Gjest Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Smelt smøret og rør det med sukker og egg. Rør inn mel og bakepulver. Smør en rund springform. Rens eplene og skjær dem i skiver. Fordel dem i bunnen av formen. Dryss kanel over eplene. Fordel kakerøren over eplene. Dryss over hakkede nøtter og evt. litt sukker. Stek eplekaken ved 175 grader i 30 minutter. Den skal være gyllen på toppen. Server kaken lun med vaniljekesam, rømme eller iskrem til. Endret 25. september 2014 av Gjest Fjernet en ørliten skriveleif i emnetittel Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 synes google (og dem som har skrevet etd) har fått det bra til.. synes ikke bilder må ha noe budskap. Hva slags budskap har et bilde av en edderkopp feks? Et fotografi for meg er bare en avbildning av et eller annet med et slags kamera.. Lenke til kommentar
ramses Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Min definisjon av fotografi: "et bilde tatt med et kamera, og printet/eller fremkalt på mørkerommet" Endret 6. november 2009 av ramses Lenke til kommentar
telealf Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 "En historie i et øyeblikks bilde fanget og vist via teknologiske hjelpemidler". Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 "Å fange et øyeblikk" eller "Å fange en stemning" Tom Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Å fange et motiv med et fotografiapparat, eller et medium som kan sidestilles med dette. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 For meg er kameraet mest en "bevare minner"-maskin. Husker så mye mer fra den tiden jeg har hatt kamera (og ser bilder fra) enn tiden før at det nesten er skummelt. (Men så slo jeg hodet ganske hardt for en del år siden. Så om noen syns jeg er litt treg av og til så har de helt rett i det.. ) Så for å svare på spørsmålet til TS. Fotografering er å bevare minner om øyeblikk du kanskje ellers ville glemt. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Fortografi = Kunsten/læren om ting som går/gjøres veldig fort (Sorry, måtte bare ) Edit: "Poenget" forsvant når skrivefeilen i emnetittelen ble rettet opp. Endret 7. november 2009 av arnold_layne Lenke til kommentar
arela Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Egentlig er fotografiet en lettvint mal slik at maleren slipper å sitte ute i skogen for å male naturen. Med et foto kan maleren ta naturen inn i atlieret. Maleren er ofte en batchprossess. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Interessant måte å si det på. Fordi det er jo det det er i bunn og grunn. Malere og kunstnere har alltid kunnet gjøre det som kameraer gjør i dag. Male ting for å få fram et budskap. Stemning, farger osv. Male portrett av kjente folk, male gruppebilder eller fange (og forandre på) historiske øyeblikk. Med foto bare samler man lyset riktig inn på bildebrikken/filmen slik at bildet maler seg selv. Så det er bare et annet medium i bunn og grunn. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Interessant måte å si det på. Fordi det er jo det det er i bunn og grunn. Malere og kunstnere har alltid kunnet gjøre det som kameraer gjør i dag. Male ting for å få fram et budskap. Stemning, farger osv. Male portrett av kjente folk, male gruppebilder eller fange (og forandre på) historiske øyeblikk. Med foto bare samler man lyset riktig inn på bildebrikken/filmen slik at bildet maler seg selv. Så det er bare et annet medium i bunn og grunn. Ja, på en måte er det sånn. En forskjell er det nok; en maler bruker gjerne en del lengre tid på prosessen, så da er det muligens mer rom for personlig tolkning? Tom Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 men mindre rom for eksperimentering. og gjør man det mye kan man bli erfaren nok til å kunne få fram sin personlige tolkning veldig bra. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 "Tegne med lys". Så enkelt kan det defineres. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Jeg prøvde en gang å gå inn i et 100% mørkt rom og starte eksponeringen på så mange sekunder som var mulig. Så tok jeg en lommelykt og malte på lyset der jeg ønsket det Men selv om jeg bare siktet det rett på det jeg tok bilde av fikk jeg med litt av bakgrunnen også da. Skal se om jeg får lastet opp et bilde Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Et fotografi er resultatet av beviste valg fotografen tar for å skape et bilde. Jeg er ganske ny på dette, men jeg ser at jeg kanskje tenker litt andreledes en del her. Jeg ser at flere er opptatt av teknikk og at det bare er en avbilding, men dette er jeg ikke enig i. Teknikk og teknologi er underordnet, kun et verktøy fotografen bruker. Man kan gjerne si at man fanger et øyeblikk, en stemning eller en edderkopp, men den vil alltid bli avbildet ut fra valgene fotografen tar før fotografiet blir tatt. Dermed er det fotografens tilstedeværelse og ønske om å formidle noe som resulterer i et fotografi. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Fotografi = Fryst øyeblikk Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) "Fotografi er å forevige lys." -Trondster Edit: Evt. "Fotografi er forevigelse av lys" eller "Fotografering er å forevige lys". Endret 8. november 2009 av Trondster Lenke til kommentar
Pepsi Max Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 "Tegne med lys". Så enkelt kan det defineres. Det er det jeg også har lært. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Smelt smøret og rør det med sukker og egg. Rør inn mel og bakepulver. Smør en rund springform. Rens eplene og skjær dem i skiver. Fordel dem i bunnen av formen. Dryss kanel over eplene. Fordel kakerøren over eplene. Dryss over hakkede nøtter og evt. litt sukker. Stek eplekaken ved 175 grader i 30 minutter. Den skal være gyllen på toppen. Server kaken lun med vaniljekesam, rømme eller iskrem til. Endret 25. september 2014 av Gjest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå