Gå til innhold

Hjemme nettverk med to traadlose akkseepunkter

imran

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite “problem” som jeg prover aa fikse angaaende nettverks oppsettet jeg har hjemme. Slik er oppsettet per idag: bredbaandkabelen (fra bredbaandsmodemet) er rilkoblet et Telio VOIP adapter. Derifra gaar det en kabel til en gigabit swithc, som saa er koblet til ca 5 nettverksenheter (two PC'er, en NAS, nettverksprinter, media streamer).

Vi bor i et hus som er bygget av betong. Bredbaanpunktet er paa den ene siden av huset, og det traadlose nettverket rekker ikke til den andre siden. Derfor ble jeg nldt til aa sette opp et ekstra trodlaas nettverks punkt. Oppsettet er slik: trekker en 25 meter kabel fra gigabit switch til den andre siden av huset (forbi de tykkeste beting veggne) og setter opp et ASUS WL-52GC ruter. Jeg har slettet firmaren paa denne ruten og installert dd-wrt. Satte den opp som klient og vips saa fungerte alt flott. All tradlose enhter hoppet fra det ene til det andre nettet – avhengig av hvor i huset man befinner seg.

Naa har det oppstatt et problem. Naar en enhen restartes, saa blir den tildelt en IP addresse av ASUS enheten, og ikke fra Telio Linksys adapter. Dette gjor at IP oppsettet enrer seg og tilgangf til visse ressurser stopper opp (ingen nettverks printing, delte mapper paa NAS funker ikke lenger, etc). Jeg maa da trekke kabelen til ASUS og restarte all enheter for at de skal faa riktige IP addresser og helt til slutt starte ASUS opp igjen.

Jeg tror jeg har bommet et sted. Det maa da vaere et oppsett hvor ASUS faar tildet en addresse fra Linksys ruteren og deretter deler det ut til alle traadlose enheter.... eller hva?

Noen ideer?

Takk, takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...