om man stryker på ett tema i Naturfag, så betyr ikke det at man er elendig i et annet. Sammenligningen din med vektløfting funker ikke. Lenke til kommentar
Constanse Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Skrev et sykt bra innlegg, men internettet klikket og drepte det, så her er en forkortet versjon. Er helt enig i vektløftingseksempelet. For å få en 6er må du vise det lille ekstra. Det kan man ikke på alle prøver, siden noen bare er simple kontrollprøver som teller svært lite. Og Mokko, ja, du kan godt være elendlig i kapittelet om "Karbonatomets Kjemi" og et geni i kjønnsykdommer, men dette viser at du ikke kan få en 6er sammenlagt! For å få det må du være god i alt. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Nei? Om man stryker på ett tema i Naturfag, så betyr ikke det at man er elendig i et annet. Sammenligningen din med vektløfting funker ikke. Jeg ser ikke noe argument her. Ja, det stemmer at man kan være flink til forskjellige ting innen samme fag, men hvorfor skal de ha noe å si for trådens tema? Hvorfor skal dette føre til at man ikke skal kunne begrense noen prøver til 5? Forresten vil jeg mene at hvis man rett og slett stryker på ett tema i naturfag, da er man sannsynligvis generelt ganske dårlig i det faget. Bare en kommentar. Endret 9. november 2009 av Isbilen Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Å ikke bruke 6ern på skalaen blir jo som å si at man ikke kan få alt riktig på en prøve, at det ikke går ann. 6er er 100% riktig, hvis plutselig 5er er 100% riktig, hva er 6ern da? 116% riktig? Hva er i det heletatt poenget med å ha en skala fra 1-6 hvis man ikke bruker den? Hvorfor ikke kaste vekk 6ern og bruke skalaen 1-5? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Hvis du leser litt tilbake i tråden har jeg sitert karakterskalaen og hva de forskjellige tallene står for. Ingen av dem svarer til noen bestemt prosent, og 6 betyr ikke 100%. Lenke til kommentar
Constanse Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Det har noe med å gjøre at 6eren er en hel spesiell karakter! Hvis jeg ikke har noen skrivefeil i min norskinnlevering, kvalifiserer ikke dette meg til en 6er. Og jeg har hatt matteprøver der jeg har hatt alle svar rett, men ikke fått 6er pga. feil i føring. 6eren kan etter min mening ikke gies til hva som helst. Et litt rart argument fra Matlagingen; at du putter alle ingrediensene i sånn som de skal, og følger oppskriften, garanterer ikke nødvendvis at du får en 6er. Det skal noe helt ekstra til! Ikke alle prøver er laget for at elevene skal få vise det lille ekstra, de er bare ment som en kontrollprøve på om elevene klarer å følge med på det grunnleggende pensumet. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Ja, og for å få dem til å jobbe jevnt og trutt med stoffet. De store testene kommer på slutten av semesteret. Hvis man kan få 6 på småprøver som man kan på tentamen, gir dette et inntrykk av at karakterene er mer likestilte enn de er i virkeligheten. Det virker som om alle er enige i at tentamenskarakteren teller mye mer enn på en liten prøve. I utgangspunktet gikk jeg inn i tråden for å argumentere imot alle de som lot til å mene at det sa seg selv at det ikke finnes noen prøver det ikke burde være mulig å få 6 på. Det gjør det ikke. Man kan si at lærerne burde lage vanskeligere prøver slik, men da kunne det ikke vært så mange som det bør være i grunnskolen. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 I eksemplene dine gjør du feil, Constance. Hva med en matteprøve der man har alt rett, løser på riktig måte og har ingen førefeil. Skal man da ikke få sekser? Isbilen: Jeg skjønner argumentene dine, men jeg vil heller ha det slik at man bruker hele karakterskalaen, med forskjellig vekting på prøver og tentamen. (Her er forøvrig de minste prøvene våre 2-timersprøver). For å bruke eksempelet ditt med vekter: Om jeg klarer 5 kg, vil jeg også ha muligheten til å prøve 6 kg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå