Gå til innhold

Binde sammen tre ord, hva er grammatisk riktig?


Gjest Slettet+89234341

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+89234341

Satt her i stad og funderte over et av få konsepter ved grammatikk jeg aldri helt har fått med meg: hvordan man går frem for å binde sammen visse kombinasjoner av tre ord.

Jeg skulle endre navn på en tråd, til "komplett superweekend tråden", og klarte ikke å finne noen riktig måte å kombinere disse tre ordene på. Verken ""komplett superweekend"-tråden", "komplett superweekend tråden", "komplett superweekend-tråden" eller "komplett-superweekend-tråden" virket riktig. "Tråden for komplett superweekend" virket brukbart, men må da være noen måte å sette sammen disse ordene på uten å skrive om hele saken?=

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Satt her i stad og funderte over et av få konsepter ved grammatikk jeg aldri helt har fått med meg: hvordan man går frem for å binde sammen visse kombinasjoner av tre ord.

Jeg skulle endre navn på en tråd, til "komplett superweekend tråden", og klarte ikke å finne noen riktig måte å kombinere disse tre ordene på. Verken ""komplett superweekend"-tråden", "komplett superweekend tråden", "komplett superweekend-tråden" eller "komplett-superweekend-tråden" virket riktig. "Tråden for komplett superweekend" virket brukbart, men må da være noen måte å sette sammen disse ordene på uten å skrive om hele saken?=

 

Men er det ikke innlysende at dette er en tråd, slik at dette er overflødisk å ha med uansett?

Jeg ville ha gått for: Komplett superweekend.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Nja, for det første er "tråden" bestemt form og derfor indikerer at det er en samletråd for konseptet, istedetfor at navnet på tråden er tema for et spørsmål. Ergo er det absolutt ikke overflødig. For det andre var spørsmålet hva som var grammatisk riktig i slike tilfeller, ikke hva som er korrekt navngiving av diskusjonstråder :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Begriper ikke hva det skal bety, men "Komplett superweekendtråden" er gramatisk korrekt.

 

Ole

 

No offence men tror jeg venter på svar fra noen som staver "grammatisk" riktig :whistle:

Lenke til kommentar
Begriper ikke hva det skal bety, men "Komplett superweekendtråden" er gramatisk korrekt.

 

Ole

 

No offence men tror jeg venter på svar fra noen som staver "grammatisk" riktig :whistle:

 

Beklager, typo.

Jeg burde vel for så vidt ha skrevet "grammatikalsk korrekt".

 

Jeg forstår fra nyere innlegg at det antakelig er firmaet Komplett som omtales. Jeg vil da foreslå

"Kompletts superweekendtråd", alternativt "Tråden for Kompletts superweekend" avhengig av hvem som eier tråden. Hvis tråden ikke eies av Komplett vil jeg foreslå den siste varianten.

 

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Poenget her er som jeg har sagt før IKKE trådnavnet, men konseptet om hvordan man binder sammen et todelt substantiv/navn/whatever med et tredje substantiv. Ola Nordmann jakke, Komplett superweekend tråden, Krokete banan holder. Har ingen tro på at noe som er sagt hittil faktisk er riktig. Da ville det f.eks blitt krokete bananholder, noe som indikerer at bananholderen er krokete, ikke at det er en holder for krokete bananer. Krokete banan holder indikerer at en krokete banan holder noe. "krokete banan"-holder indikerer vel som hermetegn oftest gjør at det ikke er bokstavelig talt en krokete banen, evt at det er en "såkalt krokete banan" etc

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

"Ola Normanns jakke" (en persons jakke)

"Jakke for Ola Normann" (jakke som egner seg for en mennesketype)

"Olanormannjakke" (jakketype)

 

Jeg tror ikke du finner noe konsept slik du spør etter. Norsk er et utrolig fleksibelt språk som lar deg konstruere nye setninger og ord ved å bytte om enkeltelementer.

 

Ole

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Kun den siste av eksemplene dine der som var det jeg mente. Men, tviler sterkt på at du kan slå sammen ord som ikke vanligvis er slått sammen. Ola nordmann i seg selv er to ord, tviler sterkt på at du kan slå dem sammen til ett ord.

 

 

Her har de f.eks hatt liknende problemstilling og brukt bindestrek uten å slå sammen navnet:

http://fiskerensvenn.blogspot.com/2007/03/...ard-ulvang.html

Lenke til kommentar
Men, tviler sterkt på at du kan slå sammen ord som ikke vanligvis er slått sammen. Ola nordmann i seg selv er to ord, tviler sterkt på at du kan slå dem sammen til ett ord.

 

"Bulljongterningpakkmesterassistent" er i utgangspunktet et korrekt ord, men du har vel likevel rett i at "Olanormannjakke" forutsetter at dette er et innarbeidet ord slik som "olajakke". Hvis vi tenker oss at begrepet "Olanormannjakke" ble konstruert av en av oss for anledningen, bør vi nok skrive "Ola Normann-jakke".

 

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar
Kun den siste av eksemplene dine der som var det jeg mente. Men, tviler sterkt på at du kan slå sammen ord som ikke vanligvis er slått sammen. Ola nordmann i seg selv er to ord, tviler sterkt på at du kan slå dem sammen til ett ord.

 

Her har de f.eks hatt liknende problemstilling og brukt bindestrek uten å slå sammen navnet:

http://fiskerensvenn.blogspot.com/2007/03/...ard-ulvang.html

Det er fordi det er snakk om et merkenavn. Altså heter det "Apple-maskin", men ikke "data-maskin", og "Pepsi-boks", men ikke "brus-boks".

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar
Det er fordi det er snakk om et merkenavn. Altså heter det "Apple-maskin", men ikke "data-maskin", og "Pepsi-boks", men ikke "brus-boks".

 

Jeg er veldig enig i at det heter datamaskin og brusboks, men vil nok velge å skrive pepsiboks og colaboks i likhet med selbuvott. Derimot føles Apple-maskin korrekt, fordi dette er et nytt (og lite brukt) ord i norsk språk.

 

Ole

Lenke til kommentar
Poenget her er som jeg har sagt før IKKE trådnavnet, men konseptet om hvordan man binder sammen et todelt substantiv/navn/whatever med et tredje substantiv. Ola Nordmann jakke, Komplett superweekend tråden, Krokete banan holder. Har ingen tro på at noe som er sagt hittil faktisk er riktig. Da ville det f.eks blitt krokete bananholder, noe som indikerer at bananholderen er krokete, ikke at det er en holder for krokete bananer. Krokete banan holder indikerer at en krokete banan holder noe. "krokete banan"-holder indikerer vel som hermetegn oftest gjør at det ikke er bokstavelig talt en krokete banen, evt at det er en "såkalt krokete banan" etc

Det kan vel strengt tatt innvendes at formuleringen «krokete banan-holder» fremstår som uklar uansett hvor korrekt det er, og at en omformulering burde være på sin plass. Den korrekte formen er likevel, som nevnt, «krokete banan-holder». Problemet med denne formuleringen, er at den også kan bety det samme som «krokete bananholder». Det er i utgangspunktet ingenting som skiller «bananholder» og «banan-holder» fra hverandre i en tom kontekst. Det finnes således ingen effektiv måte å klargjøre hvorvidt det er bananen eller bananholderen som er krokete uten å omformulere, med mindre det kommer tydelig frem av konteksten at det er en bananen som er krokete. Dette vil jeg tro gjelder i de fleste tilfeller der et adjektiv og to substantiver settes sammen og adjektivet beskriver det første og ikke det siste substantivet. Man kunne imidlertid se for seg sammensetninger der det kom frem av adjektivets form hvorvidt det beskriver det første eller andre substantivet. Et eksempel på dette kunne være «grønt eple-holder». Her kommer det klart frem av adjektivets form at det er knyttet til substantivet «eple», og ikke til «holder». (I motsetning til «grønn eple-holder».)

 

Når det gjelder de to andre eksemplene dine, er de korrekte formene «Ola Nordmann-jakke» og «Komplett superweekend-tråden». Dette gjelder i alle tilfeller der et egennavn med flere ledd settes sammen med et substantiv. Andre eksempler kunne være «Microsoft Office-versjonen» eller «Mac OS X-operativsystemet».

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...