Mokko Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 (endret) Jeg går i tiende klasse på ungdomsskolen. Her er det noen av lærerene som ikke gir oss sekser på prøver, med mindre det er tentamener/heldagsprøver. Nå har jeg ikke diskutert dette veldig mye med dem, og jeg har ikke hørt alle argumentene deres, men hva mener dere om dette? Om man har alt riktig på en prøve, skal man da få en 5+ fordi prøven ikke var "stor nok"? Jeg snakker ikke ti-minutters-gloseprøve-aktige-greier her, jeg snakker en-totimersprøver. På en to timers matteprøve vi hadde for et par uker siden fikk jeg 40,5 poeng av 42, altså ca 97% riktig, noe som skal være en sekser. Men neida, her gis det ikke seksere på annet enn tentamen. Er det riktig at en elev som får høyeste score ikke skal få høyeste karakter? Endret 7. november 2009 av Mokko Lenke til kommentar
Artorp Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Jeg mener det ikke er rett å holde tilbake seksere på mindre prøver, så da lurer jeg på hva argumentene deres er. Fikk flere ganger seksere på ungsomskolen, selv på mindre 10-min prøver ved å ha alt rett. Dog kunne man falle tilbake på 5'ern hvis man ikke hadde alt prikkfritt, men karakterskalaen vi brukte hadde en sekser øverst. Tror du bør spørre dem om det er noen spesiell grunn til at de ikke gir seksere. Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Eg har høyrt dette før at dei "ikkje gjer seks på mindre prøver" men det kan ikkje vere heilt riktig då dei umuliggjer muligheita til å få toppkarakter. Nokon lærare har dei raraste formeiningane om ting. Spør dei kvifor dei skal ha det slik. Det eg lurer på er om det i det heile tatt kan vere lov å sette opp ein så korrupt karakterskala der ein ikkje kan oppnå 6-er. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 De kan da ikke nekte å gi noen sekser om de har alt riktig. De har en karakterskala å forholde seg til. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Jeg hadde 0 feil på tentamen på tidligere VK1 på vgs. Jeg spurte læreren om jeg hadde noe feil og fikk svaret "nei" og spurte deretter hvorfor jeg ikke fikk 6'er og fikk svaret "Jeg gir ikke ut 6'ere". Lenke til kommentar
Theoneask Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Heh, latterlig. Hadde vore kjekt å lese kva argument dei bruker for å rettferdigjere noke sånt. Lenke til kommentar
jevli Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Fy faen enkelte lærere er altså noen av de mest patetiske menneskene som fins! Vi hadde også det slik at vi ikke kunne få 6'ere på gloseprøver på ungdommskulen, fordi "det var for lett prøve". Så alt var rett, men det gikk ikke ann å oppnå full score allikevel. Hadde likt å tatt denne diskusjonen med lærern min igjen nå, 4 år etterpå. Idioter Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Samme har jeg hørt. Gjerne i tillegg til 'vi er litt strengere første halvåret, så dere får muligheten til å få bedre karakterer etter jul'. I praksis vil det si at samme oppgaven kan være en 4er før jul, men 5er etter jul. Noe galt her? Ja. Historielæreren min på Allmenn påbygning (VG3) klarte å prestere å si at grunnen til at alle fikk dårlige karakterer var fordi "dette er det første året deres med historie, og dere kan ikke forvente at dere får 5'ere og 6'ere da". Alt dette er ikke bare engangstilfeller heller. Så at noe er galt med norges skolevesen, jupp! Lenke til kommentar
Bluestrewng Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 det er galt, og du bør snakke med rektor slik at hun kan ta det opp med lærerene dine. Først og fremst, så skal lærere følge vurderingskriteriene, og hvis du har 0 feil så burde det da være en 6'er! Historielæreren min på Allmenn påbygning (VG3) klarte å prestere å si at grunnen til at alle fikk dårlige karakterer var fordi "dette er det første året deres med historie, og dere kan ikke forvente at dere får 5'ere og 6'ere da". Wooow, så dumme norske lærere kan være ! Lenke til kommentar
SiMoB Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Høres jo helt latterlig ut med slikt. Ser jo ingen mening i det. Men så lenge disse 5erne (som da blir høyest mulige karakter) ikke kan vippe standpunkt ned til 5 hvis en har 6er på de store prøvene, så har det vel egentlig ingenting å si hva som er toppkarakteren på småprøvene. Lenke til kommentar
Sindrato Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Nature of teachers.. Skrullinger, opplevd samme typer selv.. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Jeg kan jo igrunn forstå det da. Karakteren 6 gir uttrykk for meget høy grad av måloppnåelse i faget. Eleven/privatisten viser selvstendighet og utmerker seg spesielt. Må du vise meget høy grad av måloppnåelse samt vise selvstendighet og utmerke seg spesielt for å få alt riktig på en del-/kapitelprøve? Jeg vil si nei. Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Er det riktig at en elev som får høyeste score ikke skal få høyeste karakter? Per og pål har 10/42 Espen har 14/42 Skal Espen få 6? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Jeg kan jo igrunn forstå det da.Karakteren 6 gir uttrykk for meget høy grad av måloppnåelse i faget. Eleven/privatisten viser selvstendighet og utmerker seg spesielt. Må du vise meget høy grad av måloppnåelse samt vise selvstendighet og utmerke seg spesielt for å få alt riktig på en del-/kapitelprøve? Jeg vil si nei. På ein standpunktkarakter eller eksamen der formulering og tekst kan gje rom for tolkning, ja, på ein prøve der eit riktig svar er riktig, nei. Karakter på ein prøve er gitt for å vurdere korleis ein klarte seg i den prøven. Når skalaen går frå 0 til 6 er det ingen logikk i å ikkje bruke 6 dersom alt er riktig. Å ikkje gi 6 fordi læraren ikkje gir den karakteren, fordi elevane er på for lågt trinn eller fordi prøven ikkje er "viktig nok" er berre tull og burde rapporterast. Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Kan jo tenkes at lærerne argumenterer med at en småprøve ikke dekker en stor nok del av pensum til å vise at eleven har "særdeles god måloppnåelse" i faget, dette gjelder da spesielt i fag hvor man skal se en sammenheng, ikke bare pugge vilkårlig stoff. Poenget med prøvene er jo å fastsette en karakter på slutten av året, ikke prøvene i seg selv. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Om ein person då får 6 på 10 "viktige" prøvar og 5 på 10 "mindre viktige" prøvar, sjølv om alt var riktig, og totalt sett får 5, 5- eller 5+, er det då rett? No vil det alltid være ein individuell vurdering med i reknestykket. Uansett, kvifor kun la være å gi 6? Kvifor ikkje kutte skalaen i to og gje høgast karakter 4? Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Dersom ein ikkje kan gjeva 6 på små prøver fordi dei ikkje kan visa at eleven har "framifrå kompetanse" i faget, kan ein då ikkje gjeva 1. Små prøver kan jo ikkje visa at eleven har "svært låg kompetanse"... eller kva med dette; alle elevar får 3. Då er alle fornøgde. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 8. november 2009 Forfatter Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Er det riktig at en elev som får høyeste score ikke skal få høyeste karakter? Per og pål har 10/42 Espen har 14/42 Skal Espen få 6? Høyeste mulige score, 100%, ikke kverulér bare for å kverulere. Og finnes det noen som helst regler for karaktergivning, noe jeg kan putte opp i fleisen på læreren og kreve sekser på en prøve der jeg har alt riktig, eller regler som beviser at jeg tar feil? Eller er det rett og slett sånn at alle lærerer bare kan gjøre som de vil mtp. karaketgivning? Endret 8. november 2009 av Mokko Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Hehe, klassiker denne. Dersom det kjøres poengskala bør jo helt klart full pott være 6. Men på en norskstil eller lignende, kan det beste i mange tilfeller være å holde igjen 6'eren, da dette drar ut den siste ekstra kompetansen i faget. Ser ofte mange lærere som automatisk setter 6 på den beste eleven, og legger lista deretter. Det blir jo idiotisk, da det da ikke sier noe om den faktiske kompetansen, men om snittet i klassen. Lærere gjør akkurat som de vil på prøver de selv lager. Der kan de tilogmed lage sine egne karakterer (eller bruke bokstavbarakter osv). Mens på prøver som er fastsatt etter lov, så er det strenge vurderingskriterier som gjelder. Vurderinger på små prøver/kapitteltester osv kan lærere vurdere som de vil, så lenge sluttvurderingen blir 100% etter boka. Mange elever glemmer at endelig vrdering ikke er typetall/gjennomsnitt av karakterene de har fått gjennom et år, men en helhetsvurdering gjort av den aktuelle læreren. Endret 8. november 2009 av Wikipedersen Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Hadde en lærer selv som ofte delte ut oppgaver hvor vi skulle skrive små sammendrag (underkant av en side) av enten et kapittel eller det vi hadde hatt om den siste tiden. Han ga imidlertid aldri høyere karakterer enn 5+ på dem, fordi de var så små. Nå kan man gjerne diskutere hva som skal til for å få en 6'er på et sammendrag, men uansett mener jeg at det bør være mulig. Vi har en karakterskala som går fra 1-6, og da bør denne følges på alle vurderinger. Eventuelt burde de ta karakterer bort fra slike gloseprøver og småplukk og heller gi godkjent/ikke godkjent. Kapittelprøver mener jeg man må få skikkelige karakterer på, fordi det vil være større variasjonsbredde blant resultatene her enn på en gloseprøve hvor alle gjerne får 5'ere og 6'ere. I ett fag kan man gå gjennom mange vidt forskjellige emner, og da bør man kunne peke på en spesifikk og definert kompetanse innefor hvert av disse. Men mitt hovedpoeng er, om man gjør noe perfekt/tilnærmet perfekt i henhold til de kravene som stilles til en, så bør man kunne få toppkarakter (dersom de er prøve/annet med karaktervurdering), til tross for at de er små. Denne læreren som aldri ga mer enn 5+ var dog ingen idiot eller skrulling, men en av de mest opplyste og kloke menneskene jeg noensinne har møtt. Så det er neppe noe fenoment man finner hos idiotiske lærere som er vanskelige for vanskelighetens skyld. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå