Gå til innhold

Samletråd - sitater om fotografering

Anbefalte innlegg

I forbindelse med fotoboken (vi har ikke gitt opp enda), så trenger jeg noen gode sitater om foto.

Men gode/morsomme/tankefulle sitater er jo noe alle har glede av; så derfor starter jeg en tråd rundt tema. Norsk, engleks, svensk og andre språk er ingen problem.

Et eksempel:

There is nothing worse than a sharp photograph of a fuzzy concept.

-Ansel Adams

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Det ekke verdt å dø for et bilde!"

Torbjørn Grønning, på blanding av lillesandsdialekt og Oslo-Øst-sosiolekt.

Men fra spøk til banan.

"Dine fjorten tusen første bilder er dine desidert verste."

Cartier-Bresson

"Mens du arbeider må du være sikker på at du har fått med deg alt, at du har fanget alle øyeblikk. Etterpå er det for sent."

Cartier-Bresson

"Portretter det vanskeligste jeg vet. Du må prøve å få kameraet ditt mellom motivets skjorte og hud."

Cartier-Bresson

"Fotografiet i seg selv interesserer meg ikke, jeg vil bare fange en liten del av virkeligheten."

Cartier-Bresson

"Jeg håper virkelig at jeg slipper å være en krigsfotograf så lenge jeg lever."

Robert Capa

"Det er ikke nok å ha talent. Du bør også være ungarsk."

Robert Capa

Det jeg gadd å rote frem akkurat nå. :)

Lenke til kommentar

Boken trenger et par Ken Rockwell-sitater. Mannen er jo tross alt vår store ledestjerne (er han ikke?):

These men (and they are all men) have no interest in art or photography because they have no souls. Lacking souls they cannot express imagination or feeling, which is why their images, if they ever bother to make any, suck.

Does poring over a microscope analyzing test images have anything to do with photographing a Joshua tree at dawn? Of course not. Even worse, time wasted concentrating on tests is time not spent learning useful aspects of photography and certainly time that could have been better spent actually photographing. Test just enough to know what your gear can do, and then get on with real photography.

...også ett fra Diane Arbus:

It's important to take bad pictures. It's the bad ones that have to do with what you've never done before. They can make you recognize something you hadn't seen in a way that will make you recognize it when you see it again.

Lenke til kommentar

Vi må helt klart ha noe tragisk noe fra Ken Rockwell. Hva med:

Never use a backpack; you can't shoot out of them and they carry too much. Backpacks are popular with newcomers and make a lot of money for bag makers, but experienced shooters don't use backpacks. - Ken Rockwell

Og deretter et sånt et:

"For every 10 shots that Ken Rockwell takes, 11 are keepers." - Ken Rockwell Facts

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Syns denne fra Simon var veldig god :p

"Det var ikke så enkelt å ta bilder før. Når du hadde brukt alt for mye tid i alt for dårlig lys på å få et bilde du var fornøyd med, så var du også fornøyd. Selv om det egentlig bare var et teit stearinlys."

Lenke til kommentar

Eit til frå Ansel Adams, henta her:

«I have often thought that if photography were difficult in the true sense of the term -- meaning that the creation of a simple photograph would entail as much time and effort as the production of a good watercolor or etching -- there would be a vast improvement in total output. The sheer ease with which we can produce a superficial image often leads to creative disaster.»

Lenke til kommentar

Så lenge jeg har brukt Opera Notes funksjonen sammen med Link har jeg lagret sitater jeg har funnet på ymse plasser. Går over historikken min nå og slenger inn de jeg mener er kurante og gode.

When you photograph people in colour you photograph their clothes. But when you photograph people in B&W, you photograph their souls! ~Ted Grant

I think a photography class should be a requirement in all educational programs because it makes you see the world rather than just look at it. ~Author Unknown

Every time someone tells me how sharp my photos are, I assume that it isn't a very interesting photograph. If it were, they would have more to say. ~Author Unknown

One photo out of focus is a mistake, ten photo out of focus are an experimentation, one hundred photo out of focus are a style. ~Author Unknown

Twelve significant photographs in any one year is a good crop. - Ansel Adams

A true photograph need not be explained, nor can it be contained in words. - Ansel Adams

Beauty is all around you, but photoshop helps - Gordon McBryde

"People say photographs don't lie, mine do! If you want reality, take the bus!"

David LaChapelle

"Only photographers who can’t photograph have to sit in front of photoshop for hours."

Ehm.. ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...