Gå til innhold

Skatteetaten vil ikke lyse ut stillinger fordi de frykter bedre kvalifiserte søkere enn de har internt!

Kieft

Anbefalte innlegg

post-99328-1257545215_thumb.jpg

Skatteetaten vil ikke lyse ut stillinger. Grunn: De frykter å få bedre kvalifiserte søkere enn de har internt.

Det kan vi lese på Skattebetaleren.no.

"Typisk sosialister", kan jeg høre ekstrem-høyresiden rope.

Denne gangen er jeg enig, la meg begrunne:

Ved at skatteetaten sier at de velger å ikke lyse stillinger ut eksternt fordi, hvis de gjør det, vil kompetansen økes, ser vi at skatteetaten innrømmer at de ikke har lyst til å bli bedre i jobben de gjør. Ironien er at slik er det ved alle statlige bedrifter. "ha ha ha"

Endret av Eiiid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner til tilfeller fra andre steder hvor dette har vært gjort. Og det er faktisk forsvarlig i noen tilfeller. Spesielt i staten, hvor man har ansiennitet som en sterk faktor. I en stilling, som innebærer mye ansvar, og hvor det ville vært en katastrofe å ansette noen uten helt konkrete erfaringer fra samme avdeling, utsatte man utlysningen gang på gang for at vedkommende som var i vikariatet skulle kunne få nok erfaring til å bli ansatte ved utlysningen. Grunnen var at endel arbeidskraft var blitt "frigjort" et annet sted og disse personene var pga ansiennitet "kvalifisert" til denne stillingen selv om de på ingen måte var kvalifisert eller hadde et fnugg av relevant erfaring eller kunnskap om området de ville jobbet med. For å unngå at disse ved automatikk skulle gå inn i stillingen måtte man gjøre det man kunne for å unngå det selv om det var "på kanten".

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Det er helt greit at bedrifter ikke lyser ut stillingene sine for å ta vare på sine egne. Når de derimot begrunner det med å si at de ikke lyser ut stillingene fordi da vil noen med bedre kvalifikasjoner få den, så begynner jeg å lure litt.

En person som har vært i bedriften lenge, kan rutinene og har kunnskapen det trengs for å gjøre jobben er bedre kvalifisert enn en som har kunnskapen og ikke kan rutinene. Er derimot den personen "fra utsiden" kjent med rutinene og har bedre kunnskap enn tidligere annsatte bør hun få jobben.

Ved å ikke lyse ut stillingen vil den beste søkeren, i følge skatteetaten, ikke få jobben. Hvis det er tilfelle bør de lyse ut stillingene.

Lenke til kommentar

Meget dårlig formulert i såfall. Men hva annet er det å vente fra staten? (Sry, bare måtte.:p)

Edit: Til deg ovenfor. Greit. Hvis det er ulovlig, så er det ulovlig. Altså ikke-greit.

Endret av Eiiid
Lenke til kommentar

Dette må jo i beste fall kunne kalles en svært dårlig tolkning av en redegjørelse fra Skatteetaten - ut fra ei enkelt, forkortet setning.

Er det noen av dere som faktisk har lest hele greia og satt dere inn i hele saken?

(Nei, ikke jeg heller..)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Så lenge noe er ulovlig, så er begrunnelsen ikke så relevant.

Men jeg mistenker at skattebetaleren.no leser denne saken som de ønsker det. Problemet til skatteetaten er ikke primært at de er redd for bedre søkere, men at de er redd for at disse bedre søkerne er eksterne. Hvorfor? Jo fordi at da må de ansette en ny person, uten å ha hjemmel for å kvitte seg med en gammel av den grunn. Dermed øker lønnskostnadene. Så lenge de flytter mennesker internt så slipper de det.

Antagelig ikke lov, men forståelig gitt at de ikke har uendelige lønnsbudsjetter.

Geir :)

Lenke til kommentar

Ja, men hvorfor kan de ikke kvitte seg med folk da, TWA? Fordi Fagforbudet og de andre foreningene egentlig styrer alt?

Dessuten er ikke offentlig sektor en lekekasse der man kan ansette hvem man vil. Pengene som finansierer alt sammen kommer fra "alle" via skatter og avgifter. Da blir det feil at jobbene deles ut på bakrommet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...