Chris_lox Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Hei! JObber med min første nettside nå som skal være en portefølje. Siden skal bestå av en enkel bakgrunn, en header, en overskrift og en liten meny samt et tekstfelt. Til nå ser HTML-koden slik ut: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> <html> <head> <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8"> <meta name="generator" content="PSPad editor, www.pspad.com"> <title>Testprosjekt </title> <link href="global.css" rel="stylesheet" type="text/css " /> </head> <body> <div id="container"> <div id="toppfelt"> <div id="logo"> </div> </div> <div id="hovedfelt"> <div id="panda"> </div> <div id="tekstfelt"> <p class="overskrift">Panda </p> <p class="brodtekst">Blablabl </p> <p class="brodtekst">blablabla <a class="menylink" href="http://hw.no" target="new" >LINK </a> </p> </div> </div> </div> </body> </html> Og her er css-fila: /* CSS Document */ body { margin: 0; padding: 0; font-family: "Georgia", sans serif; text-align: center; background-color: rgb(32,32,32) } #container { width: 900px; height: 1200px; margin-left: auto; margin-right: auto; text-align: left; margin-top: 10px; background: url(./images/background1.jpg); } #toppfelt { width: 900px; height: 50px; margin-top: 60px; margin: auto; background: url(./images/header.jpg) } #logo { width: 490px; height: 170px; margin-left: 400px; background: url(./images/.jpg); } #hovedfelt { width: 899px; height: 500px; } #panda { width: 500px; height: 500px; background: url(./images/1316515038_8461d4e72c.jpg); float: left; } #tekstfelt { width: 350px; height: 300px; float: left; margin-left: 10px; margin-top: 10px; padding: 15px; background: url(./images/tekstfelt.jpg); } /* Stiler */ .overskrift { color: #000; font: 14px/20px; font-weight: 900; } .brodtekst { color: #000; font: 12px/20px; } a.menylink:link, a.menylink:visited { margin-left: 0; color: #ff027f; font-weight: bold; text-decoration: none; } a.menylink:hover, a.link:active { color: #6f063a; } Det jeg sliter veldig med er plassering av "div". Nå står de bare hulteribulter og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å rette på dette. Hvis jeg for eksempel setter margin-top: 150px; på headeren dytter denne også containeren nedover, hvordan får jeg for eksempel headeren til å ligge "oppå" containeren som er bakgrunnen? Chris Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Se litt på w3Schools angående position i CSS. div#container { position: absolute; } eller position: relative. osv.osv... ligger noen eksempler der også under "Try it yourself"... Endret 6. november 2009 av flyndrefjes Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 takk skal du ha! Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 takk skal du ha! Bare hyggelig! Og det ser fort ut til at du beveger deg opp fra "nybegynner" når du er såpass grundig og "riktig" på koden! Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Koden er ikke kun min, men satt sammen av mye funnet blandt annet på W3S, men er greit å holde system i det, ellers er løpet kjørt relativt fort har jeg lagt merke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå