Gå til innhold

Sniktitt: Nokia N900

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dere fire-fem som nevner plastfølelse, har dere alle testet telefonen i RL eller er dette basert på bilder?

Who cares? :!: Litt mer alvorlig: N900 handler om innhold, ikke utseende (ikke det at den ikke ser kul ut). Men jeg tror ærlig talt ikke målgruppen for denne telefoner er de som for eksempel kjøper (og digger) iPhone, E-type Nokia eller Blackberry. Derimot, de som har ventet på en telefon med LINUX-terminal pluss multimedia pluss web pluss massevis av programvare - dette er telefonen.

Dette burde være opplagt. Nokia har E-serien for avansert "business-bruk" og dertil hørende design, N900 er N-serie og blir en slags kombinasjon av N800/810 og NXX, men kanskje aller mest en arvtager for N800/810.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig sgiga, jeg tror vi de første seks månedene vil få en del rapporter fra brukere som syntes sin N900 suger fordi det er for vanskelig å gjøre X eller de gjorde Y i følge en tutorial og ødela systemet.

Jeg skal ha denne telefonen uansett om den er limt sammen av tannpirkere og Q-Tip eller om den er neongrønn med rosa peniser på dekselet. :)

De som nevner at de vurderer enten en Windows-/iPhone-/Android-telefon eller N900 bør absolutt se hva alternativene innebærer før de tar et valg. De fire platformene er omtrent så ulike som du får det. Dette er mer en MID enn en smartphone og krever mer PC-orientert bruk for full utnyttelse enn mange av alternativene.

Lenke til kommentar
Dere fire-fem som nevner plastfølelse, har dere alle testet telefonen i RL eller er dette basert på bilder?

Who cares? :!: Litt mer alvorlig: N900 handler om innhold, ikke utseende (ikke det at den ikke ser kul ut). Men jeg tror ærlig talt ikke målgruppen for denne telefoner er de som for eksempel kjøper (og digger) iPhone, E-type Nokia eller Blackberry. Derimot, de som har ventet på en telefon med LINUX-terminal pluss multimedia pluss web pluss massevis av programvare - dette er telefonen.

Dette burde være opplagt. Nokia har E-serien for avansert "business-bruk" og dertil hørende design, N900 er N-serie og blir en slags kombinasjon av N800/810 og NXX, men kanskje aller mest en arvtager for N800/810.

Linux-terminal har du hatt på iphone siden G1. :) Kun jailbreaket sådan, men likevel ..

Jeg hadde definitivt gått for N900 hadde den bare ikke vært så plastic fantastic og samtidig hatt en litt kraftigere cpu. Men når jeg ser alle testene av HTC HD2, så er det vel ingen tvil og jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle i hele verden kjøper HTC HD2. ;)

Endret av dekar24k
Lenke til kommentar
HTC HD2

For min del er Windows en død platform. Jeg hadde det i fem år og ble aldri fornøyd med tilgjengelige applikasjoner og merket lett at selve platformen ikke var den raskeste. Det har selvsagt endret seg noe siden WM5 som jeg hadde, men jeg tror GNU/Linux med Debian APT vil gi meg ørten ganger mer frihet innen software til å gjøre alt det tåpelige jeg har lyst til å gjøre. F.eks kjøre LAMP eller ffmpeg med streaming til ekstern streaming-server fra kamera.

En annen ting er at HD2 (ut fra bildene) ikke har hardwaretastatur. Det var det jeg klart likte best med Windows-telefonen jeg hadde, og vil gjerne ha det igjen.

NB! Jeg presiserer at dette er for min del. Andre syntes nok klart WM er bedre låste iPhone OS eller enda-i-stor-utvikling-Android.

Lenke til kommentar
jeg tror GNU/Linux med Debian APT vil gi meg ørten ganger mer frihet innen software til å gjøre alt det tåpelige jeg har lyst til å gjøre

Nettopp :thumbup: På min N800 installerte jeg til og med Android for et års tid siden (virka ikke sånn særlig supert, men bare det at slike ting går an).

Lenke til kommentar
HTC HD2

For min del er Windows en død platform. Jeg hadde det i fem år og ble aldri fornøyd med tilgjengelige applikasjoner og merket lett at selve platformen ikke var den raskeste. Det har selvsagt endret seg noe siden WM5 som jeg hadde, men jeg tror GNU/Linux med Debian APT vil gi meg ørten ganger mer frihet innen software til å gjøre alt det tåpelige jeg har lyst til å gjøre. F.eks kjøre LAMP eller ffmpeg med streaming til ekstern streaming-server fra kamera.

En annen ting er at HD2 (ut fra bildene) ikke har hardwaretastatur. Det var det jeg klart likte best med Windows-telefonen jeg hadde, og vil gjerne ha det igjen.

NB! Jeg presiserer at dette er for min del. Andre syntes nok klart WM er bedre låste iPhone OS eller enda-i-stor-utvikling-Android.

Det er helt _sykt_ mye software tilgjengelig for WM (da snakker jeg ikke om marketplace, der er det vel tilnærmet null). Mye mer software enn til Android osv. foreløpig.

Men jeg er helt enig med deg. Grunnen til at jeg vurderte N900 sterkt var pga. Linux. Emulatorer og annet blir det nok flust av (vet det allerede finnes endel).

Jeg gjør det så enkelt som at jeg bare selger HD2'en og kjøper N900 dersom jeg ikke er fornøyd med den. :)

Lenke til kommentar
Det er helt _sykt_ mye software tilgjengelig for WM (da snakker jeg ikke om marketplace, der er det vel tilnærmet null). Mye mer software enn til Android osv. foreløpig.

Problemet (for et par år siden når jeg hadde WM) var at det ikke fantes et pakkesystem (eller «appstore» som kidsa kaller det i dag :)), at all programvare var trial+payware, alt omtrent ingen fri programvare var tilgjengelig, at programvare måtte installeres via. den Windows-maskinen du synkroniserte med, at det fantes veldig mye programvare som aldri ble videreutviklet og aldri gikk utenfor sitt scope (FTP-klienten du kjøpte for $10 fikk f.eks aldri støtte for SFTP eller FTPS) og at all programvare så forskjellig ut. Det er sikkert veldig mye god programvare tilgjengelig, men jeg betaler ikke $19.95 for en IRC-klient eller $9.95 for et program som kan pakke ut .RAR-filer.

N900 tror jeg blir helt motsatt av WM på disse punktene.

Lenke til kommentar
N900 tror jeg blir helt motsatt av WM på disse punktene.

Jeg har N810/Maemo og WM6, og det er riktig som du sier. Det er knapt mulig å få tak i payware, trialware finnes vel ikke og alt "utviklere flest" trenger blir portert til Maemo. Jeg har ikke sett noe i nærheten av "fart apps". Derimot så er det en edelstensapplikasjon, som til Ipodtelefonen, bare gratis.

Lenke til kommentar
Derimot så er det en edelstensapplikasjon, som til Ipodtelefonen, bare gratis.

What?

rett rundt begynnelsen av iphone app store hysteriet så laget noen en app som var priset til $999 eller der omkring, og som besto ene og alene av ett bilde av en edelsten. Det gikk under navnet "i am rich", tydligvis.

når dette så nådde nyhetene så var det en kar som snekret tilsvarende for maemo, under navnet "i am free" ;)

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
rsync? tar|scp? :love:

Hva er det du vil synkronisere? Filer? Kontakter?

Tenkte mer på generelt grunnlag. Alle mobiler kommer nå med programvare for synkronisering mot en Windows PC. Men dersom mobilen kjører linux, vil det jo være naturlig å kunne forvente at programvaren som følger med, også vil kunne kjøre på GNU/Linux, i tillegg til Windows.

Men det kommer kanskje til å bli lettere for tredjepartsutviklere å komme med programvare for synkronisering mellom mobil og GNU/Linux. Spørsmålet er bare om det at mobilene benytter linux, også gjør at de blir mer åpen?

Men for min del, vil jeg ønske å synkronisere kontaktene mine, og muligheten til å redigere disse.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Tenkte mer på generelt grunnlag. Alle mobiler kommer nå med programvare for synkronisering mot en Windows PC. Men dersom mobilen kjører linux, vil det jo være naturlig å kunne forvente at programvaren som følger med, også vil kunne kjøre på GNU/Linux, i tillegg til Windows.

Det kan være Nokia legger med noe for dette, men det er ikke sikkert da dette er en internett-orientert minidatamaskin og det er naturlig at overføringen skjer på den måten mot en server/service enn klassisk PC<->mobil-synkronisering. Med GNU/Linux og Debians APT-repos tilgjengelig har du trolig mange titalls alternativer for filflytting dersom det ikke er et stort problem at du ikke har et spesiallaget GUI tilgjengelig. (SVN, SCP, FTP, Ubuntu One, Dropbox osv)

Men for min del, vil jeg ønske å synkronisere kontaktene mine, og muligheten til å redigere disse.

Da ønsker du nok å bruke SyncML, en standard støttet av omtrent alle telefoner. Det finnes firmaer som leverer SyncML-kontoer både gratis og for penger hvor du skal kunne editere dataene og synkronisere tilbake samt ta fil-backup av dataene dine. Det finnes også en rekke SyncML-servere du kan sette opp selv på alle platformer og også alternativer som er fri programvare som det levert av Funambol.

http://en.wikipedia.org/wiki/Syncml

syncEvolution er en SyncML-klient som skal fungere på Maemo.

SyncML synkroniserer over internett, altså GSM/UMTS eller wlan på en N900.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...