Gå til innhold

Avskaffelse av arveretten?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du misforstår også begrepet "arverett" (at man har krav på arv fra sine foreldre), og blander det, i hvert fall delvis, med testasjonsfriheten. Staten får ikke nødvendigvis noenting, selv om arveretten fjernes.

 

I tillegg har du tydeligvis også misforstått lrafitg når du skriver "tilbake til staten". Dette er penger som aldri har tilhørt staten, og som staten ikke har noe som helst legitimt krav på. Vi har (som alle andre oppegående og fungerende samfunn i moderne tid) privat eiendomsrett. Heldigvis.

Lenke til kommentar

Da bør du kansje begrunne hvorfor det er forkastelig. Altså, jeg ser ingen grunn til at det skal være noe automatikk i at barn skal få etterlatenskapene fra sine foreldre, de er jo forskjellige mennesker. Det ville vært mer rettferdig om staten fikk pengene og kunne fordele de til folk som virkelig trengte det.

 

De fleste arvinger er tross alt godt etablerte 40-50 åringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

aluxez:

 

- Hvorfor skal ikke foreldre få lov til gi eiendeler til barna sine?

- Hvorfor skal samtlige eiendeler beslagslegges av staten når noen dør?

- Hva skal staten med familiebildene, inventar, familiehytter og annet som har vært familiens felles gode i mange tiår?

- Hvor skal staten sette grensen for hva som er ok å gi videre til neste generasjon?

- Er det bestemte gjenstander, eiendeler og eiendommer som skal godtas?

- Er det bestemte verdier som skal godtas?

- Hvem skal staten gi gjenstandene videre til?

- Hvem har f.eks bruk for din bestemors gamle boksamling eller knaggrekken som din bestefar har snekret, spikket og lakkert selv?

- Tror du ikke at avskaffelse av arveretten også vil ramme de fattige?

Lenke til kommentar
aluxez:

 

- Hvorfor skal ikke foreldre få lov til gi eiendeler til barna sine?

- Hvorfor skal samtlige eiendeler beslagslegges av staten når noen dør?

- Hva skal staten med familiebildene, inventar, familiehytter og annet som har vært familiens felles gode i mange tiår?

- Hvor skal staten sette grensen for hva som er ok å gi videre til neste generasjon?

- Er det bestemte gjenstander, eiendeler og eiendommer som skal godtas?

- Er det bestemte verdier som skal godtas?

- Hvem skal staten gi gjenstandene videre til?

- Hvem har f.eks bruk for din bestemors gamle boksamling eller knaggrekken som din bestefar har snekret, spikket og lakkert selv?

- Tror du ikke at avskaffelse av arveretten også vil ramme de fattige?

 

Ting av stor affeksjonsverdi bør nok tilfalle slektninger.

 

MEN, husk at selv i Norge med stor sosial mobilitet så har barn av fattige foreldre 6 ganger så stor sjanse for å ende opp fattig som barn født av ressurssterke foreldre. Det er derfor ingen tvil om at det er folk som allerede er rike som tjener mest på arveretten. For folk som har er fattige vil oftere ha fattige foreldre.

 

Jeg er ikke klokkeklar på hva jeg synes er best av arverett eller ikke, men at ressurssterke godt etablerte mennesker i 50-årene arver millioner etter sine foreldre er i hvert fall ikke den beste måten å hjelpe fattige på. Enig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man vil sikkert klare å finne på en grei ordning som sikrer at ting med stor affeksjonsverdi går videre. Jeg har ikke sagt at staten skal bruke pengene til å ta vare på fattige. Mitt forslag var at staten gjennom den økte inntekten heller kunne slå et slag for de som er flinke til å jobbe, ved å flate ut skatten.

Lenke til kommentar

Noe slikt kunne bare passet i en verden hvor staten i utgangspunktet eier alt, og bare unntaksvis deler ut friheter. Slik er det kanskje noen som vil ha det, men heldigvis er vi langt unna. Staten er og bør være en ganske begrenset institusjon, med klare grenser for hva den kan blande seg inn i.

 

Jeg kunne godt tenke meg å se på mulighetene for å gjøre arven litt mer praktisk, dog. Her sitter jeg, 26 år gammel og blakk som faen. Jeg kunne trengt arven etter mamma og pappa NÅ. Sannsynligvis vil de leve i 20-30 år til, og innen den tid vil jeg forhåpentligvis være en halden mann uten noe egentlig behov for de pengene.

 

Norge har ingen sosial mobilitet. Vi er bare en stor, forvirret og desillusjonert middelklasse.

Lenke til kommentar

Affeksjonsverdien på familie juveler, skal staten ha disse smykkene, eller skal du som arving ha dette?

 

Og hvordan kan arveavgiften ramme en stakkars fattig student? Dette er btw en sann historie

 

En student rundt 20 åra mistet begge sine foreldre i en bilulykke, der står han sønderknust og ønsker å beholde familiehuset som flere generasjoner av hans familie har bodd i. Dog så kommer regningen fra staten og han måtte selge huset.

 

Eller hva med næringslivets offer?

 

En datter av en mann som har en familiebedrift, 100 jobber innen oppdrettsyrket. Faren dør og etterlater en arv på 10 millioner til sin eneste arving, datteren. Dog kunne hun ikke betale for arveavgiften og måtte takke nei til 10 millioner og opprettholde 100 arbeidsplasser.

 

Statlig rettferdighet?

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det å opparbeide seg en formue er tåpelig oppførsel, så nei, det er ikke så mye vits i det. Jeg var også motstander av arveavgift før, men ved nærmere ettertanke er det faktisk en av de beste og mest sosiale avgiftene vi har. Den hindrer nemlig at folk sitter og ruger på midler over generasjoner. Den er litt for lett å vri seg unna, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Så lenge formuen er opparbeidet på hardt, ærlig og rettferdig arbeid så er det på sin plass at man skal få lov til å ha den gitte formuen. At det er sosialt kan vris til, "du arbeider vi tar", og dette er hardt for meg å svelge.

 

Når jeg blir gammel og grå, og om enda arveavgiften er til stede skal jeg heller før jeg dør, gi hele min formue som gave til mine arvtakere så jeg slipper den usolidariske skatten, for så å spørre den nye eieren av huset om jeg kan bo der om jeg betaler regningene.

Lenke til kommentar
Så lenge formuen er opparbeidet på hardt, ærlig og rettferdig arbeid så er det på sin plass at man skal få lov til å ha den gitte formuen. At det er sosialt kan vris til, "du arbeider vi tar", og dette er hardt for meg å svelge.

 

Når jeg blir gammel og grå, og om enda arveavgiften er til stede skal jeg heller før jeg dør, gi hele min formue som gave til mine arvtakere så jeg slipper den usolidariske skatten, for så å spørre den nye eieren av huset om jeg kan bo der om jeg betaler regningene.

Men du har den jo helt til du dør.. Hvorfor er det sånn at når noen dør så skal eiendommene automatisk tilfalle barna/ektefellen? De er jo 2 forskjellige personer.

 

edit: og bare slutt med de dumme "eksemplene fra virkeligheten". Man kan lage slike eksempler til ethvert forslag for å få det til å høres dumt ut..

Endret av aluxez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...