Gå til innhold

Starthjelp til Ubuntu (flash, drivere, etc)

Anbefalte innlegg

Etter et par måneder med Windows har jeg nå installert Ubuntu 9.10. Jeg gjorde det allerede i forrige uke, men på en døende harddisk, så jeg prøver igjen med en som fungerer.

Jeg er noe utdatert og går rett på sak med det jeg trenger hjelp til:

Flash - Hvilken? Når jeg starter firefox får jeg opp 3 alternativer: Adobe, Gnash og swfdec. Sist jeg gjorde dette fungerte kun en av dem (husker ikke hvilken) og den som fungerte fikk flashelementer til å blafre og flimre. Hva gjør jeg her? (PS: 64-bit)

Skjermkortdrivere - Jeg har Sapphire Radeon HD 4870 og har prøvd de proprietære driverne før. Catalyst var et helvete uten like, fikk aldri stilt inn hvordan jeg ville sette opp mine 2 skjermer (og grensesnittet var stygt som juling etter min mening). Kan noen forklare hvordan dette stilles inn, evt henvise meg til de frie driverne hvis de er bedre eller like bra?

SMB - Kan man nå dele filer fra USB-disk på nettverket med SMB-protokollen?

edit: Nei, fremdeles ikke, testet mellom Ubuntu og XP

Endret av khaffner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke hjelpe deg med grafikk-problemet, men Flash, ekstra proprietære codec-er osv. installerer du enkelt på systemet og ikke gjennom Firefox.

Fra terminalen blir det vel slik:

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

eller gjør det "grafisk" og søk på denne pakken gjennom Synaptic Package Manager som du finner under System -> Administration.

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar
Flash - Hvilken?
Adobe sin. Installeres med pakken ubuntu-restricted-extras.
Skjermkortdrivere - Jeg har Sapphire Radeon HD 4870 og har prøvd de proprietære driverne før. Catalyst var et helvete uten like
Catalyst funker fint her på mine to maskiner med hd3200 og hd4670 hhv. Forsøk med nyere driver, de har hatt en meget god utvikling. Dessverre mangler 3D på de åpne driverne fortsatt i Ubuntu, med Fedora12 gir deg muligheten til å bruke åpne drivere ved å installere en eksperimentell pakke, les artikkel på Phoronix. Så oss ubuntere må nok vente til 10.4, men da er det rimelig å vente at støtten faktisk er god i de åpne driverne.
fikk aldri stilt inn hvordan jeg ville sette opp mine 2 skjermer
Dette gjør du i catalyst control center akkurat som hos nvidia. Hvis det fortsatt ikke virker kan du levere inn bug-rapport til ATI.
SMB - Kan man nå dele filer fra USB-disk på nettverket med SMB-protokollen?
Det har du da alltid kunnet. Har du satt security til share? Hvis den står på user, må du gjennom prosessen å legge inn brukere. Sjekk signaturen min for detaljer.
Lenke til kommentar
Linken jeg sendte krever ikke registrering
Ok, jeg trodde du mente Eve online som kom opp først her.
Fikk til flerskjermstøtte nå, måtte kjøre gksu amdcccle for at det skulle være mulig å endre det.
For at du skal lagre endringer i skjermoppsett må du være administrator ja.
Og nå hakker flash noe mindre.
Testet noen av de flashspillene her, X2 5000+ CPU og HD3200 GPU, kan ikke se at det lagger.
Lenke til kommentar
Det hadde ingen effekt. Og by the way, youtube fungerer knirkefritt, og det spillet jeg linket til tidligere reagerer ikke på alle museklikk.

Hadde litt problemer med det spillet du linket til. Det var tregt! Men jeg høyreklikket, setting, og disablet hardware acceleration. Da gikk det bra. For øvrig har jeg en svak/gammel laptop. Celeron 1,6 0,5 MB RAM... fra 2001 eller noe slikt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...