Jurist Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Så kommer da uenigheten om hvem som er de dårlige sjåførene... Yes. Slik jeg ser det, er det to hovedgrupper av dårlige/uskikkede sjåfører: dem som mangler kunnskap/ferdigheter og dem som mangler (riktige) holdninger, uten å gå mer i detalj på det akkurat nå. I sakens anledning er det verdt å merke seg at mange av dem som mener at de har mye av det første (ferdigheter), ofte mangler riktige holdninger... Endret 14. november 2009 av Jurist Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Så kommer da uenigheten om hvem som er de dårlige sjåførene... Yes. Slik jeg ser det, er det to hovedgrupper av dårlige/uskikkede sjåfører: dem som mangler kunnskap/ferdigheter og dem som mangler (riktige) holdninger, uten å gå mer i detalj på det akkurat nå. I sakens anledning er det verdt å merke seg at mange av dem som mener at de har mye av det første (ferdigheter), ofte mangler riktige holdninger... Det skal også kommenteres at det er flere grupper av personer med dårlige holdninger, og alle sammen mener at alle andre har dårlige holdninger. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 (endret) Så kommer da uenigheten om hvem som er de dårlige sjåførene... I den kategorien kommer sikkert jeg. Jeg har mistet førerretten 3 ganger à 3mnd de siste 15 årene. Så da er det sikkert noe galt med holdningene mine. (De siste 10 årene har jeg forresten kjørt ca 11.500 - 12.000 km i måneden relatert til jobb, pluss privatkjøring.) Edit: Glemte å nevne at jeg har noen fartsbøter uten førerkortbeslag også... Endret 14. november 2009 av Autofil Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Så kommer da uenigheten om hvem som er de dårlige sjåførene... I den kategorien kommer sikkert jeg. Jeg har mistet førerretten 3 ganger à 3mnd de siste 15 årene. Så da er det sikkert noe galt med holdningene mine. (De siste 10 årene har jeg forresten kjørt ca 11.500 - 12.000 km i måneden relatert til jobb, pluss privatkjøring.) Edit: Glemte å nevne at jeg har noen fartsbøter uten førerkortbeslag også... Det er ikke nødvendigvis noe galt med holdningene, slik jeg ser det, men i mine øyne er det noe galt med vurderingene dine. Jeg kjører så godt som konsekvent for fort, gjerne tett oppunder beslagsgrensa på motorveien, fordi jeg ikke føler at fartsgrensa harmonerer med veistandarden. Jeg kjører imidlertid ikke så fort at jeg risikerer å miste lappen, for det er ikke verdt det for min del. Det er også verdt å gjøre seg noen tanker om tid og sted. Selv om jeg kjører som jeg gjør, har jeg aldri fått noe forenklet forelegg, for jeg bruker litt energi på å finne ut hvor politiet pleier å ha fartskontroll og jeg ser meg alltid om etter sivilbiler f.eks. når jeg kjører forbi. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 DER traff du spikeren på hodet! Det er det alle forsøker å si, men det virker som om enkelte ikke ser skogen for bare trær. Få ut de dårlige sjåførene, herunder styrke opplæringen, er helt nødvendig for å få ned antall ulykker og vurdere å øke fartsgrensene der veien tillater det. Jessør. Men, hvor mange er det som sier dette? Og hvor mange er det som bare går rundt og gauler om "høyere fartsgrenser nå!! Vi bor i et tullete idiotland!" Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 (endret) DER traff du spikeren på hodet! Det er det alle forsøker å si, men det virker som om enkelte ikke ser skogen for bare trær. Få ut de dårlige sjåførene, herunder styrke opplæringen, er helt nødvendig for å få ned antall ulykker og vurdere å øke fartsgrensene der veien tillater det. Jessør. Men, hvor mange er det som sier dette? Og hvor mange er det som bare går rundt og gauler om "høyere fartsgrenser nå!! Vi bor i et tullete idiotland!" Det er for meg uinteressant hva andre måtte mene. Det er jeg som bestemmer! Muahahahahahahahaha *ond latter* Nok om det. Det er nok færre som sier som meg enn vi begge skulle ønske, men likevel flere enn du sannsynligvis tror. Hehe... "Tullinger som gauler" er det alltid mange av, uansett sak. Det er jo uansett ikke VEEELDIG spennende hva folk på et diskusjonsforum mener, det som teller er hva Statens vegvesen, Vegdirektoratet, Samferdselsdepartementet osv mener, herunder hva som må til for at de skal endre mening. EDIT: Måtte forklare litt. Endret 14. november 2009 av Jurist Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Nok om det. Det er nok færre enn vi begge skulle ønske, men likevel flere enn du sannsynligvis tror. Hehe... Det er jo uansett ikke VEEELDIG spennende hva folk på et diskusjonsforum mener, det som teller er hva Statens vegvesen, Vegdirektoratet, Samferdselsdepartementet osv mener, herunder hva som må til for at de skal endre mening. Får jeg foreslå en rask distansering fra tullingene som gauler "Høyere fartsgrenser NÅ!" ? Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Nok om det. Det er nok færre enn vi begge skulle ønske, men likevel flere enn du sannsynligvis tror. Hehe... Det er jo uansett ikke VEEELDIG spennende hva folk på et diskusjonsforum mener, det som teller er hva Statens vegvesen, Vegdirektoratet, Samferdselsdepartementet osv mener, herunder hva som må til for at de skal endre mening. Får jeg foreslå en rask distansering fra tullingene som gauler "Høyere fartsgrenser NÅ!" ? Gjerne det. Distansering fra tullinger som gauler er generelt en god ting. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 http://e24.no/makro-og-politikk/article3373153.ece Slenger inn denne som en liten brannfakkel hva angår opprustning av veiene. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Om jeg husker riktig, sa den artikkelen "bare" at folk ikke nødvendigvis kom til å kjøre like mye for fort om fartsgrensa økte, og det er greit nok det. Mulig jeg kobler feil nå. Uansett ble jeg sittende å søke litt rundt i går, da jeg finner dette temaet interessant. Blant annet fant jeg en artikkel fra USA der man så på resultatene av å øke fartsgrensen fra 30 til 35 MPH. Utrolig irriterende at jeg ikke finner denne igjen nå, dermed fremstår jeg lite troverdig, ser den. Jeg skal lete litt videre for å se om jeg kan finne en link. Poenget var at man hadde en reduksjon på 38 % i antallet fartsovertredelser, noe som viste at selv en liten økning har en effekt når det kommer til respekt for logiske fartsgrenser. Kjære deg, jeg er ikke dum Antallet ulykker i seg selv er sånn sett fullstendig irrelevant, en må som du sier se på andeler. Jeg har lest litt statistikk, og det er fristende å prøve seg på litt utregninger. Litt dårlig tid til det just nu uansett. Jeg hadde igrunn ikke regnet med at du var dum, men det er uansett greit å få på plass visse forutsetninger. Jeg fant også noen tall fra USA på antall trafikkofre på denne siden som jeg regnet litt prosenter på, og fikk da et noe høyere tall en det norske, som forventet. Trafikken i USA er massiv i forhold til Norge. Helt enig, hvis en utelukkende skal sammenlikne veiene og fartsgrensene våre med andre lands veier og fartsgrenser. Dyre konsulenter sier det du betaler dem for å si, i all hovedsak. En dyr konsulent betalt av Trygg Trafikk eller trafikkskaddes forening vil sannsynligvis kunne fortelle noe annet enn en dyr konsulent betalt av Transportbedriftenes Landsforening. Det må sånn sett være mer enn kun veistandard og fartsgrenser som ligger til grunn når en sammenlikner oss med andre land. Jeg prøvde meg et par dager på noen småveier rundt Haag og Leidschendam i Holland, og mente bestemt å oppleve en helt annen kjørekultur enn jeg opplever her på berget. En helt annen type høflighet og tålmodighet. Det kan godt hende de fint greier å samarbeide langs veien der nede i 130 km/t, men det trenger overhodet ikke å automatisk bety at nordmenn generelt kan greie det. Angående konsulentene er jeg enig til en viss grad. Det er klart at de blir påvirket den ene eller andre veien av sin oppdragsgiver, men det vil først og fremst komme av at oppdragsgiveren selvsagt bestiller en undersøkelse som er vinklet riktig sett fra deres synspunkter. De aller fleste serisøse konsulentbyråer vil aldri legge skjul på noe de har funnet for å bildgjøre sin oppdragsgiver, det ville være det samme som å legge ned hele byrået. De lever tross alt av å finne sannheten. Ja, jeg er helt enig med deg i at kun veistandard og fartsgrenser er et for dårlig sammenligningsgrunnlag. Nordmenn har i mange sammenhenger usunn oppførsel i trafikken, se bare på dem som ligger og svever i venstrefila langt under fartsgrensen. Her er det likevel et paradoks at jeg sjelden har sett dette på veier med 100-sone. Det er akkurat som at folk skjerper seg når fartsgrensen øker, og ikke lenger surrer rundt i sin egen verden på veiene. Min erfaring her, som selvsagt ikke har noen som helst form for empirisk støtte, tilsier derfor at økt fartsgrense virker skjerpende på sjåføerer. Jeg vil gjerne formulere en hypotese, da det strengt tatt er det eneste man kan gjøre på nåværende stadie uten å tråkke i flere metodiske feller. Den er som følgende: "Økte fartsgrenser skjerper bilførere, og fører derfor igjen til færre ulykker gitt at fartsgrensen på den aktuelle strekning er relevant i sine omgivelser, og derfor høster respekt blant de samme bilførerne." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå