danielwp Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) EDIT: Se min 5. post for hva jeg trenger hjelp til... ------------- - Jeg har Antech Sonata ||| tower+500w psu. - Jeg har også disker/dvd/OS og de to viftene som fører med til tower. - Jeg vil ha en bra spill-pc, grafikken er 1 prioritet for meg. Endret 7. november 2009 av danielwp Lenke til kommentar
Osse Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 (endret) Siden vi bygger for Crossfire senere og her med 5850. Nå sier altis Toms at det ikke er store forskjellen mellom 8x8 og 16x16, og i syntestiske tester er det heller ikke det, men nå har flere brukere konstatert at mellom 1366 plattformen med 16x16 og 1156 med 8x8 så er det store forskjeller på crossfire av 5870, opp til 18% i crysis. Den nye revisjon av phii 965 klokker bedre enn den gamle, og I disse 3 spill i allefall yter phii 965 noe bedre enn i7-950. Og siden du skal gå til crossfire av 5850 senere, så vil jeg nok ha sedd etter hovedkort med 790fx chipset som har 16x16 ved crossfire, mot 8x8 på 790x og 790gx chipsettet. Endret 7. november 2009 av Osse Lenke til kommentar
danielwp Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 @Osse; Takk for innspill.. Vil bare presisere at hef ikke har bestemt meg for noen ting, selv om jeg satt opp noen forslag. 5850 med mulighet for senere CF, virket bare som et godt valg uansett CPU/HK. Om noen mener jeg bør velge annet GPU er det bare å komme med forslag.. Så du mener jeg bør gå for AMD 965? Har du noe konkret forslag til HK/minne fra en av butikkene jeg nevnte? - Glemte å si at jeg ikke har drevet med klokking før, om det trengs i betrakningene.. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Det kommer ann på om du skal gå for crossfire senere hvilken cpu du skal gå for. med litt kutt her og der får du rom for singel 5870 innenfor den prisramma, dog må du da ofre crossfirestøtte. Lenke til kommentar
danielwp Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 Det kommer ann på om du skal gå for crossfire senere hvilken cpu du skal gå for. med litt kutt her og der får du rom for singel 5870 innenfor den prisramma, dog må du da ofre crossfirestøtte. Som sagt så er jeg villig til å gå litt opp i pris, men jeg er usikker på om jeg bør gå for 5870. Er ikke sikker på at jeg får ett eller to sånne kort inn i kabinettet mitt, og om strømforsyning/vifter holder. I tillegg så er det et must med crossfire støtte, helst 16x16. Jeg tenker og at om jeg er veldig fornøyd med grafikken på 5850 (har aldri hatt bedre enn 8800gs... hehe), så kommer jeg sikkert til å vente en stund med å oppgradere, og da kan det jo hende det har kommet bedre løsninger. Så jeg har vel bestemt med 95% for 5850.. Det er på CPU/HK jeg sliter med å bestemme meg, og når det er gjort må jeg finne kompatibelt minne... Er det noen som har noen konkrete forslag fra Amentio/Datakjeden? Lenke til kommentar
Osse Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Nå er det ca 2 år til neste store oppgradering av gpu hos AMD, og det er vel ikke usansynlig at den oppgraderinga vil være like stor som oppgradringa på toppkorta nå. Om 2 år kommer også ny cpu arkitektur fra AMD, og det samme skjer nok hos Intel. Singel 5870 vil gå på din psu, men verken dobbel 5850 eller dobbel 5870 vil gå, tja kanskje dobbel 5850, men det er da helt på grensa, antech psu er jo en god psu. Forskjellen i det å bygge for crossfire og her sørege for at en har full 16x16 hovedkort mot et hk med kune 1 x pcie 16 er faktisk ca 6-700 kr, og derfor alene vil gi rom for 5870 i stede for 5850. Slik at det gir deg noe å tenkje på. Men i seg selv er jo 1 x 5870 nesten overkill i de fleste spill på en skjerm, så såfremst du ikke tenker å gå for eyefinity oppsett så burde jo faktisk 1 x 5870 holde, og vel om 2 år så er nok 5870 et midragne/lowend kort. Forskjellen er også på hvilken cpu du trenger, med f.eks 2 x 58xx ja da trenger du en råere cpu og hver mgz du kan tyne ut av cpu'en for maks resultat, med singel 5870 vil f. eks en lett overklokket phenom II 955 få maks ut av kortet. Lenke til kommentar
danielwp Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 (endret) Du har mye gode innspill Osse. Så nå har jeg vel ombestemt meg for 14. gang!! Jeg dropper CF støtte og kjører på med et 5870. Får kutte litt med vinkelsliperen i kabinettet mitt, så får jeg nok plass... Er vel litt kortere ventetid på det også ser det ut som. Er kanskje like lurt å ta et billig HK og heller velge nytt om jeg en dag finner ut at jeg må ha CF, men med 5870 så tar vel det fort noen år for en som aldri har hatt et eneste bra skjermkort.. Så da gjenstår følgende: i5 750, AMD 955 eller AMD 965? Og i så fall, hvilket HK og hvilket minne? Supert om noen kunne funnet en komplett løsning for meg på enten Amentio, multicom eller Datakjeden, da hadde jeg blitt happy..;-) Trenger også å få vite om jeg trenger noe vifter/kjøling til oppsettet? Har aldri drevet med noe overklokking etc, men kunne jo være gøy å prøve... Endret 7. november 2009 av danielwp Lenke til kommentar
Osse Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 (endret) kopier over et svar jeg ga i en annen tråd. Men rimelig og god spill pc får en ved å ofre crosffire mulighet. Innmaten er da slik 770 chipset AM3 med singel pcie 16 kr 558,- Phenom II 955 3,2 ghz kr 1259,- 4 gb DDR3 - 1333 mhz ram Radeon 5870 God 550 w psu ca 6200,- For å oppgradere dette til crossfire mulighet må en ut med min 300 mer for hk, det gir da 8x8 crossfire, men en må ut med 600 kr for 790 FX full 16x16 crossfirestøtte, psu bør da opp til 750w, gjerne 300 kr til ekstra, cpu, her bør en nok gå til 965, da en nok trenger den klokket til ca 4 ghz for å drive 2 x 5870. DVS crossfire mulighet koster ca kr 1100 ekstra. Er det verdt det, vanskelig å si, dersom en skal spille på en skjerm vil jeg si nei, men dersom en øsnker et eyefinityoppsett så ja. Uansett så så går radeon om 2 år til 28 nm og ny arkitektur som gjør 5870 til et mid range kort igjen. På det tidspunket skal også bulldozer være kommet som forhåpentligvis gjør phenom II 965 til low end. Ser vi nå på de 1100 hundre vi har spart, så er en naturlig plass å plassere disse for maks ytelse i en SSD disk, men her bør vi opp i rundt 1600 for å få intel 80 gb gen 2 PS det å klokke en phenom black edition er enkleste sak i verden, amd har til og med laget programvaren ferdig for deg til klokking, Amd Overdrive, enklere blir ikke klokking. Og du kan jo se bort fra den psu'en din antech 500 skal holde. Endret 7. november 2009 av Osse Lenke til kommentar
danielwp Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 Høres bra ut Oss, takk for hjelpen.. Om ingen har noen voldsomme innvendinger så går jeg nok for dette... Lenke til kommentar
Osse Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 De innvendiger de kan ha mot dette måtte isåfall være at det ikke er crossfriestøtte, men siden du allrede har en god psu skal det mye til og si at det er verdt det, dette da det koster deg ca 2000 i og med at du må ha ny psu for crossfire av 5870. Har du imidlertid lyst på en rigg som virkelig er responsive og som også reduserer framedrops, så vurder denne det er nok en oppgradering du ikke vil angre. Lenke til kommentar
danielwp Skrevet 8. november 2009 Forfatter Del Skrevet 8. november 2009 Da tror jeg at jeg ender opp med dette oppsettet fra Amentio: MSI 770-C45, Socket-AM3, DDR3 ATX, AMD770+SB710, 4DDRIII, 1PCI-E*16, 2PCI-E*1, 3PCI, 6SATAII, GbLAN 649,- AMD PHENOM II X4 965 3.4GHZ BLACK SKT AM3 L2/L3 8MB 125W P 1455,- Er det forskjell på denne og Black Edition? OCZ TECH RAM 4GB KIT DDR3 PC3-10666 1333MHz CL9 2x2GB - 9-9-9-26 - Gold series B-VARE 625,- Dumt å kjøpe denne som B-vare? SAPPHIRE Radeon PCI-E HD5870 1GB (21161-00-50R) 2789,- Totalt kr: 5518,- Ser det greit ut? Lenke til kommentar
Osse Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Det er 2 modeller av phenom II 965, 1 140w og 1 125 w, begge er black edition og har fri klokkgenerator, altså enkle å klokke, men 125 w har i alle tester gådd glatt over 4 ghz, mens 140w stopper på ca 3,8-3,9 ghz. I tillegg så støtter 125 w 4 x 1333 ddr3 ram uten problmer, mens du gjerne må ned i minnefrekvens på den andre. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Der her hovedkortet er hakket over til + 100,-. Hovedkortet støtter også CF om så bare i 16X4 (det er ihvertfall support). Det hovedkortet bruker 1.5V minnebrikker. Amentio har dårlig utvalg på DDR3 og da blir det evt disse til 800,-. Jeg tviler uansett på om du får de som Osse anbefalte - det står at de har 1 stk på lager. Den AMD965 er Black? Black betyr at det er lett å overklokke de. Endret 8. november 2009 av jornboss Lenke til kommentar
danielwp Skrevet 8. november 2009 Forfatter Del Skrevet 8. november 2009 Tror nok jeg går for SSD disk om en stund når det blir litt billigere.. Dropper og cf støtte med 16x4, om jeg går for cf senere så kommer jeg nok til å oppgradere cpu og hk også. Det blir nok en god stund til... Kan noen sjekke de minnebrikkene jeg poster som er B-vare? Takk så mye for hjelpen så langt, hadde nok ikke klart å finne en så bra løsning uten dere...;-) Lenke til kommentar
Osse Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Er vanskelig å vite hva som gjør at de er b vare, av de få feil jeg har oppleved er defekte minnebrikker som ikke takler full speed å forårsaker blåskjerm, personlig hadde jeg ikke kjøpt b vare når det ikke står mer at de enten er reparert eller noe, brukte / demo brikker er jeg ikke skeptisk til, men det er rett og slett for lite info. Lenke til kommentar
War Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Du kan jo ringe å spørre, tipper de ikke selger noe som feiler i memetest. Kanskje åpnet, brukt og kverulert seg til angrerett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå