Gå til innhold

Støv under skjermen på HTC Hero, mulighet for å heve kjøpet?

tritrech

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte en HTC Hero fra Komplett.no, og jeg er strålende fornøyd utenom en ting. Etter få uker har det kommet ganske mye støv under skjermen. Det er et irritasjonsmoment siden jeg bruker den mye i dagslys, og da synes det ekstra godt. Det er veldig irriterende å se på skjermen når det er svart bakgrunn. Så jeg har sendt den inn for ca. 3 dager siden, så har ikke fått den tilbake enda. Jeg har også hørt flere med samme problemet.

Jeg kjøpte jo en ganske dyr telefon, nesten 5000,- da jeg kjøpte den. Da hadde jeg jo forventet mer enn det. Så personlig mener jeg at varen ikke leverer det den skal, da skjermen faktisk blir faktisk blir dårligere.

Spørsmålet er, hvis jeg må sende den inn tre ganger pga. det, vil jeg da få muligheten til å heve kjøpet? Jeg skal selvfølgelig prøve hvis det skjer to ganger til, men hva tror dere?

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor trur du støvet kommer fra?? Skal gi deg et hint; Bukselommer er noe av det mest støvfylte plassen du kan ha en mobiltelefon. De fleste telefoner er IKKE støvtette. Det finnes noen få IP54 telefoner på markedet, men etter det jeg vet så er ikke HTC Hero en av de. Så bli ikke overrasket om du må betale for å få fjernet støvet. Det er jo tross alt din egen feil at støvet har kommet dit.

Lenke til kommentar
Hvor trur du støvet kommer fra?? Skal gi deg et hint; Bukselommer er noe av det mest støvfylte plassen du kan ha en mobiltelefon. De fleste telefoner er IKKE støvtette. Det finnes noen få IP54 telefoner på markedet, men etter det jeg vet så er ikke HTC Hero en av de. Så bli ikke overrasket om du må betale for å få fjernet støvet. Det er jo tross alt din egen feil at støvet har kommet dit.

Hvordan kom du deg frem til at han har brukt bukselomma? Og på hvilket grunnlag sier du han er skyld i det før du vet hvordan den er brukt?

For ordens skyld tror jeg TS tar problemene litt på forskudd, la oss se hva verkstedet sier først. Er det produksjonsfeil/mangel, så vil flere innsendelser for samme feil kunne medføre hevingsrett, men det er ikke gitt før en vet hvordan telefonen er brukt feks.

Hvis det Flodec sier stemmer for din sak, så blir det ikke noe automatikk i at dette er mangel.

Lenke til kommentar

Telefonene er ikke full i støv når de kommer fra produksjon. TS sier selv at støvet har kommet på skjermen noen uker etter kjøp. HTC Hero er ikke støvtett etter det jeg vet. Men du har rett i at jeg ikke kan vite at TS har hatt den i bukselomma. Men TS har uansett hatt mobilen i et støvfullt miljø.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt den i lomma. Men jeg vasker jo buksene hver dag. Men la oss si at det kommer av det: Skal det komme så mye støv etter noen få uker. Da kommer ikke skjermen til å være synlig etter et år.

Men jeg får nå vente å se til jeg får den igjen.

Jeg burde kanskje legge til at da jeg fikk den satt skjermen allerede litt skjeft, og litt opphøyd i ene hjørnet. Men det var ikke noe jeg reagerte på før litt senere.

Men takk for innspill! :)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig med Flodec i at dette er noe man må forvente når man har telefonen i bukselomma eller andre støvfulle miljø.

Jeg har jobbet med salg av mobiler (og da mottak av mobiltelefoner til service) samt at jeg naturligvis har hatt noen mobiler selv opp gjennom årene.

En mobil skal ikke normalt få en masse støv under skjermen etter kort tids bruk, selv om den ligger i en bukselomme. Det er greit at de ikke er støvtette, men det er forskjell på at noe støv lurer seg under skjermen, og at det kommer så mye (og så store) støvkorn under skjermen at det blir skjemmende.

Jeg har ikke sett mange mobiltelefoner med støv under skjermen, verken av telefoner som har vært levert til service, eller blant venner og bekjentes telefoner. Mine mobiler ligger i en bukselomme, og ingen av de har hatt synlig støv under skjermen. Ingen av de har vært klassifisert som støvtette heller.

Eneste telefonen jeg kan huske som hadde skjemmende mye støv under skjermen, var til en tidligere kollega som hadde en telefon der hele dekselet på telefonen kunne tas av og byttes. Da var den naturligvis mye mindre støvtett enn vanlige telefoner. Men der var det jo bare å løfte av dekselet og blåse bort støvet.

HTC Hero er en så dyr telefon, at man må kunne forvente at den er skrudd sammen på en måte som i det minste vil forhindre at skjemmende mengder støv kommer under skjermen. At trådstarter har opplevd at skjermen satt skjevt, og at det var litt opphøyd i det ene hjørnet, kan tyde på at telefonen har vært skrudd sammen litt feil og at det har kommet inn mye større mengder støv enn det som er normalt.

Om støvet kommer tilbake to ganger, kan du sende et krav om å heve kjøpet, da de ikke har klart å fjerne årsaken til at støv i skjemmende mengder lurer seg under skjermen. Om forhandler og verksted går med på det, er en annen sak.

Lenke til kommentar

Anbefaler dere å lese

http://www.amobil.no/artikler/hva_taaler_e...bilen_din/67475

Lurer meg virkelig på hvilke kunder du har hatt Super8. For jeg jobber på et mobilverskted og ser støvete mobiltelefoner hver eneste dag. Kan hende jeg legger merke til det fordi jeg MÅ se etter støv. Men har også sett telefoner der pakninger har vært løse slik at støv har hatt lettere for å komme til.

Lenke til kommentar
Anbefaler dere å lese

http://www.amobil.no/artikler/hva_taaler_e...bilen_din/67475

Lurer meg virkelig på hvilke kunder du har hatt Super8. For jeg jobber på et mobilverskted og ser støvete mobiltelefoner hver eneste dag. Kan hende jeg legger merke til det fordi jeg MÅ se etter støv. Men har også sett telefoner der pakninger har vært løse slik at støv har hatt lettere for å komme til.

Nå snakker jeg om så mye støv at det oppleves som forstyrrende.

Det artikkelen sier, er at støv kan trenge under skjermen, ikke at det vil det. Jeg betviler imidlertid ikke at noe støv kommer inn i de fleste mobiler, men som sagt har jeg sett svært få mobiler som har hatt så store mengder støv under skjermen at det er skjemmende. Det er en forskjell på litt støv (det er det nok mange som har, uten at jeg har sett det) og så store mengder at det blir forstyrrende, slik trådstarter opplever.

Ettersom du ser etter støv, vil du selvsagt se det oftere enn det jeg gjorde, ettersom jeg ikke så spesifikt etter dette. Men man slo jo på telefonen, og prøvde den i tilfelle det var noe vi kunne fikse i butikken, og så aldri en mobil der som hadde så mye støv at det kan karakteriseres som "mye". Og hvis man ikke legger merke til støvet ved vanlig bruk, så vil jeg ikke si at det er noe å reagere på. I trådstarters tilfelle, er det i følge han så mye støv at det er skjemmende.

Når vi snakker om løse pakninger... det må vel dekkes av garanti. Og ettersom du har sett dette, så må det da være en fordel for trådstarter å sende telefonen inn og hevde garantisak da dette meget mulig er tilfellet i denne saken. Så å skrive "det er jo tross alt din egen feil at støvet har kommet dit" blir feil da du selv sier at det kan komme av løse pakninger.

Lenke til kommentar
Når vi snakker om løse pakninger... det må vel dekkes av garanti. Og ettersom du har sett dette, så må det da være en fordel for trådstarter å sende telefonen inn og hevde garantisak da dette meget mulig er tilfellet i denne saken. Så å skrive "det er jo tross alt din egen feil at støvet har kommet dit" blir feil da du selv sier at det kan komme av løse pakninger.

Du har rett. Men i løpet av de ca 10 årene jeg har reparert mobiler så har jeg vel sett kanskje 10 tilfeller av løse pakninger. Men det kan hende verkstedet fjerner støvet uansett bare for å være snill, men jeg blir ikke overrasket om TS må betale. For det er ikke noe som normalt dekkes på garanti. Forbrukerkjøpsloven derimot åpner jo opp for tolkninger av en annen verden og overser ofte det som heter sunn fornuft. Så det forundrer meg ikke om forventninger til et ikke-støv-tett-produkt i prisklassen 5 tusen kunne blitt omgjort til burde-tåle-støv-produkt av jurister.

OT: Synes det er litt fortvilende når man skal være snill med brukeren og så fjerner man støvet (som han ikke har klaget på) for så å bli beskyldt for å ha stripet opp skjermen hans. Striper han tidligere ikke har kunnet sett pga all støvet som nå er blåst vekk.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt den i lomma. Men jeg vasker jo buksene hver dag. Men la oss si at det kommer av det: Skal det komme så mye støv etter noen få uker. Da kommer ikke skjermen til å være synlig etter et år.

Vasker du buksene dine hver dag? Da blir de vel rimelig slitt. :)

Litt OT, men det at man vasker tøyet gjør det ikke støvfritt. Det du ser som støv sannsynligvis lo fra bukselommen, altså små tekstilrester som løsner fra selve stoffet i lommen. Hvis du har tørketrommel, ta en kikk på filteret etter bruk, så skjønner du hva jeg mener.

Alle telefonene jeg har hatt før, har fått en del støv (eller bukse-lo) under skjermen etter en tid. Nå har jeg en E66 hvor det fulgte med et "futteral", der er problemet noe mindre.

Om det er tale om en mangel i denne konkrete saken har jeg dog ingen formeninger om.

Lenke til kommentar
Forbrukerkjøpsloven derimot åpner jo opp for tolkninger av en annen verden og overser ofte det som heter sunn fornuft. Så det forundrer meg ikke om forventninger til et ikke-støv-tett-produkt i prisklassen 5 tusen kunne blitt omgjort til burde-tåle-støv-produkt av jurister.

Tror ikke det finnes en jurist i verden som ville finne på å forandre et "ikke-støv-tett" produkt til et "burde-tåle-støv" produkt.

Derimot tror jeg det er flere jurister som vil reagere på at et produkt ikke tåler normal bruk. Hvis ikke en mobiltelefon kan ligge i lomma hvordan kan den være mobil da?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt problem med støv under skjermen på mine telefoner, så i alle tilfeller er dette en mangel fra mitt ståsted. Heve kjøpet av den grunn? Nei, det tror jeg ikke..

Er selvfølgelig en grense for hvor mye støv det kan være da, alt utover det vanlige kan selvfølgelig ikke ses på som en mangel på produktet, men en brukerfeil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...