Gå til innhold

Binde sammen tre ord, hva er grammatisk riktig?


Gjest Slettet+89234341

Anbefalte innlegg

Dette gjelder i alle tilfeller der et egennavn med flere ledd settes sammen med et substantiv.

 

Selbu-vott?

Norges-glass?

Warszava-pakten?

 

Hovedregelen er etter min oppfatning at de fleste etablerte ordsammensetninger med egennavnavn ikke trenger bindestrek. Unntaket er etter min oppfatning blant annet der vi lager ord med egennavn som for eksempel "Ola Normann-jakke".

 

Derfor mener jeg det korrekte er

Selbuvott

Norgesglass

Warszavapakten men altså

"Ola Normann-jakke".

 

«Microsoft Office-versjonen» og «Mac OS X-operativsystemet» er jeg av samme grunn enig i.

 

 

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror forskjellen ligger i at egennavnene i ordene som skrives med bindestrek består av flere separate ord, mens når egennavnet er ett enkelt ord skrives det uten bindestrek.

 

Egennavnet i substantivet er oppbygd av ett ord og skrives uten bindestrek:

Selbuvott

Warszavapakten

Keikoburger

 

Egennavnet i substantivet er oppbygd av to eller flere ord, og skrives med bindestrekk:

Windows 7 Ultimate-versjonen

Microsoft Office-pakken

 

Ikke ta mitt ord for det, da. Jeg er ikke lingvistiker. Men synes det ser logisk ut.

Endret av Beges
Lenke til kommentar
Hovedregelen er etter min oppfatning at de fleste etablerte ordsammensetninger med egennavnavn ikke trenger bindestrek. Unntaket er etter min oppfatning blant annet der vi lager ord med egennavn som for eksempel "Ola Normann-jakke".

 

Derfor mener jeg det korrekte er

Selbuvott

Norgesglass

Warszavapakten men altså

"Ola Normann-jakke".

Når man setter sammen et egennavn i ett ledd og et substantiv, har man to alternativer: Enten kan man sette bindestrek mellom ordene («Selbu-vott»), eller man kan skrive dem som ett ord, men da med liten forbokstav («selbuvott»). Når det sammensatte ordet blir etablert, kan det nok forsvares å bruke stor forbokstav på det grunnlaget at det sammensatte ordet er blitt et egennavn i seg selv, men personlig ville jeg brukt bindestrek i slike tilfeller. Ville du for eksempel skrevevet «Hansaøl»?

Lenke til kommentar
Ville du for eksempel skrevevet «Hansaøl»?

Dette blir en litt annen problemstilling enn den som opprinnelig er diskutert. Jeg ville imidlertid skrevet: "Jeg drikker hansaøl" (om øltypen), eller "Jeg drikker øl fra Hansa" (om opprinnelsen).

 

Jeg er likevel enig i logikken din; "Hansa-øl" (Stor forbokstav og bindestrek) eller som jeg vil foretrekke med det jeg oppfatter som et godt innarbeidet ord "hansaøl" (liten forbokstav og ingen bindestrek).

 

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar
Trøst deg med at ingen andre er "lingvistikere" heller. Derimot fins det nok enkelte lingvister blant oss.

Steike, du liker å ta folk der det svir, gjør du ikke? Lett å ta feil, da. En som forsker på grammatikk = grammatiker. Logisk om en som driver med lingvistikk kalles lingvistiker :>

Endret av Beges
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...