Gå til innhold

Windows 7 64-bit og Raid 5

xibriz

Anbefalte innlegg

Jeg har litt problemer med å forstå hvordan jeg skal gjøre dette.

Oppsettet:

Asus Maximus 2 Formula hovedkort

SiI3124 raid kontroller

4x 1,5 TB disker

Må jeg aktivere noe i biosen? F.eks. "Configure SATA as: RAID"?

Etter å ha installert kontrolleren får jeg opp "RAID BIOS" om du vil i oppstarten. Går jeg inn her kan jeg sette opp f.eks. RAID 5 med 4 disker å maks volum på 95GB? Gjør jeg det nekter windows å starte.

Er helt grønn på dette med å sette opp RAID. Noen tips? (jeg skummet RAID-for dummies uten at det hjalp noe)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, nå har jeg forsket litt mer. Det ser ut som at alt skal foregå i den nye RAID Configuration Utility biosen som har kommet opp i oppstarten.

Det som er litt rart er at når jeg velger RAID 5 kan jeg bare sette størrelsen til mellom 1 og 95 GB. Altså maks 95GB. Jeg ser for meg at denne størrelsen skal bli nærmere 4500 GB med 4x 1,5TB disker?

Hvis jeg velger f.eks. RAID 0 kan jeg velge raid størrelse på maks 1493 GB.

Begge alternativene inneholder 4 disker.

Noen forslag til hva jeg gjør feil?

Lenke til kommentar

Har kommet litt lengere. Det ser ut som at man skal definere RAIDet med programmet som fulgte med. Det fungerte ikke først hos meg, men etter å ha installerte nyeste Java for både 32-bits og 64-bits, samt slå av brukerkontroll fungerte det.

Da fikk jeg definert opp RAID5 med alle 4 diskene. Resultatet ble to volum på 2TB. Men jeg kunne bare formatere det ene volumet i datamaskinbehandling.

Maskinen har også problemer med å starte opp etter å ha definert opp RADIet.

Kommer litt lengere for hver time som går.. sikkert en kombinasjon av 64-bits W7, programvare fra 2006 og sikkert andre artige omstendigheter som gir meg fler problemer enn jeg ville hatt i XP 32-bits :p

Litt uheldig med så mange problemer når jeg ikke har gjort dette før.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Spennende tråd dette her :p

Det ser ut som at det er driverproblemer som hindrer windows å starte. Hvis jeg slår av f.eks. en disk går det bra...

Også konverterte jeg disken fra MBR til GPT-disk i datamaskinbehandling. Da ble de to 2TB volumene slått sammen til ett 4TB som jeg kunne formatere å bruke.

Da tror jeg at jeg er i mål foreløpig :woot:

Må selvfølgelig teste å utforske litt mer.

Lenke til kommentar

Jeg var visst ikke helt i mål enda. Det programmet som fulgte med (SATARAID5) bruker latterlig lang tid på å opprette RAID-gruppen.

Når den begynte i går stod det ca. 52 timer! Og den tullet ikke. Fra kl. 19 i går til kl. 10:30 i dag har den kommet 28%. Og det er enda 38 timer igjen.

Jeg regner med disse tidene varierer etter størrelsene på HDDene, men er dette normalt?

Maskinen svetter jo ikke engang :p

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

mmmm.... spennende.

Jeg har nå funnet ut at RAID skal settes opp i BIOSen på kontrolleren. Det at jeg bare fikk satt RAIDet til 95GB var pga. gammel BIOS. Oppdaterte BIOS å jeg kunne sette det opp til 4191 GB med 4x1,5 TB disker :D

Problemet nå: Windows nekter å booter. Fryser rett etter windows-logoen får samlet seg, og 3 av 4 disker lyser med rødt i disk-racket. (Det varierer hvem som er grønn). Hvis jeg slår av en disk booter windows helt fint. Jeg kan da slå på disken når windows har bootet og får opp arrayet.

Noen forslag på hva som kan forårsake dette? Har nyeste BIOS og driver til kontrolleren.

Lenke til kommentar

RAID arrayet holder på å bygge seg opp i Windows. Er ca. 20 timer igjen. Tar ufattelig lang tid.

Når det er ferdig skal jeg prøve å reboote å se om arrayet fortsatt er helt, og om maskinen klarer å boote uten at jeg må slå av en harddisk.

Deretter skal jeg teste litt med å dra ut en disk i fart, lese/skrive-ytelse, og til slutt installere windows på en ny disk å se om arrayet fortsatt er helt selv om OS-disken skulle gå til helvette.

Dette har blitt litt av ett prosjekt, men det er jo litt artig også :)

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Jeg var visst ikke helt i mål enda. Det programmet som fulgte med (SATARAID5) bruker latterlig lang tid på å opprette RAID-gruppen.

Når den begynte i går stod det ca. 52 timer! Og den tullet ikke. Fra kl. 19 i går til kl. 10:30 i dag har den kommet 28%. Og det er enda 38 timer igjen.

Jeg regner med disse tidene varierer etter størrelsene på HDDene, men er dette normalt?

Maskinen svetter jo ikke engang :p

Hadde du hatt en god Hardwareraid kontroller, så hadde det gått på 4-5 timer å bygge raidet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...