aldrimerforum Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Da jeg kjøpte min Macbook Pro i dag, fikk jeg vite at hvis jeg oppgraderer RAM / harddisk selv, så mister jeg garantien. Dette er ganske sykt, syns jeg, spesielt med tanke på de ville RAM-prisene som Apple har. Da jeg spurte om hvordan de kunne vite at jeg hadde oppgradert selv, fikk jeg vite at de kunne se at det hadde vært åpnet / at man kunne se på maskinhistorien om hilke hardwareendringer som har blitt gjort.. Kan noen bekrefte dette? Hva er normalt i Mac-miljøet å gjøre i forhold til dette? Endret 6. november 2009 av TorgeirS Lenke til kommentar
phax Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Har jeg aldri hørt om før, men skal ikke si noe sikkert.. Er jo veldig vanlig at folk oppgraderer både minne og harddisk. Apple har jo tilogmed en guide på nettsiden sin om hvordan man bytter minne. Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 dette var Eplehuset i Trondheim sentrum.. Han sa det klart og tydelig at hvis jeg selv installerte ram, så ville det ødelegge garantien. Lenke til kommentar
phax Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Vel, de burde jo vite. Men kan jo hende at det var et salgstriks for å få deg til å kjøpe det der heller. Sikkert noen her som kan svare bedre enn meg! Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 håper det, for dette er ganske hårreisende! Har egentlig lyst å sette inn Intel SSD etter hvert òg. Håper virkelig ikke det er slik at det er andre vilkår på Eplehuset enn på Apple.no. De har iallefall samme priser. Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Dette stemmer, men skal du oppgradere ram så kjøper du ikke fra Apple! Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 (endret) Dette stemmer, men skal du oppgradere ram så kjøper du ikke fra Apple! hva betyr det? jeg vil da ikke miste garantien? Endret 7. november 2009 av TorgeirS Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Jo det vil du, men det er så himla dyrt hvis du kjøper fra Apple. Men hvis du ikke vil miste garantien så må du vel det ... Lenke til kommentar
Arne Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Hva mener dere med garantien? At reklamasjonsretten ikke gjelder lenger plutselig fordi dere har satt inn mer minne? Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 Synes denne saken må oppklares.. Er jo meget rart at Apple legger ut instruksjoner på å sette inn RAM hvis man mister garantien/reklamsjonsrett ved å følge den. Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 ok, da har jeg vært på Eplehuset igjen, og snakket med en annen ansatt. Har fått bekreftet at man IKKE mister garantien ved å bytte ram / harddisk selv. skulle bare mangle. Lenke til kommentar
Løve Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Mener at det er slik at man ikke mister reklamasjonsretten ved slike oppgraderinger som det er ment at man skal kunne gjøre selv, f.eks. oppgradere RAM og harddisk. Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Uansett er det jo lett å sjå om det er ein annan ram enn den orginale som maskinen vart levert med. Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 som sagt. man mister IKKE garantien ved å bytte ram selv. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 håper det, for dette er ganske hårreisende! Har egentlig lyst å sette inn Intel SSD etter hvert òg. Håper virkelig ikke det er slik at det er andre vilkår på Eplehuset enn på Apple.no. De har iallefall samme priser. Litt off-topic, men jeg har Intel SSD i min, og den er sykt rask! Anbefales! Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Apple fjerner ingen garanti om man skifter Harddisk/ RAM selv. Men selvfølgelig, hvis feilen kan spores tilbake til dårlig ram så har man heller ingen krav mot Apple. Derimot kan man ha krav mot vedkommende man kjøpte ramen av. Med unibody så er det jo simpelt å skifte både ram og harddisk, bare noen skruer under og man har fått direkte tilgang. Det er forresten vanlig (var ihvertfall) at reservedeler koster skjorta. 800 spenn skulle compaq ha i sin tid for en diskettstasjon (da kostet de rundt 1- 200 på nettet). Og 500 for en på bryter. Siden reklamasjon og garanti var ute, så kjøpte jeg et billigkabinett og kastet alt inn der. Måtte modifiseres litt, men det fungerte for vedkommende som jeg hjalp ihvertfall. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 For de som ikke kan jussen sin, så gjelder ikke vilkår som gjør noe dårligere for kunden, uansett hva kundeavtalen sier. Da er det bare å ta opp lovsamlinga, og finne aktuelle lover, dersom du må stå på din sak. Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Uansett, så har vel faktisk samtlige maskiner hos Apple muligheten til å oppgradere ram selv, uten at garantien ryker. Hva harddisk angår, så kan du fint bytte i MacBook og MacBook Pro uten at garantien ryker. I Mac Mini er det værre, men er relativt sikker på at den faller under samme kategori som overnevnte. Selv har jeg jobbet i butikken på Solsiden (før de fikk en ekstra, ny butikk i Midtbyen), og jeg må si meg skuffet over kompetansen (som jeg hører om første gang her), da vedkommende helt klart ikke har hatt snøring på hva han/hun har snakket om. Ellers er det greit at ansatt nummer to sier det rette, men slik skal det ikke være! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå