Gå til innhold

Skipselektriker i Sjøforsvaret!

SeaChest

Anbefalte innlegg

Fikk i går innkallelse til militæret, sjøforsvaret!

Innen jeg skal inn kommer jeg til å være ferdig utdannet skipselektriker (med fagbrev og papir for å jobbe på høyspentanlegg)! Er det noen som har noen tips/erfaringer om hvordan jeg bør legge opp tjenesten min? Noen som har kontroll på muligheter og lønnsnivå som skipselektriker i forsvaret??

Har hørt rykter om at en kan mønstre som Grenader, etter endt rekrutt, og jobbe som elektriker på et skip! Da vil lønnen ligge på ca 23 000 i mnd! Noen som kan bekrefte/avkrefte dette??

Takknemlig for ALLE svar og innspille!!

TAKK!! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

etter endt fgt vil du kunne verve deg som matros, og ikke grenader. graden grenader gjelder luft (Edit: og hær). uansett om du vil få 23 000 i mnd eller ikke, er dette en lav mnd lønn for skipselektrikker i forhold til tilsvarende stilling på sivilt fartøy.

Hvordan du bør legge opp tjenesten trenger du ikke å tenke så mye på...du vil garantert havne på fartøy så lenge helseprofil, 3000meter og sikkerhetsklarering er i orden. det du kan tenke på er hvilket fartøy du ønsker å tjenestegjøre på. kystvakt er det eneste som har turnusordning (6:3 ytre og 4:2 indre). men her vil du kun gå som elektrikker asistent pga trikkerstillinger som oftest er sivilt. dersom du søker deg til kongeskipet vil du kanskje kunne gå som elektrikker offiser og ha 2 elektrikker assistenter under deg. du vil da også få kvartermester som grad.

Bit tenna sammen og hat deg igjennom rekrutten, så får du nok en fin tjeneste etterhvert. ubåtene er nok også veldig lystne på deg, men du er nok ikke så lysten på ubåt...

Endret av kurko
Lenke til kommentar
Lønnen skal jeg ikke si eksakt, men grunnlønn er lav, mens seilingstillegget er bra. Så hvis du f.eks havner på et skip som har mange seilingsdøgn vil du få en god lønn. Men det er vel strengt tatt ikke så mange fartøy igjen.

Og da er det vell kanskje lurt å være obs på at pensjonen er utregnet fra grunnhyre, og dermed kan bli noe lavere enn forventet...men det er jo langt frem i tid:)

Lenke til kommentar

Spørs hvordan du ser for deg fremtiden. Jeg har fagbrev gr.L og angrer som ei bikkje at jeg ikke søkte befalsskolen istedenfor å gå inn i førstegangstjenesten. Nå sitter jeg og funderer på ingeniørutdanning i forsvaret som betyr at jeg må tilbake på 14ukers befalsutdanning derav 12uker på Christian Radick.

Du vil garantert 100% sikkert ikke bli plassert i noen offisers posisjon uten å være vervet eller ha befalsstilling. Er ikke NAV heller (selv om man undres til tider)

Lenke til kommentar

Tror minefartøy eller fregatt, eller kanskje ubåt, er veien å gå om du ønsker en karriere etter endt førstegangstjeneste.

Som nevnt tidligere blir du matros, er dog litt usikker på hvor mye en kan tjene som elektriker mtp hvilke vakter de har. Men kommer du på en av de type fartøy kommer du til å få seile mye, og seiling=cash.

Ser også folk nevner at du må klare 3000m på natokravet på usle 14.45m, tull. Folk med fagbrev trenger ikke å tenke på dette. Forsvaret har ett alt for stort behov for folk med fagbrev.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar!

Er det berre kongeskipet en kan gå som KVM ASP på, eller? Har et lite indre ønske om kanskje å få tjenestegjøre på en fregatt i Nansen-klassen eller noe lignende! Gjerne i Adenbukta! Noen som tror det kan være mulig som elektriker, eller bør eg velge en annen vei for å komme meg på noe sånnt?

SeaChest

Lenke til kommentar
Takk for mange gode svar!

Er det berre kongeskipet en kan gå som KVM ASP på, eller? Har et lite indre ønske om kanskje å få tjenestegjøre på en fregatt i Nansen-klassen eller noe lignende! Gjerne i Adenbukta! Noen som tror det kan være mulig som elektriker, eller bør eg velge en annen vei for å komme meg på noe sånnt?

SeaChest

Blodkvart blir vel man om man er i førstegangstjeneste. Der jeg var, var det båtsmannen som var det. Og etter 1 år ville han få gullstripa uansett befalsskole, skulle han videre opp i systemet så måtte det skole til.

Angående fregattene så går de normalt i rotasjon om de er i den stående nato-styrken. Spesialoperasjoner ala Aden er vel mer flaks om båten er operasjons/sjødyktig i øyeblikket.

http://www.mil.no/sjo/skoler/start/ssk_fgtj/etter/

Verving

Hva er en vervet

En vervet er en spesialist innenfor et spesifikt fagområde som oppfyller følgende krav:

skal ha gjennomført førstegangstjeneste

sikkerhetsklarert (krever god vandel)

bestått fysisk test for menige

innen enkelte områder kreves fagbrev (eks. kokk og matros) eller spesialist utdanning ila førstgangstjenesten (samband)

Anbefaling fra avdelingen

Hva kan du verve deg som?

I alt finner en vervet personell innen mange områder, blant annet:

Kystjeger

Minedykker

Marinejeger

Kokk

Takkel

Samband

Operasjonsromstjeneste

Våpenteknisk

Sanitet

Maskin

Elektro

Hvordan verver jeg meg

For å skrive kontrakt og bli vervet kan du ta kontakt med avdelingens personelloffiser eller

FID/HRM Sjø

Postboks 24 Haakonsvern

5886 Bergen

For operative jobber,

tlf: 55 50 48 16

for skipstekniske jobber,

tlf: 55 50 48 77

for våpentekniske jobber,

tlf: 55 50 48 43

for forvaltningsjobber (forsyning, forpleining, administrasjon, idrett og sanitet),

tlf: 55 50 48 78

http://www.mil.no/sjo/skoler/start/ssk_fgtj/muligheter/

Internasjonal tjeneste

Det er ikke mulig å søke seg direkte til internasjonal tjeneste under førstegangstjenesten.

Deltakelsen i Forsvarets innsatsstyrke / sjø skjer avdelingsvis og de ulike fartøyene og kommandoene roterer i henhold til operativt nivå.

Dersom du ønsker å gjennomføre førstegangstjenesten i et maritim internasjonalt oppdrag, må du derfor søke deg til avdelinger som er stående i innsatsstyrken. Mer opplysninger om dette får du på informasjonsdagen på rekruttskolen.

Marinen har til enhver tid en MTB-skvadron, en fregatt, en ubåt, et støttefartøy, et minerydderfartøy, en minedykkertropp og marinejegerkommandoen så topp trente at de er klare til å delta i Forsvarets innsatsstyrke/ sjø dersom oppdraget skulle komme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...