dan83 Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 hei den siste mmd har jeg trent veldig tungt i benk og knebøy, det vill si 2-3 reps og 3-4 sett. Etter å ha gått over til dette fra å trene 5*5, så har styrken min økt og det er nettopp det jeg håpet på. Men hvor lenge kan jeg holde på slik som dette før det eventuelt sier stopp? For å ta et klasikk eksempel, benken; jeg tar vell maks 120 der nå ,men målet er å ta 140 med samme kroppsvekt.Jeg veier 88kg og er 186 høy, så med andre ord, så har jeg ikke veldig mye muskelmasse(veide vell ca 80+ kg før jeg startet å trene noen år tilbake)? Er det "normalt" å kunne presse opp 140kg når man veier i underkant av 90kg og er relativt høy? Jeg ønsker nemlig ikke å bli større, siden jeg etter hvert skal satse en god del på kondis også og ønsker ikke å ha ekstra vekt å drasse på. Uansett, så er det mye råere å løfte mye i forhold til vekta si og ikke se ut som en "boler"=). Er litt redd for at jeg må trene isolasjons øvelser på skuldere og biceps for å kunne løfte mye mer i benken, noe jeg ikke ønsker. Jeg ønsker bare å trene basis øvelser og bli så sterk som mulig på den vekta jeg har nå. Er takknemlig hvis noen har noen forslag=) Jeg snuser og drekker nesten hver helg(blir sjelden sikkelig drita), vill dette ha en veldig negativ påvirking forresten? Lenke til kommentar
Knife Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Tror nok at det skal gå, de fleste legger bare på seg 2-4kg muskler i året. Etter min menig for å bli sterkere må du spise mer. Det er jo en grunn for at strongman's veier 100kg +. Endret 6. november 2009 av Pijus Lenke til kommentar
DMN Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 hei den siste mmd har jeg trent veldig tungt i benk og knebøy, det vill si 2-3 reps og 3-4 sett. Etter å ha gått over til dette fra å trene 5*5, så har styrken min økt og det er nettopp det jeg håpet på. Men hvor lenge kan jeg holde på slik som dette før det eventuelt sier stopp? Det er helt umulig å si, da dette er veldig inidividuelt. Så lenge du øker belastningen eller intensiteten, så vil du se progresjon. Derimot er det vanskelig å bedømme hva som er optimale reps/sett for din progresjon. Dette er noe du bare må lytte til kroppen. Personlig kjører jeg 5x5, eksplosivt i off season. Men det hender jeg f. eks hver 4. uke prøver ut litt plyometrisk styrke eller lignende. For å ta et klasikk eksempel, benken; jeg tar vell maks 120 der nå ,men målet er å ta 140 med samme kroppsvekt.Jeg veier 88kg og er 186 høy, så med andre ord, så har jeg ikke veldig mye muskelmasse(veide vell ca 80+ kg før jeg startet å trene noen år tilbake)? Er det "normalt" å kunne presse opp 140kg når man veier i underkant av 90kg og er relativt høy? Igjen, veldig inidividuelt. Du finner personer i 75kg klassen som kan presse opp underkant av 200kg, og du finner personer på 100kg som sliter med 70kg. Jeg ønsker nemlig ikke å bli større, siden jeg etter hvert skal satse en god del på kondis også og ønsker ikke å ha ekstra vekt å drasse på. Uansett, så er det mye råere å løfte mye i forhold til vekta si og ikke se ut som en "boler"=). Vi har alle forskjellige mål benkpress er en veldig teknikkbasert øvelse. Husker jeg leste et intervju med Dave Tate (en personlig trener), og han fortalte at han har trent unge personer i benkpress. Han justerte bare på teknikken dems, og noen uker senere hoppet dem opp 30kg+. Er litt redd for at jeg må trene isolasjons øvelser på skuldere og biceps for å kunne løfte mye mer i benken, noe jeg ikke ønsker. Jeg ønsker bare å trene basis øvelser og bli så sterk som mulig på den vekta jeg har nå. Er takknemlig hvis noen har noen forslag=) Personlig er jeg ikke så fan av isolasjonsøvelser. Men hvorfor i all verden drar du inn biceps her? Bare kjør på med militærpress på skuldrene, og bli vant til å løfte mye i knebøy og mark. Så skal du nok se at vekta øker. Jeg snuser og drekker nesten hver helg(blir sjelden sikkelig drita), vill dette ha en veldig negativ påvirking forresten? Når det gjelder alkohol så er ikke det bra for styrketrening nei. Alkohol kan bryte ned testosteron og øker konsentrasjonen av stresshormon. Og dettte kombinert over lenger tid, kan medføre til nedbryting av muskelmasse. En annen ting å huske på er at kroppen prøver å kvitte seg med alkohol raskest mulig, fordi det faktisk er en gift. Og da bruker kroppen store mengder vitaminer og mineraler på å gjennomføre dette. Og sist, men ikke minst, så dehydrerer det voldsomt og inneholder mye kalorier Lenke til kommentar
Knife Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Leste også hvis du vil løfte mye i benk må du trene øvre del av rygg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå