Gå til innhold

Guide: Utskrift på fotolerret uten å miste deler av bildet. (Photoshop-Japanphoto)


Anbefalte innlegg

Ellers: Denne funksjonaliteten burde JP's uploadsider hatt innebygd - at du bare skal uploade bildet eksakt så det fyller forsiden av lerretet, og så burde JP selv "speilet" bildet utover kantene.

 

JA! Vi må ta kontakt med "Steffen Stone" å få ordnet noe slikt :)

Leser dette med stor interesse, men må nok innrømme att jeg trenger litt kursing fra våre kundeservice kolleger før jeg kan blande meg inn her. Mit hodet begynner litt å svirre når jeg leser denne tråd - jeg som trodde att verden var så enkelt ivm med lerretsbestilling på xxl. Har selv både fra jobb og privat bestillt bilder på lerret fra filer i 4:3, 3:2 og 16:9 format (uridegerte jepg fra Leica D-lux4)og jeg hadde ikke når som helst problemer med kantene (har croppet direkte på xxl. Men, men skal som sagt prøve å kommer inn i denne tema...

 

God helg :-)

 

Stephan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leser dette med stor interesse, men må nok innrømme att jeg trenger litt kursing fra våre kundeservice kolleger før jeg kan blande meg inn her. Mit hodet begynner litt å svirre når jeg leser denne tråd - jeg som trodde att verden var så enkelt ivm med lerretsbestilling på xxl. Har selv både fra jobb og privat bestillt bilder på lerret fra filer i 4:3, 3:2 og 16:9 format (uridegerte jepg fra Leica D-lux4)og jeg hadde ikke når som helst problemer med kantene (har croppet direkte på xxl. Men, men skal som sagt prøve å kommer inn i denne tema...

Takker for svar!

 

Jo - det er to ting som hadde gjort det litt lettere:

- Om vi kunne sett hva for en ppi dere trykker bildene i - og dermed hva størrelsen på bildene skal være, hvis vi ønsker å oppskalere/nedskalere dem selv. Kanskje enklest å også opplyse hva "ferdig" oppløsning dermed skal være i korrekt dpi. :)

 

- For bilder på lerret, som wrapper rundt kanten, så skal jo litt av bildet være rundt kanten og på baksiden. Når jeg har et bilde jeg synes er fint, så vil jeg ofte at hele bildet skal være på "forsiden" av lerretet, og ikke på siden eller bakpå. En måte å komme rundt dette på er at det av bildet som skal være bakpå og på siden er "speilet" fra forsidebildet. Det er dette som er glimrende illustrert i førsteposten i tråden - se på bildene av flyet. :)

Det hadde vært supert om JPs uploadsider kunne speilet dette for oss - at vi bare uploader bildet som skal trykkes på forsiden av lerretet i korrekte proporsjoner, og at JP så speiler det rundt kantene for oss. :)

Lenke til kommentar

Jeg synes du uttrykker deg litt tungvindt Trondster, og prøver meg derfor på en liten omskrivning :)

 

Et bilde på PCen din har ikke noen fysisk lengde. Dets lengde blir målt i pixler.

For å illustrere. Om du har to like store skjermer. Vi sier for enkelhets skyld at den ene har en bredde på 100cm, og en oppløsning i bredden på 1000px. Den andre er like bred fysisk, men har en oppløsning på 2000px.

 

Om du da har et bilde som er 2000px langt, vil du på den første skjermen se kun halve bildet, mens på den andre vil du se hele, selv om begge skjermene er fysisk like lange.

 

Det er først når du skriver ut et bilde det får en fysisk størrelse i centimeter. Og det er her antall PPI kommer inn i bildet (excuse the pun)

 

Enkelt sagt, så kan man si at man bruker antall PPI til å regne om fra antall pixler til antall centimeter (eller tommer da...)

 

så om vi har et bilde på 1000px i bredden og skriver det ut med 1000ppi, vil den fysiske størrelsen bli 1 tomme.

om vi bruker 300ppi, som er defacto standarden innen printing, vil det bli 3.33 tommer langt. (1000 pixler / 300 pixler per tomme)

 

Håper det hjalp litt :)

Lenke til kommentar
Jo - det er to ting som hadde gjort det litt lettere:

- Om vi kunne sett hva for en ppi dere trykker bildene i - og dermed hva størrelsen på bildene skal være, hvis vi ønsker å oppskalere/nedskalere dem selv. Kanskje enklest å også opplyse hva "ferdig" oppløsning dermed skal være i korrekt dpi. :)

 

- For bilder på lerret, som wrapper rundt kanten, så skal jo litt av bildet være rundt kanten og på baksiden. Når jeg har et bilde jeg synes er fint, så vil jeg ofte at hele bildet skal være på "forsiden" av lerretet, og ikke på siden eller bakpå. En måte å komme rundt dette på er at det av bildet som skal være bakpå og på siden er "speilet" fra forsidebildet. Det er dette som er glimrende illustrert i førsteposten i tråden - se på bildene av flyet. :)

Det hadde vært supert om JPs uploadsider kunne speilet dette for oss - at vi bare uploader bildet som skal trykkes på forsiden av lerretet i korrekte proporsjoner, og at JP så speiler det rundt kantene for oss. :)

Hei igjen,

det høres ikke ut som et problem. Det gode med xxl er att dette er vårt 100% egen webside og teknologi, så her kan og gjør vi hva vi vil. Den vanlige JP side og bestillingssoftwaren som ligger ut til downloaden er laget i samarbeid med CeWe, så alle endringer må blir kjørt for hele Europa og det er noen ganger litt trægt og tungvindt å får på plass :-)

 

Har sendt e-post til våre nett-gutter og bedt dem til å kommer med innspill/reaksjon og det gjør de sikkert snart.

 

Men utrolig gøy att der blir allerede laget guider for våre sider, det gir kjæmpe motivasjon, tusen takk :-)

 

Stephan

Lenke til kommentar
Jeg synes du uttrykker deg litt tungvindt Trondster, og prøver meg derfor på en liten omskrivning :)

 

Et bilde på PCen din har ikke noen fysisk lengde. Dets lengde blir målt i pixler.

For å illustrere. Om du har to like store skjermer. Vi sier for enkelhets skyld at den ene har en bredde på 100cm, og en oppløsning i bredden på 1000px. Den andre er like bred fysisk, men har en oppløsning på 2000px.

 

Om du da har et bilde som er 2000px langt, vil du på den første skjermen se kun halve bildet, mens på den andre vil du se hele, selv om begge skjermene er fysisk like lange.

 

Det er først når du skriver ut et bilde det får en fysisk størrelse i centimeter. Og det er her antall PPI kommer inn i bildet (excuse the pun)

 

Enkelt sagt, så kan man si at man bruker antall PPI til å regne om fra antall pixler til antall centimeter (eller tommer da...)

 

så om vi har et bilde på 1000px i bredden og skriver det ut med 1000ppi, vil den fysiske størrelsen bli 1 tomme.

om vi bruker 300ppi, som er defacto standarden innen printing, vil det bli 3.33 tommer langt. (1000 pixler / 300 pixler per tomme)

 

Håper det hjalp litt :)

 

Nja..

 

Kameraene mine kan man velge mellom Auto dpi og Custom dpi som har en default på 350.

 

Lightroom og ACR har en default på 240.

 

Japanphoto har kanskje 300 dpi (?)

 

Du sier ppi, er ikke ppi og dpi to forskjellige ting?

 

Er det flere enn meg som er forvirret?

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar
Jo de er forskjellige. 300dpi er ca 240ppi

Uhm - whut? Tror det mangler en :fun: smiley der, så det synes tydeligere at du prater vås.

 

"ppi" er pixels per inch, eller pixler pr. 2.54 cm. Del eventuelt tallet på 2.54 for å få antall pixler pr. cm.

 

"dpi" er dots per inch, og kan være relevant for printing. Det brukes for å beskrive hvor høy oppløsning en printer har, og skal ikke blandes inn i regnestykker for å finne ut hvor mange pixler bildet ditt skal ha.

Mange, mange programmer, folk og diverse blander dpi og ppi sammen, og mener som regel ppi når de sier/skriver dpi.

For eksempel kan jeg printe et bilde på 600x600pixler i 300ppi. Så blir det et bilde på 2x2 tommer, eller 5,08x5,08cm. Det kan godt være at printeren er en blekkskriver på 1800dpi. Hver tomme på den ferdige utskriften blir da 300 pixler fra originalbildet (siden det er 300ppi). Når det er printet i 1800dpi betyr det dermed at hver pixel er printet med 6x6 dots på printeren, altså med 1800 dots per tomme. Hva printeren har i dpi er forholdsvis totalt uinteressant - det er teknisk informasjon innenfor trykkeriet. Her er et glimrende bilde fra Wikipedia-artikkelen, som viser hvordan et 10x10px bilde er trykket i en dpi som er seks ganger høyere enn ppi'en - altså seks dots per pixel:

DPI_and_PPI.png

 

 

Men - her blir det mange gjentagelser. Les avsnittet om PPI i wikipedias glimrende artikkel til du forstår konseptet.

 

 

Gjentar igjen: Et digitalt bilde (altså et bilde du har i Photoshop) har ingen fysisk lengde/størrelse, og kan ikke måles i cm. Det måles derimot i pixler. Hvor mange pixler bredt og høyt er det? Det er størrelsen på det digitale bildet ditt.

Vi siterer wikipedia-artikkelen over:

For example, a bitmap image may measure 1000×1000 pixels, a resolution of one megapixel. If it is labeled as 250 PPI, that is an instruction to the printer to print it at a size of 4×4 inches. Changing the PPI to 100 in an image editing program would tell the printer to print it at a size of 10×10 inches. However, changing the PPI value would not change the size of the image in pixels which would still be 1000×1000. An image may also be resampled to change the number of pixels and therefore the size or resolution of the image, but this is quite different from simply setting a new PPI for the file.

 

Derimot kan det måles at hvis du skal printe i en viss ppi, så vil bildet ditt med så og så mange pixler printes i en så og så stor størrelse.

 

Hvis du totalt vil ignorere ppi under printing - send inn bildet sånn det er og la trykkeriet skalere opp eller ned. Hvis du vil styre oppskalering selv, så har du ikke annet valg enn å forholde deg til ønsket ppi, men målet med dette er å ende opp med et bilde som har riktig størrelse i pixler.

 

 

Men - la oss ta kort-kort-versjonen: Målet er (hvis man vil resize bildet selv) å resize bildet så det passer til hva trykkeriet skal ha. En god antagelse er at det skal være 300ppi. Velg så 300ppi under RAW-konverteringen eller i Photoshop (dette endrer altså ikke bildet). Så kan du resize bildet så det blir riktig antall pixler til printing. Du kan resize til korrekt antall pixler, eller du kan få Photoshop til å regne ut riktig antall pixler for deg. Det kan du nå gjøre ved å velge å resize til ønsket printstørrelse i cm, som tar utgangspunkt i valgt ppi, som du allerede har (korrekt) satt til 300ppi.

 

 

Som sagt, her blir det mye gjentagelser. Er det mer som er uklart, lat som om jeg har svart igjen med følgende, og følg instruksene her:

 

 

Men - her blir det mange gjentagelser. Les avsnittet om PPI i wikipedias glimrende artikkel til du forstår konseptet.

Edit: Og les også The Myth of DPI. Selv om (den ellers gode) artikkelen for det meste bruker "DPI" når det egentlig skulle stått "PPI". *savner facepalm-smiley*

 

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Japanphotoxxl

Filtyper og fargerom

Bildefilene må være i JPEG- eller TIFF-format. Vi anbefaler å bruke JPEG, da filene overføres raskere. For optimalt resultat bør du ha et godt oppløst bilde, i minimum 250 dpi.satt i det størrelseformatet du ønsker å bestille samt være i RGB. Laboratoriet fremkaller bildene i sRGB.

Nettsiden vil gi indikasjon på hvor god kvalitet filene du laster opp vil være til den angitte størrelsen du ønsker å bruke dem.

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar
Håper JPStoney kan svare på dette.

Hei Trondster,

 

ikke ennå, men i hvert fall har jeg fått søndagssvår fra vårt web sjef angående det som var tema i utgangspunkte:

-----------------------

Hei Stephan,

 

Dette har vi tatt opp med laben tidligere også dette med å lage en hvit kant rundt rammen.

Men produksjonen tør ikke garantere at de plasserer bildet 100 på ramma, og da kan det fort se litt rart ut.

 

Jeg skal høre med Frithjof hvor enkel en slik speiling er å integrere, så kan vi jo kjøre noen testbilder og se hvor flinke laben er til å sentrere bildet på lerretsramma.

 

Med vennlig hilsen

Eric Spydevold

Webmanager

Japan Photo Holding AS

Mob: 41223248

Mail: [email protected]

Web: www.japanphoto.no ( http://www.japanphoto.no/ ) / www.japanphotoxxl.no ( http://www.japanphotoxxl.no/ )Japan Photo søker webdesigner og webprogramerer i heltidsstilling for videreutvikling av våre internettsider. Ta kontakt for nærmere informasjon.

 

-------------

 

Så med andre ord: vi programmerer dette for xxl siden og ser om det fungerer :-)

Lenke til kommentar
Dette kan bli morro :fun:

 

 

 

Edit: Lagde skjermopptak mens jeg ordnet et 60*40cm bilde.

Action med 60*40cm lagt til den originale.

 

 

Se filmen hos Youtube

Hei igen,

 

kjæmpefint video guide!

 

Men nå må jeg sier noe helt upopulært og litt off topic: Hvorfor i verden har du valgt lerret for denne bilde? Etter min mening er det rimelig ubrukelig for denne motiv. Du taper helt sikkert enn del av de virkelig fine strukturer og fargeoverganger på steinene. MYE bedre for den motiv er acryll glass. Du far alle fine strukturer og den kontrast av blå vann/hemmelen og de mørke farger i forgrunn gir veldig fin "3D-effekt" bak acryll. Lerret egner seg best for groffere strukturer og fargeforskjeller.... bare mine 2c, håper jeg har ikke ødelagt søndagsstemningen :-)

 

Stephan (nå offline og på vei till Lillestrøm messen)

Lenke til kommentar
Men nå må jeg sier noe helt upopulært og litt off topic: Hvorfor i verden har du valgt lerret for denne bilde? Etter min mening er det rimelig ubrukelig for denne motiv. Du taper helt sikkert enn del av de virkelig fine strukturer og fargeoverganger på steinene. MYE bedre for den motiv er acryll glass. Du far alle fine strukturer og den kontrast av blå vann/hemmelen og de mørke farger i forgrunn gir veldig fin "3D-effekt" bak acryll. Lerret egner seg best for groffere strukturer og fargeforskjeller.... bare mine 2c, håper jeg har ikke ødelagt søndagsstemningen :-)

 

Tja.. si det. Jeg liker lerret. Det er litt maleri-aktig og mjuuukt :)

 

Blir sikkert ikke å ta meg råd til akrylglass eller alu-forstørrelse. Da kjøper jeg heller plakat, ramme og passpartout.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...