Indian Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Jeg ble anmeldt etter en skivekontroll hos arbeidsgiver. Skal ha hatt for lite pause mellom 04:45 til 11:15. Jeg venter på en hilsen i posten men hvor stor kan boten bli? Noen her har fått bot for dette før? Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 si fra når du får bota a. er flere her som har noen stygge skiver vi ikke tør å vise fram... Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Kan bare kjøre lastebil og ha pene skiver da? Oo Ikke etter det jeg har hørt hvertfall Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 hvor pene skiver man har kommer helt ann på hvor man jobber hen. Jeg har kjørt tungtransport blandt annet i posten, å der fantes det over hodet ikke juks, å alle var svært fornøyd med det. Kjørte også innen norcargo-systemet en stund, å der var det å kjøre etter reglene et ikke-tema. Å i begynnelsen når man begynner på en slik arbeidsplass, så stopper man ikke langs veien i en bil uten køye å tar døgn-hvil med bilen full av fersk-varer hvis man bare har et par timer igjen av dagen. Da har man ikke jobben sin veldig lenge. De første gangene trur man det er engangs-tilfeller, fram til man har jobba der en stund å ser systemet i det. Også skaffer man seg en annen jobb å slutter. Når det gjelder hvor vidt det er "umulig" å unngå å jukse med skivene, så er det i de fleste tilfellene ikke kjøre-og-hviletidsbestemmelsene som er problemet, men arbeidsgiver. man har totalt 9 timer kjøretid hver dag, som KAN utvides til 10 timer 2 ganger i uka. For enkelte arbeidsgivere betyr det at han forventer at sjåføren kjører 10 timer 2 ganger i uka, å da har man alt brukt opp de 2 timene man hadde til rådighet for å korrigere det firkata regelverket, når det da kommer en snø-storm, trafikk-ulykke, kolonnekjøring osv, så har man alt brukt opp "bonus"-timene sine til rein gevinst-kjøring slik at man må begynne å bryte litt regler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 hadde noen stygge skiver i maxitaxien jeg kjørte (17 seters) den ene var faktisk helt sort men er likevel glad hver gang jeg kjører forbi en kontroll uten å bli stoppet. Lenke til kommentar
salah Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Bare nyskjerrig, hva er skiver? Hvordan kontrolleres søvn hos dere vogntogsjåfører? Også vet jeg at Politiet har en "miljøpatrulje" med blålys som jakter vogntogsjåfører som bryter hvilereglene. Hvordan fungerer dette? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 skiver er en gammel form for sladrehank i tyngre kjøretøy. i praksis er det i dag 2 former for skiver, en digital og en gammeldags manuel skive leser. i sist nevnte fyller man ut en skive i cd/dvd størrelse av papir som settes inn i en skriver, som da skriver på skiven hvor lenge man har kjørt, samt hastigheten på bilen og hvor ofte man har tatt inn og ut skiva. miljøpatruljen sjekker dagens skive samt de foregående som ligger i bilen ved hjelp av forstørrelses glass, på de digitale skivene skriver de bare ut kvitteringen på alt det overnevnte! Lenke til kommentar
salah Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Går det ikke ann å jukse på dette? Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Går det ikke ann å jukse på dette? joda, går fint ann å jukse Noen er selvsagt flinkere til å jukse enn andre Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Når du jobber hos en liten entreprenør er det slik jeg ser det bare tull at en må ha skiver. Du kjører litt, graver litt og drikker litt kaffe om en annen dagen lang. Men det aller verste er C1 biler. Er jo en skokk med folk som har lov til å kjøre disse som ikke aner hvordan en skriver fungerer... Har en eldre kolega som har fått en sprinter regget som C1 som servicebil. Han fikk påpakk av biltilsynet for ikke å ha brukt skiver i det hele tatt. Skiver og fartsperrer på slike biler er vel kommet av rent politiske grunner. Lurer forresten på å kjøpe en veteranlastebil å ha til et prosjekt jeg driver med hjenne (nedlagt gårdsbruk). Noen som vet om man er pliktig til å ha skiver når en eier lastebilen privat? Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Trenger ikke skive hvis bilen ikke er en del av et næringsledd. Så om du har en veteran-lastebil du driver å pusser på, og kansje kjører et ved-lass med innimellom, trenger du ikke skive. Om du derimot hadde drevet profesjonelt salg av ved og tatt betalt for å transportere det, skal du slik jeg har forstått det, bruke skive. Sjøl har jeg et par veteran-busser, men bruker ikke skive i noen av dem. I den ene er skrivern av den typen hvor du putter inn skiver for ei hel uke som blei ulovlig for mange ti-talls år siden, men det er aldri blitt bemerket ved eu-kontroll at det ikke er godkjent skriver i den. Å putte inn skive i en tipp-bil er vel like dumt som å ha i distribusjons-bil, da man på en god dag ender opp med å kjøre så lite som 4-5 mil. Fordelen er jo at man kan værra sikker på at man ikke har juksa med kjøre-og-hviletida, slik man sitter å spekulerer i hele tida når man kjører større biler og lengre turer Lenke til kommentar
Indian Skrevet 15. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2011 Litt sen svar. De fleste 13 av 15 sjåfører fikk bøter på mellom 4000 og 12,000 kroner. Saken min ble henlagt da jeg klarte å skape så mye tvil at de ikke hadde tid å etterforske videre. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 Så bra! Er det noe vi har for lite av på veiene er det trøtte tungtransportsjåfører. Lenke til kommentar
AndreaKennyMarcy Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 I'm coming! Let's see what happens Lenke til kommentar
PerB Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Så bra! Er det noe vi har for lite av på veiene er det trøtte tungtransportsjåfører. Ulykkesstatistikken forteller også at noen av disse ikke lengre er sjåfører. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Så bra! Er det noe vi har for lite av på veiene er det trøtte tungtransportsjåfører. jaha? åssen veit regelverket når hver enkelt sjåfør er trøtt? Om du står opp og har sovet godt 8 timer i strekk og våkner uthvilt av deg selv, så har du ikke lov å kjøre hvis du la deg med en gang etter jobb dagen før. Da sier regelverket at du skal tvinne tommeltotter i 3 timer først. Hvis du har kjørt personbil i et døgn uten pause, så sier regelverket at du uten problemer med en gang kan setta deg rett inn i lastebilen (eller bussen full av skoleunger), og kjøre 10 timer til... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå