Autodidact Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Men når jeg ser alle testene av HTC HD2, så er det vel ingen tvil og jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle i hele verden kjøper HTC HD2. Èn grunn kan jo være hvor vanskelig det er å navigere vanlige WM-applikasjoner med kapasitiv berørings-skjerm p.g.a. at de er laget for mer nøyaktig input, og at det vil være en solid nedtur med grå 3D-rammer/knapper etc. på alternative applikasjoner når man har hovedapplikasjonene som er så lekkert "skinnet". Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Aw faen er det resistiv skjerm og ikke kapasitiv? Skuffet! Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 HD2 har kapasitiv skjerm, men det er ikke generelle Windows Mobile applikasjoner laget for, så applikasjoner uten HTC's FlowTouch vil både se revva ut i forhold til basisapplikasjonene på telefonene, samt at de til tider kan være vanskelige å bruke p.g.a. at dataene fra en kapasitiv skjerm ikke er nøyaktige nok for små elementer. At N900 har resistiv skjerm, var jeg også skuffet over umiddelbart, men med tanke på hvordan min opplevelse med Palm har vært, og videoer hvor fingrene blir brukt, ser jeg ikke det som så problematisk lenger. Det eneste virkelig negative kan være skjermens mostandsdyktighet ovenfor å utvikle riper / matt overflate om ikke beskyttelse brukes ... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Og med tanke på oppløsningen/DPI! Det hadde vært trist med så store GUI-muligheter og begrensning i hvor stor lillefingeren din er. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Etter å ha sett en del youtube-videoer nå virker det som om den resistive skjermen fungerer greit, men! Har den ikke Google Maps? Får man lastet det ned kanskje? Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 vet ikke om maemo-mapper blir portet eller ikke... men en kan jo alltids bruke webleseren Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) vet ikke om maemo-mapper blir portet eller ikke... men en kan jo alltids bruke webleseren Litt vanskelig å få gps lock med web browseren, men Hvordan er det ellers - er det en app store på linje med Apple og Google sin? Er det mange apps tilgjengelig? Uff jo mer jeg leser jo verre blir det. Ikke google maps Får ikke syncet med google calendar Ikke MMS (!) Treg flash Treg mail Treg browser Treg videoavspilling første 10 sekunder m.m. Endret 25. november 2009 av tacomodo Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Litt vanskelig å få gps lock med web browseren, men Er det? http://hacks.mozilla.org/2009/06/geolocation/ Hvordan er det ellers - er det en app store på linje med Apple og Google sin? Er det mange apps tilgjengelig? Nei, det er pakkebrønner/repositiories aka repos basert på APT, Debians pakkesystem. En enkel forklaring er at APT er det alle har brukt som inspirasjon når de har laget sine «Appstores» da APT er over ti år gammelt. APT fungerer ved at du har en klient (det følger en med) som leser en konfigurasjonsfil hvor du lister addresser til repoene du har lyst til å inkludere. Klienten synkroniserer pakkelistene med repoene og du vil kunne installere alle pakker tilgjengelig. Det er sikkert et par hundre repoer åpent ute i verden og hvem som helst kan sette opp en ny. Offisielle Maemo-apps er det er par hundre av og det vil nok ende opp på et par tusen i løpet av 2010, men legger du til Debians offisielle repoer får du noe over 30 000 pakker tilgjengelig. En pakke er ikke nødvendigvis en applikasjon og mange av applikasjonene vil ikke kunne brukes pga. ressursmangler, men mange gode biblioteker, daemoner og kommandolinjeverktøy vil være tilgjengelig. Ikke google maps OVI Maps og Google Maps over nettleser, på sikt også med GPS. Får ikke syncet med google calendar Google Calendar støtter ical-standarden for både henting fra og sending til kalenderen, så i teorien trenger bare noen porte over eksisterende kode brukt i annen fri programvare. Ikke MMS (!) Som er en omtrent ubrukt teknologi, særlig når du har epost. Treg flash Som likevel er bedre enn ingen flash. Så vidt jeg vet er dette den beste flash-versjonen for ARM-enheter. Treg mail Har du lenke til review av epost-funksjonen? Treg browser Som er hyllet som den klart beste mobil-browseren tilgjengelig. --------------------- Gjør meg en tjeneste, ikke kjøp N900! Dersom du henger deg opp i mangel på MMS og slik er dette ikke, ikke en enhet for deg og jeg tror bare du vil være en kilde til negativitet rundt platformen, som er noe Maemo ikke trenger. Dette er en enhet for utviklere, de som ønsker en *NIX-platform på telefonen og andre spesielt interesserte og ikke de som vurderer denne mot en iPhone eller en Hero. Endret 25. november 2009 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Første gang jeg har kost meg p.g.a. fremførelsen av en "produktanmeldelse", og det har egentlig ingenting med at det ble gjort av en jente — som forøvrig fungerte bra ... Endret 25. november 2009 av Autodidact Lenke til kommentar
laurell Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Fikk se/prøve litt denne mobilen i dag på et seminar om Qt programmering(Open source, Qt kan nesten sammenlignes med Visual basic). Nokia har for ikke så lenge siden kjøpt opp Qt, så de har så vidt startet med denne prosessen med slik programmering. Har lenge tenkt på om jeg skal kjøpe denne, men tror jeg takker nei nå etter jeg fikk leke litt med den og sett hva dere sier her. Nokia har noe på gang med denne mobilen, lurt at de velger Linux og et grensesnitt som gjør at flere kan bli med å lage apps og videre til framtidige Nokia mobiler. Ingenting å si på grensesnittet og brukermulighetene med denne mobilen, men dessverre så tror jeg vil heller vente til de kommer med en mobil som er litt raskere, har mer muligheter osv. Det blir litt som den første iPhonen, det kommer alltid en som er bedre og raskere. For min del så blir det sikkert en Android eller HD2 mobil snart. For all del, jeg skal følge med på hva Nokia kommer med framover. Kanskje gir de ut en "Nokia N1k" om 1-2år. =P Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Har du lenke til review av epost-funksjonen? http://www.mobile-review.com/review/nokia-maemo5-en.shtml Jeg synes fremdeles MMS har sin plass. Det er fremdeles ikke slik at Mor har satt opp email på telefonen sin og bruker det til å sende bilde med i stedet for MMS. I alle fall ikke i min familie Dersom du henger deg opp i mangel på MMS og slik er dette ikke, ikke en enhet for deg og jeg tror bare du vil være en kilde til negativitet rundt platformen, som er noe Maemo ikke trenger. Kilde til negativitet, ja... Ok... Jeg synes i alle fall det er viktig å belyse visse ting som er *klare* mangler, som f.eks MMS. Ta også flash-støtten f.eks, dette høres jo veldig flott ut i teorien, men er tilsynelatende helt ubrukelig så mye som det hakker. Jeg tror nok jeg kjøper telefonen uansett Verdt å nevne at MMS skal komme i oppdatering senere forsåvidt. Lenke til kommentar
Annonymous Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Første gang jeg har kost meg p.g.a. fremførelsen av en "produktanmeldelse", og det har egentlig ingenting med at det ble gjort av en jente — som forøvrig fungerte bra ... Mhm, likte den jeg og Entusiastisk og saklig fremføring Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Ikke sant?! Og litt informativ ut over tekniske detaljer og selvfølgeligheter. Lenke til kommentar
kakt_us Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 idag, så fikk jeg faktisk testet denne tlf litt, og det første jeg oppdaget, var at den drev og restartet seg veldig ofte. Var litt tung tlf, likte godt film avspilleren, og kommer til å kjøpe denne når det kommer inn flere Men at den ikke hadde MMS, var en liten nedtur, men det hadde heller ikke iphone da den kom, men den har det nå, så jeg regner med dette kommer også for N900 Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 jepp, kommer nok. og jeg vil tro en ikke vil trenge å vente like lenge siden forsinkelsen handlet om noen nettverkspatcher nokia ville ha inn i den offisielle kjernen før dem ordnet programvare-delen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg