espenta Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Broren min har en stasjonær PC med et trådløst nettverkskort (ukjent type) som støtter b/g-standarden. Problemet med dette merkes ikke ved vanlig surfing, men merkes ved kontinuerlig tilkobling, som f.eks Skype eller spilling online. Ca 1 gang i minuttet virker det som tilkoblingen til routeren forsvinner, og alt stopper opp et par sekunder. Signalstyrken er også god hele tiden. Det er ikke nok til at den f.eks logger ut av Skype, men lyden stopper opp i ca 2 sekunder. Under spilling får han selvfølgelig "connection interrupted", før alt går tilbake til normalt. Han har fått tips om å kjøpe et kort som støtter n-standarden, men er dette et problem med b/g-kort generelt? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Nei, dette er ihvertfall ikke noe som er et problem med b/g kort generellt. minst 99% av alle kort som er i bruk i dag er fremdeles b/g kort. n-standard kort og draft-n er mye bedre ja (om du har en ruter som også støtter n), men i utgangspunktet skal begge to være stabile om signalet er godt nok. At lyden stopper opp i 2 sekunder i skype er vel ikke så rart om han mister kontakten. Hvis du mener at maskinen låser seg i to sekunder så bør du spesifisere dette bedre i så fall, da det da kan dreie seg om helt andre ting enn bare nettverket. Det er vanskelig å si nøyaktig hva du bør gjøre her uten mer testing, men aller først av alt ville jeg annbefalt å installere de aller nyeste driverene du kan finne til kortet. Hvis ikke det løser problemet, så test gjerne om problemet vedvarer dersom du setter ruteren til å brukehelt basic instillinger (åpent nettverk uten kryptering), da det i noen tilfeller kan være små quirks iforhold til det. Jeg mener ikke med det at du bør bruke nettverket over lengre tid uten kryptering, men om problemet forsvinner helt etter endrede instillinger kan du sansynligvis finne en type kryptering som ikke forårsaker samme problem også. Skjer det bare på èn maskin i nettverket? hvis det bare er en masin på det nettverket, skjer det på når du er på kabel forbindelse også? Det er jo fullt mulig at det ikke er trådløs forbindelsen i så tilfelle, men feil i selve rutern, eller til og med ustabilitet på selve internet linjen. Selvfølgelig kan du utelukke det meste av dette dersom det er andre maskiner på samme nettverket som ikke har samme problemer. Til sist om ingenting annet virker så hadde det vært nyttig å ha en pinglog av forbindelsen både på trådløs og kabel. Du kan bruke en kommando som denne for å fange opp pingdata til en tekstfil som du kan laste opp på forumet for diagnose: ping www.vg.no -t -l 200 > test1.txt (filen opprettes i mappen du står i - som regel mine dokumenter mappen, og du kan åpne og se på den uten å forstyrre den pågående testen om du vil. Testen fortsetter helt til ledetekst vinduet lukkes). -Stigma Endret 6. november 2009 av Stigma Lenke til kommentar
espenta Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Takk for svar. Grunnen til at jeg brukte Skype som eksempel, er at det er der problemet er lettest å merke, ved at kommunikasjonen forsvinner i et par sekunder. PC'en låser seg ikke eller noe, kun forbindelsen som tydeligvis blir brutt. Grunnen til at jeg mistenker nettverkskortet er at han har en Xbox som ikke har noen problemer med det trådløse nettet. Problemet med testing her er at dette er i en hybel der han ikke har tilgang til ruteren, og kan heller ikke koble seg på med kabel. Men takk for tips om pinglogging. Skal få han til å kjøre det til uka. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 I så tilfelle så har vi ikke så mye å teste med. Det er greit å ha en pinglog så vi kan se i detalj hvordan utfallene utarter seg og bekrefte at det faktisk er noe galt med selve forbindelsen, men den vil nok sansynligvis bare bekrefte det vi mistenker (gjør det gjerne likevel). I et slikt tilfelle vil jeg i første omgang annbeflae å teste med oppdaterte drivere og se om det utgjør noen forskjell. Du sier at kortet er ukjennt... men det kan vi nok finne ut av. Hvilken modell PC er det han har? jeg anntar det er en bærbar det er snakk om. I så tilfelle kan vi nok finne ut hva kort han bruker basert på modellnummeret og produsentmerket på maskinen, og dermed finne en passende oppdatert driver. Finn ut av det om du trenger hjelp, og rapporter tilbake. -Stigma Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Enig i at dette ikke har noe med 11g/n standarden å gjøre. Høres for meg ut som din bror har Win-XP og kjører både tredjeparts klient og Wireless Zero Config samtidig. Da kan man oppleve ping på ca 1000ms en gang pr minutt. Dette skjer når WZC poller med jevne intervall. Løsningene på dette er i såfall å stoppe og disable WZC eller det andre programmet. Alternativt kan det være driverrelatert. Han kan bruke SIW til å finne ut hvilken hardware han har. Deretter lønner det seg å prøve ny driver fra chipsetprodusenten til nettverkskortet. http://www.gtopala.com/siw-download.html Lenke til kommentar
espenta Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 Takk for tips. Som jeg skrev i første post så er det en stasjonær, så skal få han til å sjekke type til uka. Han visste bare at det var kjøpt på Clas Ohlson for et par år siden. Han kjører XP ja. Wireless Zero Config vet jeg ikke hva er. Han bruker ikke en tredjepartsklient. Lenke til kommentar
hr_krabbe Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 mens han er koblet til nettverket: Kjør -> services.msc -> Wireless zero configuration -> skru av, Se om problemet fortsatt er der. WZC må slås på igjen om han skal koble til et nettverk på nytt. Slet med det samme ganske lenge før jeg fikk løst det med denne metoden. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Takk for tips. Som jeg skrev i første post så er det en stasjonær, så skal få han til å sjekke type til uka. Han visste bare at det var kjøpt på Clas Ohlson for et par år siden. Han kjører XP ja. Wireless Zero Config vet jeg ikke hva er. Han bruker ikke en tredjepartsklient. WZC er bare windows sitt standard program for å styre trådløst. Noen ganger installeres et alternativt program om du installerer software som kom med kortet, men windows sin standard er som regel det beste å bruke, og vil fungere med nesten alle kort. -Stigma Lenke til kommentar
espenta Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Kortet han har er et "Gigabyte AirCruiser G PCI Adapter". Han har nå oppdatert til nyeste driver. La ved en ping-test. Ser tydelig problemet der. 1-2 sekunder ping innimellom. ping_test.txt Lenke til kommentar
espenta Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Han fikk testet på en annen PC nå (bærbar), og der har han ikke de samme problemene. Virker som det er kortet som klikker da. Lenke til kommentar
espenta Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 Ingen flere tips? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå