Gå til innhold

AMD vs Intel på laptop?

Anbefalte innlegg

Skal ha en bærbar til poden på 15 år, og prøver å orientere meg litt på hva som er på markedet. Ser at AMD cpu er mye billigere enn Intel i bærbare, men hvor forskjellig er ytelsen? Kan f.eks en AMD basert med dedikert grafikkort være et bedre valg enn en tilsvarende priset Intel boks med integret grafikk?

Hva med strømforbruk - bærbare skal jo helst fungere på batteri en stund - er AMD bedre/værre enn Intel der?

Har prøvd å google litt på "laptop AMD vs Intel" ol, men finner stort sett bare folk med de samme spørsmålene, og lite gode svar, eller saker fra 2005 :no:

Og når jeg først er i farta - hva med Celeron etc - er det helt ubrukelig ?

Må jo altid bli noen kompromisser mellom ytelse, størrelse og økonomi.

Noen som har laptop med AMD her som kan komme med erfaringer ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Amd sine cpu'er ligger vel ca 5-10% etter i ytelse pr klokk mot intel core som er i de bærbare, intel rigger har gjerne bedre batteritid, intel grafikk er kun brukbar til 2 d.

Ønsker han å spille så duger ikke integret grafikk, ok amd 4200 kan til nød dra litt eldre spill, vet det da min forige latptop hadde det. Men ser at spesifikasjonsmessig så har elkjøp et godt helgetilbud, dersom den ikke er for stor elkjøps helgetilbud

Lenke til kommentar

Har ikke helt K selv på hvordan AMD posisjonerer seg mot Intel på laptop, men det som er helt sikkert er at integrert grafikk ikke duger til særlig mye annet enn surfing og tekstbehandling. Skal maskinen brukes til spill er du nødt til å ha dedikert grafikkort og også det bør være av et visst kaliber, i hvertfall hvis man skal ha håp om å trekke nyere spill.

Den maskinen Osse linker til så ikke så ille ut nei. Får bare håpe de ikke har spart altfor mye på skjerm, byggekvalitet og batteri for å få de spesifikasjonene til den prisen.

Lenke til kommentar

Når det gjelder i vanlig bruk så har jeg kun hatt AMD laptopper, min forrige var 2 ghz acer med integrert 3200 grafikk, var meget fornæyd med den, var helt stille, og gikk til næd å spille genral osv på den, min nåværende er en hp dv5 med dualcore 2,1 ghz og radeon 3450, grei nok, men angrer litt på denne, jeg synes den bråker litt mye, men så er jeg hysterisk når det gjelder pc støy, andre syns den er stille. Er vesentlig bedre grafikk på denne, men i forhold til 4650 som er på den der elkjøp laptoppen er det dårlig, det er topp spes på den der elkjøp greie, hva PB gjør for å kunne selge de så rimelig vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Tror jeg styrer unna Elkjøp, både fordi jeg ikke stoler på Packard Bell, og fordi jeg heller kjøper rett fra distributør via jobben.

Har en forkjærlighet for proffmaskiner, og legger om nødvendig noen kroner ekstra i potten for å få bedre byggekvalitet.

Det som blir helgens store tema nå, blir om det skal være en liten BÆRBAR, eller en stor 17" sak. Jeg kommer nok til å anbefale en liten, max 13", for maskinen skal jo tross alt bæres frem og tilbake til skolen daglig, og uansett om den duger til spill i dag, kommer den til å være litt for slapp til å spille på om et år.

Akkurat nå er det HPs probook serie som er under lupen - 5310 ser unektelig ut som en fin maskin, og om det blir en stor, så kan probook 4710 være et valg (har lånt med en hjem fra jobben for å teste).

Ellers skal poden få leke litt med min Toshiba R500, og min gode gamle vidundermaskin IBM T40p (best laptop ever!)

Men - tilbake til topic - CPU.

Hvordan yter Celleron prosessorene i forhold til AMDs varianter?

Ser at f.eks 5310s kommer i en variant med Celly.

Selv forbinder jeg Celly med litt for svake prosessorer som klokket sykt bra.

Abit Dual Celly (BP6?) med 2 Celly400@750 var heftig, men klokking og bærbar er jo ikke akkurat så greit.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller ikke hatt noe større enn 15,6" hvis den skal transporteres mye. 13,3" er etter min mening en perfekt kombinasjon av størrelse og mobilitet på en laptop som skal brukes over litt lengre perioder av gangen (feks forelesninger, oppgaveskrivning). Og jeg har fraktet PC på sykkel 15min hver vei til uni så og si hver dag i 5 år, så jeg har litt erfaring ;)

Lenke til kommentar
Jeg ville heller ikke hatt noe større enn 15,6" hvis den skal transporteres mye. 13,3" er etter min mening en perfekt kombinasjon av størrelse og mobilitet på en laptop som skal brukes over litt lengre perioder av gangen (feks forelesninger, oppgaveskrivning). Og jeg har fraktet PC på sykkel 15min hver vei til uni så og si hver dag i 5 år, så jeg har litt erfaring ;)

Selv synes jeg at 15,6" er hinsides hva jeg gidder å bære.

R500n min er 12", 1Kg, og akkurat passe, selv om jeg nok kunne ønske meg 13" noen få ganger, vil jeg ikke gå opp i størrelse.

Denne er desverre i litt feil prisklasse for privatbruk :(

Men igjen HPs 5310S ser ut som en bra liten sak. Litt for dyr med C2D, men Celly er jo gunstigere i pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...