Gå til innhold

Hjemmesider.

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp av kyndige personer! Sitter og lager en hjemmeside, men hvordan får jeg di bildene som jeg skal bruke til bakgrunn til å bli værende?

Siden er laget, men jeg får ikke frem bakgrunnsbilde!

Må bilde ha en bestemt størrelse? Her er det sikkert

noen som har greie på dette.

SR1Data.KonsulentTjenester.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønte ikke helt hva du mente med "bli værende", men for å sette inn et bakgrundsbilde skrive du slik:

<body background="bilde.gif">

Det er ikke noe krav til størrelse eller format, men du skal jo selvsagt være obs på at det er forskjell på store og små bokstaver. Bakgrundsbilde må selvsagt ligge i samme folder som html dokumentet (dersom du ikke spesifiserer en annen bane).

btw bruker du CSS så fikser du bakgrundsbilde slik:

BODY {

background-image: url(bilde.gif);

}

Lenke til kommentar

Hei!

Om du ønsker at bakgrunnsbildet skal stå i ro mens tekst/bilder scroller, så kan du bruke følgende tag BODY background="bakgrunn.gif" bgproperties="fixed"

Du kan selvfølgelig kalle bakgrunnen din hva som helst så lenge det er et gyldig .jpg (ikke CMYK), .gif eller .png bilde.

Om du bruker Photoshop 5.5 eller nyere har denne en funksjon som heter "Save for web" som sørger for at bildene dine alltid er optimalt tilpasset webbruk,

du kan også stille kvalitet og filstørrelse, slik dette passer best.

Uansett, det å "låse" bakgrunnbildet kan gi en ganske kuul effekt, og den er ikke så mye brukt på web, slik at du får en unik side :smile:

Lykke til!

mvh

Arcade

[ Denne Melding var redigert av: arcade på 2002-01-26 12:45 ]

Lenke til kommentar

Hvis du bruker bgpropertied="fixed" kan det gjøre scrolling ganske hakkete og plagsom, så jeg vil ikke anbefale det. Vær også vis i dit valg av bagrunnsbilde, ettersom teksten på sida di bør være godt leselig uten at leseren må anstrenge øynene sine så veldig. Jeg selv liker å bruke bare en farge som bakgrunn og en annen farge på teksten som gir en god og klar kontrast. Du kan selv se min hjemmeside på daniel.jorgensen.no, og hvis ikke den linken virker så kan du se min gamle hjemmeside på 148.122.22.135 (bruker samme farger som jeg har på den nye, bare at denne siden er med frames).

Lykke til med hjemmesiden din :smile:

Lenke til kommentar

arcade, UFF. Den effekten er jo forferdelig å se på! Jeg hadde i hvert fall aldri i verden brukt den. For jeg syns det gjør det skikkelig dritt å lese når man scroller da.. nei, vanlig er nok bedre! Kanskje det er bare jeg som blir litt sinnsforstyrra av den effekten? Ikke vet jeg. :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-26 12:57, danielnj skrev:

hehe les posten min som er over så ser du at du er ikke den eneste som ikke liker bgproperties="fixed" :wink:

Hehe.. jeg starta å skrive posten min før din var der.. så når jeg posta så jeg at du hadde skrivi også.. fankern tenkte jeg da. argh :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...