Gå til innhold

Hvordan formatere

Anbefalte innlegg

Noen som kan forklare meg hvordan man formaterer en harddisk?

Følgende melding kommer opp når jeg prøver å formatere harddisken:

"Denne stasjonen kan ikke formateres. Avslutt alle diskverktøy eller andre programmer som bruker denne stasjonen, og pass på at ingen vinduer viser innholdet på denne stasjon. Prøv så å formatere disken på nytt." :roll:

Har prøvd å starte maskinen i sikkerhetsmodus med bare kommandolinjen og skrevet format c: men det funker heller ikke. Jeg har windows xp proffessional på maskinen, er det noe spessielt man må gjøre for å formatere med dette operativ systemet?

Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette, og på forhånd mange takk! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg kjører xp cd'en kommer det ikke opp noen spørsmål ang. formatering av harddisk. Bare installere eller oppgradere... :roll:

Ingen som kan gi meg litt detaljert forklaring på hvordan jeg kan formatere harddisken? :)

Lenke til kommentar
Når jeg kjører xp cd'en kommer det ikke opp noen spørsmål ang. formatering av harddisk. Bare installere eller oppgradere...  :roll:  

Ingen som kan gi meg litt detaljert forklaring på hvordan jeg kan formatere harddisken?  :)

Ja, riktig det.

Bare boot opp med xp cd, velg innstaler xp og etterhvert så vil du få spørsmål om å formatere den partisjonen med bruk av NTFS eller FAT32.

Lenke til kommentar

Eller når du starter opp maskinen kan du trykke F8 kanppen (tror det er den). Da får du opp en meny hvor du kan velge forskjellige oppstarter (Normal, Sikerhet osv). Velg slik at du får kun dos meny- (heter noe sånt som comand promp only). Trykk denne.

Gjør slik at det bare står

<C:>

Tips: Skriv cd

skriv deretter format C: og trykk "y" for yes.

Eksempel:

<C:>format c:

Lenke til kommentar
Når jeg kjører xp cd'en kommer det ikke opp noen spørsmål ang. formatering av harddisk. Bare installere eller oppgradere...  :roll:  

Ingen som kan gi meg litt detaljert forklaring på hvordan jeg kan formatere harddisken?  :)

Ja, riktig det.

Bare boot opp med xp cd, velg innstaler xp og etterhvert så vil du få spørsmål om å formatere den partisjonen med bruk av NTFS eller FAT32.

Har som sagt prøvd å kjøre xp cd'en men det kommer ikke opp noen spørsmål om jeg vil formetere. Bare om jeg vil installere eller oppgradere windows xp.

Jeg installerte xp på nytt men alle mappene og programmene ligger fortsatt på stasjon c

Lenke til kommentar
Eller når du starter opp maskinen kan du trykke F8 kanppen (tror det er den). Da får du opp en meny hvor du kan velge forskjellige oppstarter (Normal, Sikerhet osv). Velg slik at du får kun dos meny- (heter noe sånt som comand promp only). Trykk denne.  

Gjør slik at det bare står  

<C:>  

Tips: Skriv cd  

skriv deretter format C: og trykk "y" for yes.

Eksempel:

<C:>format c:

Gjorde som du beskriver, men det kommer en melding som sier:

Formateringsprogrammet kan ikke kjøres fordi det er i bruk av en annen prosess.

Lenke til kommentar

Er fortsatt meget takknemlig for flere tips ang. hvordan jeg kan formatere harddisken min :D

Hvordan "booter" jeg opp med xp cd'en, slik at bare den starter opp før windows begynner å laste inn?

Lenke til kommentar
Er fortsatt meget takknemlig for flere tips ang. hvordan jeg kan formatere harddisken min  :D  

Hvordan "booter" jeg opp med xp cd'en, slik at bare den starter opp før windows begynner å laste inn?

Sjekk i BIOS at cdrom står som bootdevice før harddisk, sett cden inn og boot opp. Hvis maskinen ikke støtter boot må du hente oppstartsdisketter fra www.bootdisk.com .

Lenke til kommentar

Trykk Del eller F2 eller noe med en gang maskinen booter (når den teller opp minne og sånt) så kommer du inn i et (vanligvis) blått menysystem der du kan rote med en del ting. IKKE rot med ting du ikke vet hva er forno, se under basic settings eller noe slikt og let etter boot sequence. Slå på "try other boot devices" (dette gjør at den hopper over til neste steg i sequence hvis den ikke finner den forrige) og sett opp sequence til floppy - cdrom - hdd0 (eller hva nå enn harddisken du booter fra heter). Husk å trykke på en knapp når du booter fra cd'en , da det ofte står "press any key to boot from CD........."

Merk: kan variere fra BIOS til BIOS.

Lenke til kommentar
Trykk Del eller F2 eller noe med en gang maskinen booter (når den teller opp minne og sånt) så kommer du inn i et (vanligvis) blått menysystem der du kan rote med en del ting. IKKE rot med ting du ikke vet hva er forno, se under basic settings eller noe slikt og let etter boot sequence. Slå på "try other boot devices" (dette gjør at den hopper over til neste steg i sequence hvis den ikke finner den forrige) og sett opp sequence til floppy - cdrom - hdd0 (eller hva nå enn harddisken du booter fra heter). Husk å trykke på en knapp når du booter fra cd'en , da det ofte står "press any key to boot from CD........."

Merk: kan variere fra BIOS til BIOS.

OK. Da prøver jeg det... :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...