Ragglefanten Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 hei jeg tenker på og bestille noe krutt ifra http://www.basspro.com/webapp/wcs/stores/s...010000_425-10-2 men jeg har ikke våpen prøven eller tilatelse til og eie krut så jeg lurer på om det er lov til og bestile det skall lage litt bomber eller kommer det bare til og bli trøbbel med tollen Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Glem det. Det er ikke bare bare å innføre krutt til Norges lands. Tar jeg ikke helt feil må du ha en tillatelse som våpenimportør. Og i våpenloven §23 og §24 finner man det; § 23. Den som vil innføre eller utføre skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, må ha tillatelse fra vedkommende departement. Tillatelsen skal angi varens art og mengde og gjelde for et bestemt tidsrom. Fristen kan etter søknad forlenges. Kongen kan nedlegge forbud mot å innføre eller utføre våpen eller liknende som ikke faller inn under § 1. Endret ved lov 23 juni 1978 nr. 69. § 24. Innførselstillatelse kan bare gis den som har bevilling til å drive handel med skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon eller som kan drive handel med ammunisjon etter § 16 fjerde ledd. Innførselstillatelse kan også gis den som kan tilvirke skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon etter § 20 og den som etter lov om eksplosive varer1 § 17 eller § 18 annet ledd kan tilvirke ammunisjon til forsøk. Gjelder det inførsel bare til eget bruk, kan tillatelse likevel gis den som fyller vilkårene etter § 7 eller § 13. Bestemmelsene om våpenkort gjelder også for våpen innført i medhold av annet ledd. Endret ved lov 14 juni 1974 nr. 39. 1 Lov 14 juni 1974 nr. 39 er, unntatt for Svalbard, opphevet ved lov 14 juni 2002 nr. 20 (brann- og eksplosjonsvernloven). Hele loven finnes her! Endret 6. november 2009 av Fisk1 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Er det bare jeg som blir noe skeptisk når en som verken har jegerprøven eller annen grunn til å eie krutt plutselig skal kjøpe krutt og lage bomber? Lenke til kommentar
Ragglefanten Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 Er det bare jeg som blir noe skeptisk når en som verken har jegerprøven eller annen grunn til å eie krutt plutselig skal kjøpe krutt og lage bomber? HAHA men er jo liksom ikke med i noe terror orginasjon heller da lager bare små bomber Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Ja lag ikke større bomber enn at mere enn 3 - 4 fingre forvinner i ett smell. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Kruttet du får hos våpenforhandler er ikke egnet for kinaputter fordi den brenner altfor tregt, det er da krutt for hjemmelading av rifle og pistol. Har man våpentillatelse kan man erverve krutt for hjemmelading. Endret 8. november 2009 av SLIguy Lenke til kommentar
-=CH=- Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 En kan bare glemme og bestille hele greia uansett, er ikke lov og sende ammunisjon eller krutt i posten. I tilleg som SLIguy sier, det brenner alt for tregt til og funke til det du skal bruke det til, det du skal ha er ett mye tynnere stoff som blir beslaglagt i det sekundet det kommer innom tollen, dette stoffet selges ikke i norge og er da ingen vits at jeg forteller hva det er og hvor du kan få tak i det Lenke til kommentar
Ragglefanten Skrevet 24. november 2009 Forfatter Del Skrevet 24. november 2009 ja men fikk laget meg litt flash powder nå da :!: Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Det beste for deg er å ikke drive med slikt. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 ja men fikk laget meg litt flash powder nå da :!: Gratulerer. Pass hender og fingre (og alle andre kroppsdeler for øvrig). Det er kjedelig å bli blind eller døv fordi du var litt ivrig på hobbybasis... Er du veldig interessert i alt som eksploderer, så utdann deg til å få en jobb innen for et felt hvor du kan jobbe lovlig med det. F.eks sprengningsbas i bygge- / rivebransjen, forsvaret, eller noe lignende. Lykke til og vær forsiktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå